Ga naar inhoud

Harde schijf hoofdjes parkeren heel vaak.

domini99

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb een probleempje met mijn laptop, ik weet niet of het wat uitmaakt,

maar ik merk op dat de harde schijf hoofdjes zich heel vaak parkeren.

Ik herken het typische geluid. niet het standaart getikkel dat je altijd hoort, echt een *kloenk* die die ook maakt als je de laptop afsluit, als de harde schijf uitgaat.

af en toe is het ook *kloenk* en dan spint de harde schijf af. dan maakt de laptop geen enkel geluidje meer, windows blijft wel reageren, een paar seconden laten hoor je weer het gezoem dat de harde schijf weer opspint.

normaal hoor ik heeeel af en toe de hoofdjes parkeren, bijna nooit. maar nu merk ik het echt op. om de 20 seconden een kloenk geluid, en een seconde later hoor je hem weer ratelen, alsof ie plotseling wakker schrikt.

soms is het dan heeft ie 30 seconden lang geen hdd activiteit, dan hoor je kloenk en gebeurt er echt helemaal niks. als je niks doet blijft ie gerust 10-20 seconden stil, dan verandert het pijltje in een laadbolletje en bevriest windows ff, dan hoor je de harde schijf weer actief komen, dan word het pijltje weer normaal en parkeren de hoofdjes weer. verder heeft ie dan ook geen activiteit.

als ik dan weer verder ga met het gebruiken is ie 10 seconden stront traag en heeft ie een hele hoop schijfactiviteit, en daarna gaat ie weer relaxt

ik merk verder geen snelheidsverschillen, hij is niet langzamer geworden. alleen als ik 10 seconden niks doe parkeert de harde schijf. is dit erg voor de harde schijf?

ik ken de symptomen van een falende harde schijf. maar dat heeft deze niet. ik heb ook al een test gedaan en daar stond dat mijn harde schijf 100% healty is.

Alvast bedankt, groetjes Dominique

Link naar reactie
Delen op andere sites

domini99: Zou het niet iets met ENERGIEBEHEER te maken hebben?, ik gebruik zelf W7 en in energiebeheer kan ik bepalen wanneer de harde schijf uitgeschakeld wordt !

Aanvullende op bovenstaand bericht:

Om in energiebeheer te raken ga je naar start-> configuratiescherm-> energiebeheer.

In energiebeheer klik je op schema- instellingen wijzigen.

In het volgende venster klik je op geavanceerde schema- instellingen wijzigen.

Klik op het plus- teken voor de harde schijf en stel die eens in op Nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test ?...kan je er met het knipprogramma (klik er op) een afbeelding van maken en die in een volgend bericht hier op het forum plaatsen (klik er op)?...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, volgens mij geeft dit hetzelfde aan als Hitachi programma.

- - - Updated - - -

Toevoeging:

Ik merk de laatste tijd ook random best veel schijfactiviteit op.

De computer is best vaak bezig. Ik heb al naar virussen gekeken maar veel kon ik niet vinden.

Verder is mijn computer ook niet trager geworden. Hij is nogsteeds net zo snel als 30 dagen geleden, toen ik windows heb geinstalleerd.

Heel veel programma's heb ik ook niet, ik gebruik de computer voornamelijk voor 3d animeren, videobewerken en af en toe een spelletje Minecraft of IL 2.

post-29801-1417705293,777_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een grondige check op mogelijke malware wil dan kan je best het onderstaande uitvoeren:

1. Download HijackThis. (klik er op)

Klik op HijackThis.msi en de download start automatisch na 5 seconden.

Bestand HijackThis.msi opslaan. Daarna kiezen voor "uitvoeren".

Hijackthis wordt nu op je PC geïnstalleerd, een snelkoppeling wordt op je bureaublad geplaatst.

Als je geen netwerkverbinding meer hebt, kan je de download doen met een andere pc en het bestand met een usb stick overbrengen

Als je enkel nog in veilige modus kan werken, moet je de executable (HijackThis.exe) downloaden.

Sla deze op in een nieuwe map op de C schijf (bvb C:\\hijackthis) en start hijackthis dan vanaf deze map.

De logjes kan je dan ook in die map terugvinden.

2. Klik op de snelkoppeling om HijackThis te starten. (lees eerst de rode tekst hieronder!)

Klik ofwel op "Do a systemscan and save a logfile", ofwel eerst op "Scan" en dan op "Savelog".

Er opent een kladblokvenster, hou gelijktijdig de CTRL en A-toets ingedrukt, nu is alles geselecteerd. Hou gelijktijdig de CTRL en C-toets ingedrukt, nu is alles gekopieerd. Plak nu het HJT logje in je bericht door CTRL en V-toets.

Krijg je een melding ""For some reason your system denied writing to the Host file ....", klik dan gewoon door op de OK-toets.

Let op : Windows Vista & 7 gebruikers dienen HijackThis als “administrator” uit te voeren via rechtermuisknop “als administrator uitvoeren". Indien dit via de snelkoppeling niet lukt voer je HijackThis als administrator uit in de volgende map : C:\\Program Files\\Trend Micro\\HiJackThis of C:\\Program Files (x86)\\Trend Micro\\HiJackThis. (Bekijk hier de afbeelding ---> Klik hier)

3. Na het plaatsen van je logje wordt dit door een expert nagekeken en hij begeleidt jou verder door het ganse proces.

Tip!

Wil je in woord en beeld weten hoe je een logje met HijackThis maakt en plaatst op het forum, klik dan HIER.

Kan je tevens een linkje naar een Speccy-logje posten ?...

Download en installeer Speccy.

Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.

Wees alert voor het mogelijk ongewenst mee installeren van Google Chrome !

Speccysetup_zps67a9e41f.png

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware icon_e_wink.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.