Ga naar inhoud

toepassing reageert niet, trage laden van toepassingen

AstroJack

Aanbevolen berichten

van de ongeveer 80 blokken is al ongeveer een derde damaged.

Dat ziet er niet zo best uit. :sad

Je kan het volgende proberen.

Open de verkenner en klik met rechts op de gewenste schijf.

Kies in het menu onderaan voor eigenschappen en open dan de tab extra.

Bovenaan bij foutcontrole klik je op nu controleren.

Vink beide vakjes aan en klik op start.

Dan krijg je de melding dat de schijf in gebruik is en ook de vraag om de controle uit te voeren bij de volgende opstart.

Klik hier op ja, sluit alle openstaande programma's en herstart de pc.

De schijfcontrole zal nu worden uitgevoerd alvorens windows op te starten.

Na afloop krijg je een overzicht van de toestand van de schijf.

Deze acties gaan je schijf controleren op fouten en indien mogelijk de fouten herstellen.

Als een herstel niet mogelijk is, worden de gegevens op de beschadigde blokken gerecupereerd (indien mogelijk) en de blokken worden als "dirty" gemerkt zodat er geen nieuwe gegevens meer worden op geschreven.

Hierdoor zal de schijf waarschijnlijk niet volledig hersteld worden maar je zal nadien geen of minder last hebben van de beschadigingen.

Dit is echter maar een tijdelijke oplossing tot je een nieuwe schijf hebt aangeschaft.

Je kan al beginnen met een backup of een kopie te nemen van de persoonlijke bestanden die je absoluut wil behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste K W,

Bedankt voor je reactie.

HD TUne heeft de scan uiteindelijk volledig afgerond maar het resultaat is idd niet best, zie de screenshots.

Het lijkt er op dat ik de HDD aan het verliezen ben. Kan dit trouwens ook de reden zijn dat sfc niet alles kan 'repareren' zie eerdere bericht/bijlage?. Heeft het zin sfc /scannow nog eens uit te voeren nadat ik je advies heb opgevolgd? Is je advies trouwens hetzelfde als CHKDSK /R?

post-41161-1417705265,9464_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar was ik inderdaad ook benieuwd naar KW dus dat heb ik gelijk gechecked, HD Tune vond daarna nog 1 damaged block. Mooi resultaat, dus ik denk ik voer CHKDSK nog een keer uit in de veronderstelling dat het dit keer een stuk sneller zou gaan. De eerste keer duurde CHKDSK zeker 8 uur maar ook de tweede keer duurt het zeker zolang (is momenteel nog bezig). Wat me vooral verrast is dat vaak dezelfde bad clusters worden gevonden maar ook nieuwe. Dat kan ik niet helemaal plaatsen omdat HDTune maar 1 damaged block aangaf. Hoe dan ook lijkt het me raadzaam deze schijf te vervangen door een nieuwe.

Nu ben ik aan het uitzoeken wat de beste manier is om zonder dat ik windows opnieuw hoef te installeren (+ alle updates + alle overige programmatuur) de nieuwe schijf kan voorzien met alles wat op de oude schijf staat, een soort van 1 op 1 copy dus. Kunnen jullie daar wat over zeggen?

Jack

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eens met EaseUS Todo Backup Free of met DriveImage XML . Beide tools hebben een gratis versie waarmee je schijven kan klonen.

Je monteert de nieuwe harde schijf, installeert een van voornoemde programma's en je kloont de oude schijf naar de nieuwe.

Sluit de pc af en koppel de voeding van de oude schijf los maar laat de schijf nog even zitten.

Start de pc en ga dan naar het BIOS.

Pas de opstartvolgorde aan zodat de nieuwe schijf als opstartschijf komt te staan, sla de wijzigingen op in het bios en start verder op.

Als de pc normaal opstart, kan je enkele programma's openen en eens kijken of je alle gegevens nog hebt.

Als je de oude schijf wil wissen, schakel de pc uit, sluit dan de voeding terug aan, start de pc op en formatteer de oude schijf.

Sluit dan de pc weer af en demonteer de oude schijf.

aangepast door kweezie wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er op dat het klonen niet gaat lukken omdat inmiddels de PC niet meer op wil starten. Wat ik me afvraag is of, mocht het klonen nog lukken, ik niet ook met de nieuwe HDD alsnog problemen ga ondervinden doordat bestanden van DOS enof windows mogelijk beschadigd zijn geraakt door alle ellende met de oude HDD? Worden dat soort fouten immers niet mee gekloond in de image die gemaakt wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er op dat het klonen niet gaat lukken omdat inmiddels de PC niet meer op wil starten.
Weet je ook waarom de pc niet meer opstart?

