Ga naar inhoud

hoe zet ik mijn printer in het netwerk


menno123

Aanbevolen berichten

hallo,

ik heb een printer en die wil ik graag in het netwerk zetten omdat ik in totaal 4 computers heb en ik heb maar 1 printer en ik wil niet steeds een bestand op een usb stick zetten en dan op de computer waar de printer aan is gesloten te hoeven uitprinten ik wil gewoon op alle 4 de computers te kunnen printen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hallo menno123,

Welkom op PCH!

Afhankelijk van welke printer je hebt zal je de mogelijkheid hebben om deze als WiFi te gebruiken, via netwerk of via een basisstation.

Gezien het aantal printers met Wifi nog niet zo heel uitgebreid is ga ik hier uit van een printer met netwerkmogelijkheden (al dan niet via een basisstation).

Indien je printer een ethernetpoort heeft kan je hierin een UTP kabel plaatsen en deze aansluiten op je modem/router. Je printer zal dan te vinden zijn in het netwerk en altijd bereikbaar.

Heeft je printer niet zo'n poort dan zal je moeten werken via een basisstation. Dit is een computer die alle bestanden die moeten worden geprint ontvangt en deze dan doorstuurt naar de printer. De printer is dan gewoon verbonden via de USB kabel met deze computer.

Wanneer de printer geïnstalleerd is vind je deze terug onder Printers en fax apparaten. Vraag via het rechtsklikmenu de eigenschappen van de printer op en ga naar het tabblad delen. Kies voor netwerkprinter en geef de printer een duidelijke naam.

Vervolgens zal je op computers in het zelfde netwerk als het basisstation deze kunnen installeren (al dan niet via de installatie cd).

Je kan wel enkel printen wanneer het basisstation ingeschakeld is!

Heb je vragen of lukt iets niet dan horen we dat graag :-).

Groet,

Mako

aangepast door Mako
Link naar reactie
Delen op andere sites

het wil niet echt lukken omdat ik heb mijn printer (een hp color laser jet cp2025) daar heb ik een netwerk kabel ingedaan maar hij is ook nog via usb met mijn pc verbonden alleen ik kan wel in andere pc's naar de pc waar de printer op aangesloten kan ik hem zien maar als ik er dubbel op klik krijg ik dit te zien:

post-41312-1417705278,8963_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Bij de levering van je printer kreeg je normaal een CD/DVD meegeleverd. Neem deze even bij de hand.

Ik vermoed dat op de computer waar de printer mee verbonden is er geen problemen zijn?

Op de andere computers in het netwerk plaats je even de CD/DVD en start je deze. Je zou daar ergens het stuurprogramma moeten kunnen installeren. Doe dit op elke computer die gebruik wil maken van de printer.

Waar gaat de netwerkkabel van de printer heen?

Groet,

Mako

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

ik heb bij deze printer heb ik geen cd/dvd bij gekregen die zat niet in de doos en ik heb via de site van hp een stuurprogramma gedownload voor de 2020 omdat de 2025 niet op site staat en nog dee die het niet.

ik heb ook een internet kabel getrokken voor de printer naar de router maar ik kan hem wel in de hoofd computer vinden maar als ik hem open dan kreeg ik dat te zien wat je op dat plaatje zag.

groet,

menno

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Kan je tevens eens meegeven van welk besturingssysteem (Windows XP, Windows 7/8,...) je gebruik maakt?

We gaan een paar testjes uitvoeren:

Op de computer verbonden met USB:

Ga naar Start - Apparaten en Printers

Rechtsklik op de printer en kies Eigenschappen van printer

Ga naar het tabblad Poorten

Klik op Poort toevoegen en vul het venster in met onderstaande gegevens:

post-30057-1417705279,3078_thumb.png(Klik om te vergroten)

Bevestig met OK.

Op alle computers waarbij je gebruik wil maken met de printer:

Ga naar Start - Alle Programma's - Bureau-accessoires - Opdrachtprompt

Tik in: ping 192.168.1.12 en druk op Enter

Laat het resultaat weten in je volgende bericht.

Schrijf Exit gevolgd door Enter om het venster te sluiten.

Het is normaal dat je nog steeds niet kan printen. Bovenstaande is gewoon een procedure om jouw printer een plekje in het netwerk te geven en vervolgens te controleren als de printer bereikbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.