Ga naar inhoud

[OPGELOST] Hoe zorgen dat de kinderen niet op jouw computer kunnen?

Aanbevolen berichten

Hallo,

Deze vraag stel ik namens vrienden van ons. Zij hebben twee studerende kinderen. Ma en pa hebben een computer, de kinderen hebben samen ook een computer ter beschikking. Hoe kunnen onze vrienden beletten dat hun eigen computer steeds gebruikt wordt door één van de dochters en dat ze er dus ook niet allerlei rommel op kunnen zetten?

Ik las ergens dat je in de Bios bij security settings een wachtwoord kan ingeven, zodat ze de computer zelfs niet kunnen opstarten. Is dit een goede manier of zijn er ook contra's?

Andere goede tips?

Hartelijk dank bij voorbaat!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast Masters

contra; als je je bios reset is het wachtwoord er dus af.

Voor je bios te resetten moet je wél je computer open doen & de biosbatterij er beginnen uithalen enzo, dus het lijkt me niet dat die kinderen dat snel gaan doen. (zeker niet als ze toch een eigen pc ter beschikking hebben).

Echter niet alle moederborden hebben die functie, bij de meeste is het gewoon dat je niet aan de instellingen in de bios kan zonder het wachtwoord te kennen, dus dan schiet je er alsnog niet veel mee op.

Als dat het geval is (dus dat bovenstaande niet lukt) lijkt het meest handige lijkt me op zich een computerkast (dus behuizing van de pc zelf) met een deurtje & slot. Geen sleutel => je kan niet aan de aan-uitknop => je werkt niet met de pc

Link naar reactie
Delen op andere sites

of zorgen dat alle accounts op de pc met een goed wachtwoord zijn uitgerust zodat er niemand kan inloggen op die pc =)

ook het administrator account beveiligen met een wachtwoord zodat ook het adminitrator account niet te benaderen is via veilige modus

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het voor XP is, gaat het vrij eenvoudig.

Je maakt een tweede account aan als gastgebruiker kan zonder wachtwoord zijn.

Als die aangemaakt is zet je op je eigen account een wachtwoord.

Dan heb je ook de optie om al je gegevens te beveiligen. Als je die aanvinkt worden al jou bestanden beveiligd en kunnen niet gelezen worden door de gast.

Dus de privacy is goed geregeld dan. De gast kan ook geen programma's installeren ofzo. Ook wat tevens handig is omdat er ook geen virussen zich kunnen nestelen via de gast account (of toch zeer moeilijk)

En de Administrator account moet je dus ook een wachtwoord opzetten.

100% veilig is het nooit, er bestaan programma's om een paswoord te resetten. Maar dat merk je dan omdat dan je paswoord weg is en of veranderd.

En er is ook wel een programma dat de paswoorden kan kraken maar als je een moeilijk te kraken paswoord neemt bv @sWD#?452 dus met gebruik te maken van alle leestekens en vrij lang (meer dan 10 tekens) dan is haast onmogelijk want dan hebben ze veel tijd nodig. Maar wat je ook kiest alles is te kraken, zowel de bios (hardware) als Windows (software)

http://www.abylonsoft.com

Systemen zoals in de link zijn handig. Daar heb je dan een USB stick nodig als login. Als die stick er niet is gaat Windows niet verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips allemaal.

Het gaat er niet om dat ze de gegevens van de ouders niet kunnen bekijken, de ouders willen die computer gewoon volledig voor zichzelf houden. Dus als zij werken zijn moeten één van de kinderen niet daarop kunnen gaan surfen, chatten, spelen omdat de andere computer bezet is door zus... Dat abylonsoft klinkt heel goed, dat ga ik hen zeker eens voorstellen. Een wachtwoord instellen op accounts hebben ze met de hulp van vrienden blijkbaar al eens weten te omzeilen. Dus wachtwoord op de bios kunnen we ook in overweging nemen, die meisjes zullen het nooit zover gaan drijven om dat ook proberen te kraken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

Als die vader / moeder een beetje handig is kan je een gewoon elektrisch slotje tussen de aan-uitknop en het moederbord in plaatsen (kost je een euro of 3), en dan heb je de sleutel nodig om te starten.

Dat is nog een vrij goedkope oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die vader / moeder een beetje handig is kan je een gewoon elektrisch slotje tussen de aan-uitknop en het moederbord in plaatsen (kost je een euro of 3), en dan heb je de sleutel nodig om te starten.

Dat is nog een vrij goedkope oplossing.

Hé, dat bestaat dus ook, interessant! Deze optie ga ik ook meteen doorsturen naar die mensen. Ik laat hier naderhand wel een melding achter wat ze nu gekozen hebben als beveiliging...

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

als de computerkamer op slot hen nog niet kan tegenhouden, dan krijgen ze zo'n elektrisch slotje ook wel in gang hoor, t is niet dat het hoge veiligheidssloten zijn ofzo ;)

Is eerder als startcontrole bedoeld dan om echt superveilig te zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.