Krijg je een foutmelding of iets dergelijks?

Start de pc nog op vanaf een cd/dvd?

Als de pc nog opstart vanaf een cd/dvd kan je proberen te klonen met een livecd.

Het kloonprogramma start dan op vanaf de cd/dvd.

Je kan hiervoor Clonezilla Live gebruiken.

Monteer de nieuwe schijf en start de pc op vanaf de clonezilla cd.

Als de oude schijf nog toegankelijk is, kan je deze klonen naar de nieuwe schijf.

Herstart de pc, ga naar het bios en verander de opstartvolgorde zodat de nieuw schijf voor de oude staat en start dan de pc verder op van de harde schijf.

Controleer de werking van windows en de geinstalleerde toepassingen.

Als alles goed is, kan je de oude schijf demonteren.

Wat ik me afvraag is of, mocht het klonen nog lukken, ik niet ook met de nieuwe HDD alsnog problemen ga ondervinden doordat bestanden van DOS enof windows mogelijk beschadigd zijn geraakt door alle ellende met de oude HDD? Worden dat soort fouten immers niet mee gekloond in de image die gemaakt wordt?

De beschadigde bestanden worden inderdaad mee gekloond en zullen op de nieuwe schijf dus ook beschadigd zijn.

Als het om windows systeembestanden gaat, kunnen we proberen die te herstellen.

Als het om bestanden voor andere toepassingen gaat, kan je proberen om die toepassing opnieuw te installeren.

Office bestanden kunnen in sommige gevallen (gedeeltelijk) hersteld worden door de toepassing zelf.

Als het om muziek, film of afbeeldingen gaat, zijn de bestanden waarschijnlijk niet te herstellen.

In jou geval zou ik het risico nemen en toch proberen de schijf te klonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste kweezie wabbit,

Ik had idd even moeten vermelden wat er gebeurt als ik normaal op probeer te starten: Op het moment dat het voortgangsbalkje van Vista verschijnt, wordt heel even een blauw scherm getoond (te kort om te lezen wat er staat) om vervolgens weer te booten.

Opstarten van CD/DVD (en diskette) lukt nog wel.

Omdat ik van alle belangrijke data een backup heb, overweeg ik nu om met een schone lei te beginnen.

Het is misschien wel handig om de oude harde schijf te proberen te klonen zodat als ik belangrijke data die ik toch nog blijk te missen, misschien alsnog terug kan vinden. Is Clonezilla zo slim dat bij bad sectors het programma dit detecteert en verder leest ipv alsong in een loop terecht komt van het lezen van steeds dezelfde bad sector?

Ik zou ook graag de overstap maken van Vista naar Windows 7, wat volgens mij prima zou moeten kunnen met mijn configuratie: gigabyte ga35-ep35-ds3r moederboard, 4GB inten geheugen, Q9300 qua core processor.

Groet,

Jack

aangepast door AstroJack
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het moment dat het voortgangsbalkje van Vista verschijnt, wordt heel even een blauw scherm getoond (te kort om te lezen wat er staat) om vervolgens weer te booten.

Opstarten van CD/DVD (en diskette) lukt nog wel.

Lukt het opstarten in veilige modus nog?

Als dat nog lukt, schakel dan de autostart uit.

Ga naar configuratiescherm - systeem en klik in de linkerkolom op geavanceerde systeeminstellingen.

Open de tab geavanceerd en klik bij opstart en herstelinstellingen op de knop instellingen.

Onderaan bij systeemfouten moet je automatisch opnieuw opstarten uitvinken.

Bevestig met OK en nogmaals OK.

Sluit het configuratiescherm.

Dan blijft het blauwe scherm staan tot je manueel herstart en heb je tijd genoeg om de foutmelding op te schrijven.

Probeer de volgende gegevens te noteren van het blauwe scherm.

De gegeven foutmelding, de stopcode met de 4 parameters die tussen haakjes staan en eventueel de naam van het bestand of driver die de fout veroorzaakte.

Normaal kan je systeem windows 7 zonder problemen aan.

aangepast door kweezie wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.