Ga naar inhoud

Partities

Samuel_Belgium

Aanbevolen berichten

Ik heb bij het installeren van windows xp, Symatec Partition Magic geïnstalleerd en daarmee partities mee gemaakt.

5 partities

- Windows

- Programma's

- Music

- Data

- BACKUP

Ik had voor windows 4,90 Gigabyte genomen. Te weinig blijkt nu. Windows zelf neemt maar de helft van de partitie in. Maar Documents and setting en Program Files nemen al de rest van de ruimte weg. Want bij sommige programma's die je wilt installeren kan je niet kiezen in welke partitie hij dat installeert, maar doet hij dat automatisch in de C:\Program Files. En ik zou het eigenlijk in mijn apparte partitie Programma's willen. En de map documents and setting zou ik eigenlijk naar de partitie Data willen verplaatsen, maar ik weet niet of dat zomaar gaat zonder problemen. Zijn er nog mensen die dit probleem hebben gehad en hebben opgelost ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gaat dit niet zomaar gaan.

Windows heeft veel verwijzingen etc..

Dus als je een map verplaatst naar een andere partitie gaan die verwijzingen en registeringangen verkeerd zijn.

En ervoor zorgen dat applicaties niet meer werken.

Wat je wel kan doen is met Symatec Partition Magic de C-schijf vergroten.

Zodat Windows wat meer ruimte heeft.

Grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

documents & settings kan je probleemloos verplaatsen. Ga naar deze computer, en dan rechtermuisknop op "mijn documenten". Daar kan je een andere doelmap aanduiden, en je bestanden laten verplaatsen. Dan kan je dus de Data-partitie aanduiden voor je files.

Programma's zijn iets lastiger, maar bij 99% van de programma's kan je naar mijn weten toch kiezen waar ze geinstalleerd moeten worden. Vaak wordt dit niet standaard gevraagd, maar moet je voor de "aangepaste" of "uitgebreide" installatie of iets anders in die trant kiezen en kan je dan wel aangeven waar je het wilt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan het gebruiken van twee apparte partities voor Windows en voor de programma's alleen maar tot problemen leiden. Je kan natuurlijk bij de meeste programma's een installpath opgeven en dat zal meestal goed werken. Maar op deze manier wordt er van de "logische" indeling van Windows een spinneweb gemaakt. Nu worden bij de installatie van een programma al verschillende mappen gemaakt en/of gewijzigd. Referenties staan in de registry, in de mappen Windows en Windows\system32 (dll's) en programfiles enz.

De mogelijke problemen komen pas in een later stadium. Normaal geïnstalleerde programma's geven soms al problemen bij het verwijderen en dan moet er manueel ingegepen worden. Als je dit voorkrijgt als je programma's op een andere partitie staan mag je dit opkuisen vergeten. De meeste cleanprogramma's vertrekken van de standaardlocaties van de programma's maar die heb jij dan gewijzigd.

Wat ik me afvraag is welk voordeel je denkt te zien om hiervoor toch apparte partitis te gebruiken? Bij een crash moet je toch je programma's opnieuw installeren want gewoon de map kopieren werkt niet.

Joke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2 partities geeft op zich geen voordeel, maar als je ze op 2 verschillende harde schijven installeert dan weer wel.

Ik heb in mijn desktop 1 snelle 10.000 toeren schijf zitten voor mijn windowsinstallatie, en een tweede snelle 10.000 toeren schijf om daar mijn programma's op te zetten. Dit heeft als voordeel dat als er geswapped moet worden, dat dat veel sneller gaat dan als je maar 1 schijf hebt. Je voelt dat verschil dan echt serieus goed.

Qua programma's installeren geeft dat inderdaad nooit problemen, qua programma's desinstalleren kan dat ook gemakkelijk "opgelost" worden in mijn ogen; gewoon niet desinstalleren, veel kwaad doet het niet dat er een programmatje blijft staan. De meeste programma's zijn ook niet meer van die grootte-orde dat het echt belangrijk is dat je ze weg gooit, als je kijkt naar wat harde schijven per gigabyte nog kosten.

Over apparte partities heeft inderdaad geen echt voordeel (buiten het feit dat het je het gevoel geeft dat het beter geordend staat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.