Ga naar inhoud

Schijfruimte D-schijf

sjim

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn harde schijf bestaat uit een C- en D-partitie. Als ik op "Computer" klik in Verkenner dan staat er bij de D-schijf "197 GB van 297 GB beschikbaar", dit zou dus betekenen dat er 100 GB gebruikt is. Maar als ik vervolgens op Eigenschappen van de mappen in D klik dan staat er "Grootte 35 GB" wat dus betekent dat er maar 35 GB gebruikt is, een verschil van 65GB.

Nu heb ik hier op het forum gezocht en Spacesniffer gevonden en vervolgens gedraaid. Daar zie ik dat "System Volume Information" 64.3 GB groot is. Ik zie ook in Verkenner de map D:\System Volume Information staan maar daar heb ik geen toegang toe (wat waarschijnlijk verklaart dat ik via Eigenschappen van de mappen maar 35 GB zie).

Vervolgens hier weer op gegoogled en ergens gelezen dat dit alle herstelpunten zijn die ooit zijn gemaakt. Maw, ik heb dus voor 64,3GB aan "oude" herstelpunten op mijn D-schijf staan. Er staat op die site ook dat je alle herstelpunten behalve de laatste kunt verwijderen dmv de tool Schijfopruiming en vervolgens

"Systeembestanden opschonen" en "Systeemherstel en schaduwkopieën" opruimen.

Mijn vraag is nu, kan ik zomaar alle herstelpunten (behalve de laatste) op deze manier opruimen of kunnen er dan rare dingen gebeuren..? Alvast bedankt!

gr. sjim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vraag is nu, kan ik zomaar alle herstelpunten (behalve de laatste) op deze manier opruimen of kunnen er dan rare dingen gebeuren..? Alvast bedankt!

gr. sjim

Dat kan je inderdaad zie deze link (klik erop) , maar heb je ook al ooit een backup (image) gemaakt van je goed werkende systeempartitie © ?

Want als je laatste herstelpunt niet terug te zetten is, en dat valt nogal eens voor dan zit je in de problemen.

Ik zou niet te veel vertrouwen op enkel een herstelpunt maar ook backup's maken van de C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. Ik heb geprobeerd om via de link de herstelpunten te verwijderen maar het lukt niet. Na de stap "Klik op het tabblad Meer opties en vervolgens onder Systeemherstel en schaduwkopieën op Opruimen", verschijnt inderdaad het dialoogvenster Schijfopruiming maar als ik vervolgens op Verwijderen klik dan gebeurt er niets! Enig idee hoe dat komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga via start naar computer.

Klik met de rechtermuisknop op Computer en klik dan op eigenschappen.

post-23245-1417705332,7143_thumb.png

In het volgende venster klik je op systeembeveiliging.

post-23245-1417705332,7435_thumb.png

In het volgende venster klik je configureren.

post-23245-1417705332,7688_thumb.png

Klik in het volgende venster op verwijderen, toepassen en OK.

post-23245-1417705332,7991_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gelukt! Waarvoor dank! Heb ik nog wel een vraagje over herstelpunten. Als ik een nieuw herstelpunt maak dan is deze al na een dag ofzo niet meer te zien in het overzichtje van "Systeembestanden en systeeminstellingen terugzetten" , het overzichtje is dan dus leeg. Ik moet dus iedere dag een herstelpunt maken, anders is het overzicht leeg en kan ik geen herstelpunt meer selecteren om eventueel mijn pc te herstellen. (Als ik "Meer herstelpunten weergeven" aanvink dan zie ik wel het "Herstelpunt systeemkopie", maar daar heb ik niet zoveel aan want dat is het herstelpunt van de dag dat mijn PC geïnstalleerd is een jaar geleden). Is er een manier om herstelpunten langer zichtbaar te houden in het overzicht? Bedankt maar weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan verwijs ik in de eerste plaats al naar de laatste afbeelding in bericht 4.

Hoeveel schijfruimtegebruik heb je om herstelpunten op te slaan?

En staat systeembeveiliging ingeschakeld?

Ook zou je beter een backup maken van je schijf i.p.v. te rekenen op een herstelpunt bij problemen, daar bestaat gratis software voor!

aangepast door clarkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, ik heb inmiddels ook mbv jullie handleiding een backup (systeemkopie) gemaakt. Deze systeemkopie (dus de folder WindowsImageBackup) bewaar ik nu op een externe harde schijf én op mijn tweede laptop. Belangrijke data kopieerde ik altijd al regelmatig naar externe harde schijf en tweede laptop. Is dit genoeg?

Heb er nog een vraag over. Aan het eind van de backup werd mij aangeraden om een Systeemherstelschijf te maken. Dit heb ik niet gedaan omdat ik namelijk al een systeemherstelschijf had gemaakt nadat ik de laptop had gekocht. Maar vraag me nu af of deze "oude" systeemherstelschijf wel werkt met mijn zojuist gemaakte systeemkopie, of dat ik na iedere backup ook weer opnieuw een systeemherstelschijf moet maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als u vroeger een herstelschijf hebt gemaakt, hoeft u er geen meer te maken. Die blijft altijd werken.

Je hoeft niet echt een systeemherstelschijf aan te maken in Windows 7 om een systeemkopie terug te zetten, want het gaat ook zonder :

Je kan de reparatieopties (en terugzetten van een systeembackup) ook bereiken door op F8 te drukken tijdens het opstarten van je computer (druk meerdere keren op F8 voordat het logo van windows verschijnt). Kies daarna Uw computer herstellen en bevestig met enter.

Nu krijgt u de wizard met een menu (Startup Repair, System Restore, System image recovery, ...). Kies System Image Recovery en daarna wordt op de aangesloten externe harde schijven naar je backup gezocht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK bedankt voor de heldere uitleg.

Rest mij nog de eerdere vraag mbt herstelpunten. Hoe komt het dat deze een dag nadat ik ze gemaakt heb alweer verdwenen zijn uit het lijstje van Systeemherstel? Het lijkt geen kwestie van ruimte te zijn, ik heb namelijk zojuist even zes herstelpunten gemaakt en die zijn nu alle zes gewoon zichtbaar bij Systeemherstel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.