Ga naar inhoud

Optelvraagstuk

VDT

Aanbevolen berichten

Ik weet helemaal niet of wat ik wil wel gaat maar ik denk dat ik dat snel genoeg hoor!

Zoals in bijgesloten file te zien is gaat het om kolommen met tekst met daarnaast de aantallen, (zwarte tekst).

(De echte file bevat meer en andere rubrieken maar het gaat om het idee.)

Deze rijenvolgorde verandert steeds (de kolommenvolgorde blijft overigens wel hetzelfde) en de getallen veranderen ook.

Wat ik graag zou willen is de rode tekst, het liefst geheel automatisch dmv macro of formule.

Dus het creëren van cellen van de rubrieken (G6 t/m G10) en het optellen (per rubriek dus) van de aantallen fietsen, auto''s enz., (H6 t/m H10).

Ben benieuwd!

Alvast bedankt!!

test.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst bedankt voor je reactie!

Zodat ik het goed begrijp: de bedoeling is dat ik zelf een kolom maak met de rubrieken (G6 t/m G10, in dit geval) en dat daar formules aan gehangen worden?

Zoja, is dit dmv een macro verder te automatiseren?

Dit hele sorteren en tellen is onderdeel van een kwartaalrapportage op mijn werk, aan de hand van een logfile van een bepaalde machine.

Dit komt dus een aantal keer per jaar terug en het zou mooi zijn als bv met een CTRL-T de hele zaak geteld zou zijn!

De hele logfile beslaat een rij of 2500 met iedere keer dezelfde layout, maar uiteraard andere getallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hele logfile beslaat een rij of 2500 met iedere keer dezelfde layout, maar uiteraard andere getallen.

Volgens mij hoef je niets te automatiseren.

Je hebt toch een kolom met standaard rubrieken met daarachter de formules.

Als je wilt automatiseren, zul je toch iets meer info moeten geven.

Dan komt het volgende om de hoek kijken.......mijn kennis van VBA is heel beperkt.

bucky

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met "automatiseren" bedoel ik die stappen die nodig zijn om tot dit resultaat te komen, en dat kan volgens mij een macro automatisch uitvoeren als ik die in een personal.xlsm opsla.

De logfile wordt nl iedere keer met een nieuwe naam gesaved en dus moet vervolgens iedere keer kolom G en I (met bijbehorende formules) gemaakt worden, want eigenlijk heb ik alleen de formule uit I nodig om de totalen te krijgen.

Ik ga er morgen op mijn werk eens mee stoeien, ik ben zeer zeker een heel eind in de goede richting geholpen!!

Waarvoor mijn dank!!

Ik laat nog weten of dit het is wat ik bedoelde.

Ik laat deze topic dan ook nog even open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag met de originele log-file gespeeld en het werkt erg goed!!

Om het helemaal perfect te maken zou ik, als dat al kan, nog een kleine aanvulling willen zien.

En dat is dat kolom G automatisch gegenereerd zou kunnen worden uit kolom D.

Het probleem is nl dat zo'n log-file tussen de 1000 en 3000 rijen bevat waar de ongeveer 15 rubrieken over verdeeld zijn.

Ik kan met de Filter optie kolom D wel filteren maar ik moet dan toch nog naar beneden scrollen om kolom G te krijgen.

Als dat automatisch zou kunnen zou ik helemaal blij zijn!

Maar zoniet ben ik toch enorm geholpen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze code filtert op kolom A, en plakt de unieke waarden in kolom B

Dus je moet hem wel ff aanpassen aan je eigen werkblad.

Sub ontdubbelen()
With Sheets("Blad1")
For Each cl In .Range("A1:A" & .Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
If InStr(c01, cl.Value) = False Then c01 = c01 & "|" & cl.Value
Next
.Cells(1, 2).Resize(UBound(Split(c01, "|"))) = Application.Transpose(Split(Mid(c01, 2), "|"))
End With
End Sub

Deze code is niet van mezelf.

bucky

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond (nb op deze site) een link naar sites met Excel-trainingen. Ik was hier een beetje door aan het bladeren, (pc-tutor.nl) toen ik een video zag over draaitabellen.

Laat dit nou precies doen wat ik wil in een paar stappen. Een kwestie van de twee kolommen met de rubrieken en aantallen selecteren, draaitabel kiezen, aantal naar "waarden" vak et voila, een lijst met de rubrieken met de totalen.

Zonder Bucky tekort te doen, gezien de moeite die hij voor mij heeft gedaan, vond ik dat dit wellicht handig was om te weten voor anderen die ook met zoiets zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VDT,

Is inderdaad handig, maar doe nu eens een wijziging of een uitbreiding......je moet de draaitabel telkens weer opnieuw maken.

Dat is de reden waarom ik geen gebruik maak van draaitabellen.

P.S.

Je doet me nog zomaar niet te kort hoor.;-)

bucky

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.