Ga naar inhoud

[OPGELOST] Kan C partitie niet onder 152Gb krijgen

amazone

Aanbevolen berichten

Ik heb nieuwe Dell PC met Vista Home. Mijn harde schijf is 250Gb. Daar staat een Recovery partitie van 10Gb, 63Mb voor Eisa (van Dell) op en de rest is C. Ik wil partities maken en gezien ik voor Vista maximum 40 Gb nodig heb zou ik mijn C schijf willen verkleinen tot 50Gb. Via schijfbeheer heb ik C verkleind maar dat kan niet kleiner dan 152 Gb.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het wisselbestand.

Kan ik het wisselbestand verzetten naar mijn nieuw aangemaakte partitie? Dan kan ik eventueel terug proberen.

Of kan iemand mij een andere oplossing geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Een wisselbestand gaat normaal nooit zoveel plaats innemen op de schijf maar je kan het volgende proberen.

Zet het gebruik van het wisselbestand af, werken zonder wisselbestand dus en probeer dan de partities in te stellen.

Nadien kan het wisselbestand weer aanzetten. De grootte is normaal ongeveer anderhalve keer je ram geheugen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk hoor je de Windows-partitie en de overige partities al bij de Windows-installatie te maken. Je kunt van de 250 GB, 50 GB apart houden voor een Vista.

Dan kun je via Computer --> rechtsklik --> Beheren --> Schijfbeheer, de overige ruimte in meerdere partities verdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is dat het een Dell PC is en dat Vista er al op stond. Ik denk dat ik wel zal moeten overgaan tot herinstallatie maar ben voorlopig even aan het testen wat er allemaal fout loopt.

Het uitschakelen van het wisselbestand helpt niet: de ruimte blijft gereserveerd. Ik heb op engelse sites zeer omslachtige oplossingen gelezen maar be n er nog niet toe gekomen die te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hetzelfde probleem op een Medion computer van de Aldi

C schijf kan niet kleiner gemaakt worden dan 250Gb ( van 500 Gb )

Zowel schijfbeheer als extern programma Partition Magic slagen er niet in van C schijf iets kleiner dan 250Gb te maken.

Ik kan geen logische verklaring bedenken.

Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal voorbeelden van massaproduktie met hun ongemakken die nadien pas boven water komen.

Tip smijt die voorgeïnstalleerde versies van xp en vista eraf en installeer een fresh instal van resp. xp of vista. Dat zal al een héél pak schillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sananjin: probleem ligt zeker aan een file, die niet kan verzet worden op de C partitie. Als je bij Vista defragmenteert krijg je niets te zien. Ik vind het eerlijk gezegd een schande wat Microsoft allemaal veranderd heeft in die Vista. In XP zag je voor het defragmenteren hoe de schijf er op dat ogenblik uitziet en bij XP kreeg ik bij mijn C schijf waar mijn programma's op stonden meestal de vermelding dat defragmenteren niet nodig was. Nu bij de nieuw geïnstalleerde PC ga ik de verkleinde C schijf (125Gb) defragmenteren: ik krijg niets te zien en het defragmenteren start gewoon.

Ik heb dan Auslogics Disk Defrag van het internet gehaald. Dat werkt zoals vroeger met XP en ondanks het uitschakelen van slaapstand en system restore bleef er een onverplaatsbare file op het einde van de C schijf staan.

Dus je moet er de Vista inderdaad afhalen en weer herinstalleren.

Ik persoonlijk gooi de Vista er af en ga terug met XP werken.

Ben pas begonnen met mijn oude programma's te laden en wat blijkt: Frontpage 2000 werkt niet meer en Money 2001 ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De niet verplaatsbare files maken het lastig, maar je moet ook wel oppassen met het afgooien van Vista dat je goed kijkt dat je bij de nieuwe installatie (XP bv) eerst de Vista partitie erafgooit, voordat je de XP-OS er op zet. Veel mensen vergeten dit, en hierdoor ontstaan conflicten. Zeker omdat Vista zichzelf helemaal heeft ingemetseld met beveiligingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb momenteel het volgende:

63mb met Eisa configuratie (iets van Dell)

10 Gb Recovery (primaire partitie)

152 Gb C met Vista en 3 nieuwe partities waarvan 1 met Data

Ik zou alle bestaande partities behalve de 2 eerste verwijderen, nieuwe partities maken en dan eerst XP installeren en misschien later Vista weer met dual Boot.

Heeft iemand ervaring met Dell PC : zou dit werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

welke dell is het? Best eerst kijken of je voor alles XP Drivers vindt (bij dell normaal gezien wel) voor je de boel eraf gooit... Let er wel even op dat je een Vista DVD hebt, anders kan je achteraf niet meer je vista terug installeren ;)

Maar de partities aanpassen naar wat je wenst lukt perfect met een dell.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.