Ga naar inhoud

Aanraders Freeware programma(s en tools voor PC optimaal te laten en gezond te houden

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste Forumleden

Ik heb een nieuwe PC met Windows 8 64 bit + Office 2007 een SSD van 120 en een HD van 1 TB en 16 GB geheugen

en een Nividia videokaart.

Ik zit ook veel op internet en download daar al eens grappige filmpjes, foto's en powerpointbestandjes.

Ik ruimde mijn oude PC regelmatig op en ben van plan dit met de nieuwe ook regelmatig te doen.

Welke freewareprogramma's en tools raden jullie aan om mijn nieuwe de PC zo lang mogelijk optimaal te laten werken en "gezond" te kunnen houden?

vb. Back-up, bestanden herstellen, cleaning-tools, problemen opsporen en oplossen, dubbele bestanden, foto's enz ...

Graag jullie tips & trucs.

Met vriendelijke groeten

Linda

Geplaatst: (aangepast)

Backup.

Macrium Reflect FREE Edition

EASEUS ToDo Backup (Free)

DriveImage free

Zelf gebruik ik DriveImage omdat je daarmee individuele mappen en bestanden kan terugzetten en dat heb bij EAseUS niet teruggevonden.

Bestanden herstellen.

Windows heeft zelf een tool waarmee je beschadigde systeembestanden kan herstellen.

Als het gaat om beschadigde bestanden van een toepassing, kan je best de toepassing opnieuw installeren.

Als je het herstellen van gewiste bestanden bedoelt, kan je deze gebruiken.

Recuva (handleiding)

Cleaning-tools.

CCleaner voor het opruimen van harde schijf en register.

Laat alle andere cleaning en tuning tools voor wat ze zijn, ongeacht de publiciteit die er voor gemaakt wordt.

CCleaner is de enige veilige tool.

Defraggler voor het defragmenteren van de harde schijf.

Opgelet: NIET GEBRUIKEN voor SSD schijven!

Programma's up-to-date houden.

Met Secunia PSI (Personal Software Inspector) blijven je programma's altijd up-to-date.

Deze tool scant wekelijks alle software op je pc en kijkt of er nieuwe versies, upgrades of patches voor zijn en geeft dan een melding.

Zo lang je geen problemen hebt, hoef je geen drivers te updaten.

Daarvoor heb je dus ook geen tool nodig.

Problemen opsporen en oplossen.

Als je hier malware e.d. bedoelt, kan je Malwarebytes gebruiken als aanvulling op je virusscanner.

Verder kan je altijd hier op het forum terecht met je problemen.

Dubbele bestanden opsporen (en verwijderen).

Duplicate file Finder

Hiermee kom je vast al een heel eind.

aangepast door kweezie wabbit
Geplaatst:

Thanks kweezie wabbit :top: Ik ga dit zeker verder bekijken en installeren. Er is echt zoveel mooie freeware om te downloaden en te installeren maar vaak heb je dan bepaalde tools dubbel. Ik probeer (ik zeg wel "probeer" :-) ) ernaar te streven om met zo weinig mogelijk programma's zo veel mogelijk functionaliteit te bekomen.

Heeft er nog iemand tips???

Groetjes Linda

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.