Ga naar inhoud

Windows 7 NIET op C installeren

Fred__

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb Win7_64 geïnstalleerd op een desktop met WinXP.

Vóór de installatie heb ik een NTFS partitie F: gemaakt.

Tijdens de installatie heb ik die partitie geselecteerd.

Ik hoopte te krijgen:

C:WinXP

D:progs

E:data

F:Win7

Als ik WinXP opstart dan heb ik dat ook.

Maar als ik Win7 opstart krijg ik:

C:Win7

D:WinXP

E:progs

F:data

Hangt dat misschien samen met het feit dat Win7 de 100 MB partitie aan het begin van de schijf niet gemaakt heeft?

Weet iemand wat ik kan doen om het installatieprogramma van Win7 ertoe te bewegen om Win7 op F: te installereen?

Met vriendelijke groeten,

Fred.

aangepast door Fred__
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit "fenomeen" is heel normaal bij een dual boot systeem.

Het operating system dat je opstart, beschouwt de eigen schijf als C schijf en zal de andere partities automatisch andere letters toekennen.

De partities op de fysieke schijf blijven ongewijzigd maar de schijfletters kunnen dus veranderen naargelang de windows versie waarmee je opstart.

Je kan dit eenvoudig testen door een bestand op de schijven te plaatsen.

Je start op met xp en je plaatst bvb een bestand met opvallende naam in een map op de F schijf.

Herstart de pc en start nu op met win 7 en je zal dat bestand terugvinden op de C schijf.

Verplaats in win 7 dan dat bestand bvb naar de F schijf (Data).

Herstart de pc opnieuw en start weer op met xp; je zal nu zien dat het bestand op de E schijf staat.

Je kan ook opstarten in Win 7 en manueel de schijfletters aanpassen zodat D en E hetzelfde zijn als in xp en dan F toekennen aan de partitie met xp. Dan worden deze wel behouden na een herstart in win 7.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het operating system dat je opstart, beschouwt de eigen schijf als C schijf en zal de andere partities automatisch andere letters toekennen.

De partities op de fysieke schijf blijven ongewijzigd maar de schijfletters kunnen dus veranderen naargelang de windows versie waarmee je opstart.

Je kan dit eenvoudig testen door een bestand op de schijven te plaatsen.

Je start op met xp en je plaatst bvb een bestand met opvallende naam in een map op de F schijf.

Herstart de pc en start nu op met win 7 en je zal dat bestand terugvinden op de C schijf.

Verplaats in win 7 dan dat bestand bvb naar de F schijf (Data).

Herstart de pc opnieuw en start weer op met xp; je zal nu zien dat het bestand op de E schijf staat.

Je kan ook opstarten in Win 7 en manueel de schijfletters aanpassen zodat D en E hetzelfde zijn als in xp en dan F toekennen aan de partitie met xp. Dan worden deze wel behouden na een herstart in win 7.

Bedankt voor de reactie.

Toch heb ik, op een andere HDD, WinXP op C: geïnstalleerd en WinXP64 op F:

Op een andere computer heb ik Win98SE op C: en Win2000 op F:

De partities en logische schijven zijn in beide gevallen onveranderd.

Ik gebruik labels voor de diverse partities dus de identificatie van de schijven is geen probleem.

De schijf waar ik nu mee bezig ben is een SSD en ik zou graag WinXP(32) en Win7(64) op die schijf draaien zonder dat de schijfletters veranderen als ik een ander O/S opstart.

Toch vriendelijk bedankt voor de reactie.

Fred.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch heb ik, op een andere HDD, WinXP op C: geïnstalleerd en WinXP64 op F:

Op een andere computer heb ik Win98SE op C: en Win2000 op F:

De partities en logische schijven zijn in beide gevallen onveranderd.

Waarschijnlijk is dit pas vanaf win 7 het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is dit pas vanaf win 7 het geval.

Bedankt voor de reactie.

Ik heb plat gelegen vanwege een aanval van hernia dus mijn reactie is vertraagd.

Het lijkt er inderdaad op dat wat ik wilde met Win7 niet eenvoudig mogelijk is.

Ondertussen heb ik besloten om het actieve O/S op C: te laten staan.

Dus nu heb ik onder Win7:

C:Win7

F:WinXP

en onder WinXP:

C:WinXP

F:Win7

Vriendelijk bedankt voor de reactie en hartelijk bedankt voor de moeite.

Fred.

aangepast door Fred__
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.