Ga naar inhoud

Teleurstellende prestaties SSD's raid 0


lamain

Aanbevolen berichten

Dag,

Ik heb hier 2 ocz vetex 4 ssd's in raid 0 staan. Ik heb een asus sabertooth 990fx r2.0 moederbord met een

AMD SB950 (RAID 0, 1, 5, 0+1) sata controller. Ik heb een 128 kb stripe gebruikt.

Hier is de benchmark van mij raid setup:

post-37656-1417705332,9302_thumb.png

En hier van mijn laptop met 1 samsung 830 ssd:

post-37656-1417705332,9685_thumb.png

Ik ben een beetje teleurgesteld van deze resultaten. Ik had 900 mb lees en schrijf snelheden verwacht. Ook start de computer met de samsung ssd veel sneller op.

Is het mogelijk dat een 128 kb stripe niet goed is?

Kan ik mijn beide ssd's in een externe behuizing doen en dan aan mijn laptop kijken of er een firmware update is?

Ik vraag dit omdat ik niet weet of er iets fout is aan mijn instellingen, of dat dit gewoon het maximaal haalbare is.

Alvast bedankt,

Groet

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Dasle bedankt voor de hulp. ImageShack® - Online Photo and Video Hosting Zo heb ik alles aangesloten.

Er zijn 8 bruine sata poorten. Ik heb de 2 ssd's op poort 3 en 4 en een 1 tb hdd op 5 . De bios staat ingesteld op raid voor alle poorten. Ik heb de poorten 1 en 2 ook geprobeerd maar die hadden het zelfde resultaat. Ik begrijp dat de intel raid controller beter is dan de amd, maar 450 mb ? Zou het niet zo moeten zijn dat intel ongeveer 1000 mb/s haalt en amd 900 ?

Groet

Peter

post-37656-1417705333,3627_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normalerwijze sluit men de SSD's voor RAID aan op de bruine poorten beginnend met 1, 2 enz....

Maar dan zou niet zoveel verschil mogen maken. Ik haal met een zelfde SSD deze snelheden bijna in niet RAID :hmmmm:

De Intel controllers zijn idd veel beter dan de AMD controllers, ook op het OCZ forum staan hier diverse berichten over de slechte prestaties van de AMD SB950 controller in RAID.

Had eens een test gelezen van hardware.info.nl, was even zoeken maar heb het terug gevonden

Hier lees je er alles over >> RAID 0: Intel vs AMD. Welke chipset schaalt het beste? | Hardware.Info België

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke snelheden haal je met één schijf in AHCI mode, of heb je dit nog niet geprobeerd.

De tijd van opstarten zou idd sneller moeten zijn, maar vergeet niet dat als je met één schijf opstart je RAID controller buiten spel staat en dit in het boot proces toch wel enige tijd in beslag neemt.

Hier een test van één schijf in mijn systeem

post-24526-1417705333,509_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Dasle, bedankt voor de hulp het is gelukt. Toen ik de ssd in ahci wou benchmarken kwam ik er achter dat 1 ssd slecht presteerde. Toen ik de firmware controleerde bleek hij nog op versie 1.3 te zitten terwijl de andere ssd 1.5 had. Bijzonder want de ssd's zijn tegelijk gekocht. Met de firmware update ging de leessnelheid behoorlijk omhoog. De score is niet veranderd. Ik heb 128 kb strip gebruikt en 512b sector groote. post-37656-1417705333,9735_thumb.png

Groet

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat je het uiteindelijk hebt kunnen oplossen, wel vreemd dat één SSD nog een oude firmware had.

Firmware 1.3 was als ik het goed heb de eerste waarmee deze SSD's op de markt zijn gebracht en de presteerde heel slecht.

Met firmware 1.4 namen de prestaties enorm toe en met 1.5 gaf dit nog eens een kleine boost, de 128GB varianten profiteerde hier het meest van. Zo vermoed ik nu dat ze in de test waar ik naar linkte nog gebruik maakte van firmware 1.3.

Maar dat is een geweldige verbetering als ik je benchmark nu zie :top:

Indien dit allemaal probleemloos verlopen is en je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop "Markeer als opgelost", die je links onderaan kan terugvinden … zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.

Uiteraard kan je in geval van nieuwe/andere problemen steeds weer een nieuw topic openen :top:

Dat je nog veel plezier mag beleven aan je SSD's ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.