Ga naar inhoud

Data migreren van vaste naar externe schijf - win XP

Strider

Aanbevolen berichten

We hebben een vaste PC (win XP) waar vooral de kinderen op werken. Dat beestje zit altijd vol, omdat sommige gebruikers gigantisch veel muziek opslaan. Vaak zit hij zo vol, dat de werksnelheid er onder lijdt.

We hebben verschillende opties bekeken, rekening houdend met het idee dat gebruikers hun gedrag niet gemakkelijk veranderen, maar dat je de omgeving er moet op aanpassen.

We kozen voor volgende optie:

We installeren een externe schijf, de bedoeling is dat alle data op de gebruikersaccounts naar de externe schijf gaan. Dus gebruiker 'x' opent zijn account op de pc, hij ziet alles zoals normaal, maar alles wat hij opslaat, gaat niet naar de vaste pc, doch naar de externe schijf.

Ik ben een quasi leek, dus moet ik dat stap per stap kunnen organiseren.

VRAAG:

1) hoe doe je dit? (voor meerdere accounts)

2) Hoe zet je de bestaande data over in diezelfde 'account' op de externe schijf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Strider,

Welkom op PCH!

Ik ben hier ook geen expert in, maar stel me wel de vraag bij jouw actie. De gebruikeraccounts op een computer nemen zeer weinig (verwaarloosbaar) geheugen van de harde schijf. De data die deze gebruikers downloaden/installeren/opslaan is de grote boosdoener. Een optie zou dus inderdaad kunnen zijn het verplaatsen van deze data, maar het behouden van de gebruikeraccounts op de vaste C schijf. Daarvoor zijn 2 voornaamste redenen:

1. Zoals al gezegd nemen deze niet veel geheugen in.
  2. Er kan slechts 1 harde schijf de opstartschijf van jouw systeem zijn. Het is dus gewoon niet mogelijk gebruiker X op en externe harde schijf te plaatsen terwijl je gebruiker Y op de vaste C schijf houdt.

Wat wel een goed haalbaar alternatief is, is het verplaatsen van alle data (muziek, foto's, games, programma's,...) naar de externe schijf.