Ga naar inhoud

[OPGELOST] Kan C partitie niet onder 152Gb krijgen

amazone

Aanbevolen berichten

Ik heb Dell Inspiron 530. Kan ik ergens info vinden over de drivers. Aan Dell vragen moet je niet doen want die willen daar niet in helpen. Je moet met Vista werken zeggen ze.

Ik heb een DVD bijgeleverd gekregen waarop staat DVD voor het opnieuw installeren Windows Vista Home Premium : zal wel goed zijn zeker?

Maar de partities aanpassen naar wat je wenst lukt perfect met een dell.

Niet echt want ik kan C partitie niet onder de 152Gb krijgen (gekend probleem bij Vista)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dat komt omdat de C-partitie je Vista-partitie is. En deze beveiliging is er bij Vista ingezet zodat je hem niet te klein maakt. Maar je kunt bij het her-installeren van Vista, de grootte van de Vista partitie bepalen. Ik zou wel minimaal 40 a 50 GB hiervoor gebruiken. En de partities aanpassen kan ook gewoon met een Dell.

Downloads is de link richting je Dell-drivers. Hier kun je kiezen via model of servicetag. Voer je type in, en je vindt je drivers!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters
Ik heb Dell Inspiron 530. Kan ik ergens info vinden over de drivers. Aan Dell vragen moet je niet doen want die willen daar niet in helpen. Je moet met Vista werken zeggen ze.

Ik heb een DVD bijgeleverd gekregen waarop staat DVD voor het opnieuw installeren Windows Vista Home Premium : zal wel goed zijn zeker?

Volgens mij biedt dell wel drivers voor XP aan hoor, al de drivers voor jouw toestel staan beschikbaar voor windows XP op hun site; Drivers & Downloads

Zelfs mooi bij elkaar, dus daar is zeker niets over te zeggen vind ik. De DVD die je meekrijgt is misschien een recoveryDVD(?), dan gaat het niet lukken aangezien die standaard de originele partitiegrootte gaat nemen enzo. Het kan zijn dat je dan ergens een andere OEM Home Premium vandaan moet halen.

Niet echt want ik kan C partitie niet onder de 152Gb krijgen (gekend probleem bij Vista)

Is een "foutje" van Vista, niet van Dell ;). Zij zetten er enkel op wat MS maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens heb de hele post hier even doorgelezen.

Verkleinen met schijfbeheer van Vista is beperkt. De recovery points, pagefile.sys en andere beschermde bestanden zijn de boosdoender. Je kan je fileprotector uitschakelen, maar dat is riskant.

De EISA mag je nooit verwijderen en ook niet de 10GB recovery, je bootsector staat daar ook trouwens.

Makkelijkste is met prof software de partitie te verkleinen.

Acronis heeft daar prachtige tools voor Acronis Disk Director.

Dit is de Rolce Royce in deze afdeling, te vergelijken met Partition Magic. Helaas is deze laatste niet compatible met Vista.

Met Acronis heb ik zelf nog nooit problemen gehad en raad het iedereen aan.

En zie hier citaten staan zoals "Niet echt want ik kan C partitie niet onder de 152Gb krijgen (gekend probleem bij Vista)"

Dat staat niet in mijn woordenboek... op 30-40GB kan je Vista draaien. Wel opletten je moet altijd 15GB vrij hebben. En minimaal 10% van de capaciteit van de schijf/partitie, ivm met defragmenteren anders loopt hij daar op vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Serge50, je bedoeling is goed, maar de topicstarter wil een kleinere Vista-partitie (C:)maar snapte niet hoe dit werkt. Dit moet ingesteld worden bij de installatie, en zoals al duidelijk werd uit voorgaande posts, is de desbetreffende pc al voorgeinstalleerd.

De Boot (recovery) en de EISA staan op aparte partities waar niet over gesproken word.

