Ga naar inhoud

Heeft aanschaf SSD zin in mijn geval ?

Passer

Aanbevolen berichten

Mijn systeem: een oudje met XP, 8 jaar oud, twee hd's van 500 Gb en 1 Tb

Omdat hij na al die jaren traag opstart en met een mogelijke win8 in april 2014 in mijn achterhoofd dacht ik eraan van een Crucial M4 128 bij te steken ('k heb nog een sata-slot vrij)

en dan een image van mijn huidige C op die Crucial te zetten en daarvan op te starten.

Alleen las ik dit op het net: "Installeer Windows pas zodra je deze stappen gedaan hebt. Als je nadien switched van IDE naar AHCI heeft dit helaas weinig zin."

Dus:

1. ik herinstaller xp niet (en ben het ook niet van plan) dus kan ik niet overschakelen naar AHCI (als mijn bios dit al ondersteunt) ? ?

2. is 128 Gig groot genoeg voor een mogelijke Win8 + progs?

enfin: is mijn plan een goed plan of kan ik het beter niet doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou hij ook niet sneller zijn hiermee ? (bv bij het booten) - 't zou me verwonderen als het niet het geval zou zijn... ?

enne: verliezen doe ik er niet bij: als ik volgend jaar toch naar win 8 ga, komt de SSD toch nog van pas - 't is dus geen 'verloren geld'.

langs de andere kant: als ik er nu niets mee win, kan ik beter wachten en volgend jaar een (weer nieuwere) SSD gaan aanschaffen...

(dank voor je antwoord, Mister T)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens kijken eerste generatie sata,... SATA revision 1.0 - 1.5 Gbit/s - MAX 150 MB/s

Een harde schijf vandaag de dag haalt in het beste geval 110 MB/s een ssd +250 MB/s

Jouw hardeschijf is een oude dus zal naar schatting maar 50-80 MB/s zijn.

Gaat deze sneller booten? Wel je mag niet vergeten dat de rest van de pc ook 8 jaar terug is, weinig geheugen, weinig rekenkracht etc...

Sneller? ja maar verwacht geen mirakels

Nu als je van plan bent deze later in een nieuwe setup te zetten is het nattuurlijk interresant om de ssd te kopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dus begin ik toch stilaan maar over te hellen naar 'k zal volgend jaar wel zien - als het zover is dat ik toch moet overschakelen van xp, kan ik beter dàn naar een (weer nieuwere) ssd uitkijken.

o ja:

Bootschijf :

Fabrikant Western Digital

Vormfactor GB/3.5-inch

Business eenheid/merk Desktop/WD Caviar

Koppen 16

Cilinders 16.383

SATA type SATA-II 3.0Gb/s

Apparaattype Vast

ATA standaard ATA8-ACS

Serienummer WD-WCAV96350355

LBA grootte 48-bit LBA

Inschakelen op tel 2720 keren

Inschakelen op tijd 376,8 dagen

Functies S.M.A.R.T., AAM, NCQ

Overdrachtsmodus SATA II

Interface SATA

Capaciteit 466GB

Ware grootte 500.107.862.016 bytes

RAID type Geen

Tweede schijf is een 1 TB WD caviar blue - aangekocht in oktober 2011

Fabrikant Western Digital

Koppen 16

Cilinders 16.383

SATA type SATA-III 6.0GB/s

Apparaattype Vast

ATA standaard ATA8-ACS

Serienummer WD-WCATR8951057

LBA grootte 48-bit LBA

Inschakelen op tel 1592 keren

Inschakelen op tijd 226,5 dagen

Functies S.M.A.R.T., NCQ

Overdrachtsmodus SATA III

Interface SATA

Capaciteit 932GB

Ware grootte 1.000.204.886.016 bytes

RAID type Geen

ps: als ik het goed voorheb zou ik beter booten van die tweede schijf gezien die 2 x sneller is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat er ook stond

SATA type SATA-II 3.0Gb/s < > SATA type SATA-III 6.0GB/s ?

Enfin, 'k bedoel maar: nu duurt het een viertal minuten voor alles opgestart is - zou het een MERKBAAR verschil maken als ik

1. een ssd laat booten

2 van mijn tweede schijf de bootschijf maak tgo nu waar mijn 'tragere' schijf bootschijf is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

SATA-II 3.0Gb/s & SATA type SATA-III 6.0GB/s zijn de maximale snelheden die deze standaard kan halen in theorie.

In de praktijk zal geen enkel conventionele HD SATA 3.0GB/s kunnen halen, voor conventionele HD's is SATA 150GB/s nog meer dan voldoende al is er maar één HD op het moment waar dit mogelijk een bottleneck zou kunnen zijn en dat is de laatste 1TB Raptor schijf van WD.

Als je jou tweede schijf als bootschijf wilt gebruiken kan dat een merkbare verbetering geven qua boottijd, via het progje HD Tune kun je de snelheden van je schijven nakijken op het tabblad benchmark en geeft dit een goed beeld van de prestaties die deze schijven geven.

Mocht je toch een SSD willen gebruiken dan raad ik je toch Windows 7 of hoger te gebruiken want bij XP is er geen ondersteuning voor TRIM, dit kan in sommige gevallen wel verholpen worden met een tool maar deze dien je dan steeds handmatig uit te voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je 500GB schijf heeft een gemiddelde snelheid van zo'n 73.1 MB/sec

Je 1TB schijf heeft een gemiddelde snelheid van 90.4 MB/sec en is dus iets sneller, als je Windows op de snelste gaat zetten zal je systeem wat sneller zijn maar je moet geen grote verschillen verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.