Ga naar inhoud

Data migreren van vaste naar externe schijf - win XP

Strider

Aanbevolen berichten

We hebben een vaste PC (win XP) waar vooral de kinderen op werken. Dat beestje zit altijd vol, omdat sommige gebruikers gigantisch veel muziek opslaan. Vaak zit hij zo vol, dat de werksnelheid er onder lijdt.

We hebben verschillende opties bekeken, rekening houdend met het idee dat gebruikers hun gedrag niet gemakkelijk veranderen, maar dat je de omgeving er moet op aanpassen.

We kozen voor volgende optie:

We installeren een externe schijf, de bedoeling is dat alle data op de gebruikersaccounts naar de externe schijf gaan. Dus gebruiker 'x' opent zijn account op de pc, hij ziet alles zoals normaal, maar alles wat hij opslaat, gaat niet naar de vaste pc, doch naar de externe schijf.

Ik ben een quasi leek, dus moet ik dat stap per stap kunnen organiseren.

VRAAG:

1) hoe doe je dit? (voor meerdere accounts)

2) Hoe zet je de bestaande data over in diezelfde 'account' op de externe schijf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Strider,

Welkom op PCH!

Ik ben hier ook geen expert in, maar stel me wel de vraag bij jouw actie. De gebruikeraccounts op een computer nemen zeer weinig (verwaarloosbaar) geheugen van de harde schijf. De data die deze gebruikers downloaden/installeren/opslaan is de grote boosdoener. Een optie zou dus inderdaad kunnen zijn het verplaatsen van deze data, maar het behouden van de gebruikeraccounts op de vaste C schijf. Daarvoor zijn 2 voornaamste redenen:

1. Zoals al gezegd nemen deze niet veel geheugen in.
  2. Er kan slechts 1 harde schijf de opstartschijf van jouw systeem zijn. Het is dus gewoon niet mogelijk gebruiker X op en externe harde schijf te plaatsen terwijl je gebruiker Y op de vaste C schijf houdt.

Wat wel een goed haalbaar alternatief is, is het verplaatsen van alle data (muziek, foto's, games, programma's,...) naar de externe schijf.

Muziek, foto's en video's zijn geen probleem om te verplaatsen. Programma's en games hebben helaas zo'n 99% kans niet meer te werken wanneer je de map/bestanden verplaatst. Je kan dus beter het programma/spel deïnstalleren en dan opnieuw installeren op de externe harde schijf.

Tot slot nog een laatste tip om je computer vlotter te laten werken: vraag aan de andere gebruikers van de computer zich volledig af te melden wanneer zij de computer niet meer gebruiken. Indien men enkel voor "Andere gebruiker" kiest blijven de programma's en processen van deze gebruiker nog op de achtergrond draaien welke het werkgeheugen van de computer belasten.

Groet,

Mako

aangepast door Mako
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wat ik ingedachte had. Zodat ze op de pc aanloggen in hun account, maar dat hun data elders staan. Ik weet alleen niet hoe ik dat moet doen.

Nu gaan ze naar bvb 'mijn muziek', 'mijn afbeeldingen', 'ITunesmuziek' etc. Moest dat verwijzen naar een locatie op de externe schijf zonder dat ze allerlei tussenstappen moeten doen, zou het probleem mi opgelost zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mappen met daarin alle bestanden kan je gewoon verplaatsen. Heb je bijvoorbeeld de map Itunesmuziek (welke niet standaard is vermoed ik), dan knip en plak je deze gewoon op de externe harde schijf.

Voor de bestanden in "Mijn Afbeeldingen" en aanverwante ga je als volgt te werk:

• Maak een nieuwe map aan op de externe harde schijf "Gebruikersaccount1" en plaats daarin bijvoorbeeld de map "Mijn muziek".
  • Ga naar Start - Mijn muziek en verplaats alle bestanden aanwezig naar de map op de externe HDD.
  • Ga naar Start en rechtsklik op Mijn muziek, kies Eigenschappen.
  • Geef hier de nieuwe locatie in op de externe HDD.

Herhaal deze stappen voor Mijn afbeeldingen en aanverwante.

Uiteraard zal je dit gebruikersaccount per gebruikersaccount moeten doen.

aangepast door Mako
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.