Overigens wil ik aanhalen dat software, die zich bemoeit met partities, voor mensen bedoeld is die er kennis van hebben. Dit brengt altijd een zeker risico met zich mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat weet ik dat het een pre-installed Dell Inspirion is.

Ik kan je ook uitleggen hoe je de Bestandsprotector van Vista kan uitschakelen en dan kan hij met schijfbeheer ook zo klein mogelijk gaan. Want dan kan defrag alles verplaatsen. Maar dat geeft meer risico's.

Acronis is de de beste, daar kan je je zelf eerst testen Try & Decide... en met een beetje begeleidng kan er niets fout lopen. Het is verkleine van een partitie, het is niet verwijderen en dergelijke in een multiboot systeem waar je rekening moet houden met MBR's en track #0 van een schijf.

Met schijfbeheer van Vista kom je er niet. Heel simpel vanwege reeds vermelde oorzaken in mijn vorig post. Je hebt een externe tool nodig om deze job klaar te krijgen, en je kan zoveel draaien en keren als je wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

Acronis is inderdaad goed daarvoor, maar voor eenmalig gebruik is dat toch vrij duur, dan kan je evengoed GParted gebruiken Partitioneren met de GParted-Live CD (Freeware) | Pc en internet: Software

Even goed (heb er nog nooit vastlopers mee gehad), iets wat van Partition Magic niet gezegd kan worden, dat laatste zou uit de handel moeten gehaald worden. Het doet evenveel keer zijn werk niet dan dat het het wel doet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben intussen al redelijk verzoend met Vista. Een aantal belangrijke programma's, die ik niet aan de praat kreeg werken nu wel. Voor andere denk ik een alternatief te vinden.

Ik wil wel nog altijd die C partitie verkleinen (ik zou dan ook een tweede primaire partitie maken om eventueel later XP of Linux op te zetten). Ik had Paragon Partition manager 9.0 gedownloaded - die kan je 30 dagen proberen - maar daar stoot ik op zelfde probleem.

Dat ga ik vandaag proberen.

Maar je kunt bij het her-installeren van Vista, de grootte van de Vista partitie bepalen. Ik zou wel minimaal 40 a 50 GB hiervoor gebruiken.

Dus als niets anders lukt zal ik dat moeten doen. Dat houdt toch zeker geen risico in voor Eisa en recovery partitie?

De recovery points, pagefile.sys en andere beschermde bestanden zijn de boosdoender. Je kan je fileprotector uitschakelen, maar dat is riskant.
Ik heb dat al allemaal geprobeerd:

- met schijfopruiming alles weg ook systeem- en schaduwkopiën

-systeemherstel uitgeschakeld

-wisselbestand uitgeschakeld op c en ingeschakeld op een aparte partitie - t (ik kon er een paar maken)

-kernelgeheugendump op "geen" gezet

- slaapstand uitgeschakeld

- pagefile.sys file gekopiëerd naar t

reboot en pagefile.sys verwijderd op c

C gedefragmenteerd.

Zelfs dan kon ik c niet kleiner krijgen omdat er nog altijd een MFT bestand zit (kan niet ontdekken hetwelke)

Is inderdaad nogal riskante onderneming. De situatie omkeren en pagefile.sys terug op c krijgen was een probleem maar lukte mij in veilige modus.

-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee zo simpel is het allemaal niet...neem een prof proggramma om dit uit te voeren. Pre-installed versies hebben voordelen maar dus ook de nadelen. Als je graag timmert aan de pc ben je meestal toch beter of met een gewone installatie van XP of Vista alleen wel stukken duurder voor de licentie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

Amazone heeft een OEMsleutel gekocht voor zijn toestel (die laptop), dus hij heeft nu het recht om met een andere installatieDVD van Vista (die hij gelijk waar kan halen, zelfs downloaden/kopieren mag) met die OEMsleutel te installeren. Dan is er niets verschillend met een gewone installatie die je zelf uitvoert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.