Ga naar inhoud

PC "bevriest" herhaaldelijk na lang aanstaan


Aanbevolen berichten

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?

Vervolgens ga je naar het tabblad Benchmark, selecteer de harde schijf die je wil testen en druk op Start.

Maak een screenshot als de test klaar is en plaats deze in je volgende bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

In antwoord op Dasle: De HD tune als de pc idle is ziet er uit als in de afbeelding hieronder. De benchmark is wel heel erg variabel als ik veel doe met de PC. Toen ik een film bestand opende tijdens het proces piekte hij zelfs een 10-tal seconden in een dal met max 20 MB/sec (kan dat?). Maarja lijkt logisch waarschijnlijk. In ieder geval als ik Idle blijf is de grafiek vrij constant (heb hem 3x gerund nu en ziet er steeds ongeveer uit zoals hier). De pc doet het vooralsnog voorlopig prima.

post-44297-1417705476,4799_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tests van je HD zijn goed en is zover niets op aan te merken. :top:

In het Speccy logje zie ik dat je diverse geheugen modules gebruikt, dit is een punt waar vaak geen aandacht aan word gegeven.

Mochten de problemen zich weer voor doen zou ik de geheugen module van Corsair eens verwijderen en afwachten of dit verbetering geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik weer. Wat laat deze keer, maar ik wilde kijken of mijn PC het kon volhouden. Helaas was dit niet het geval. Rond 3 uur vannacht begon de PC tijdens Skyrim weer af en toe te bevriezen. Allereerst wil ik opmerken dat ik sinds ik gister de SATA kabel in een andere slot van het moederbord gedaan heb en de combofix uitgevoerd heb, de pc sneller lijkt op te starten (44 seconden van boot BIOS piep-geluidje naar Windows 7 bureaublad en onmiddellijke reactie van aanklikken programma's, vroeger was dit 1 minuut en 10-20 seconden en ja ik heb een timer hier liggen). Ook lijkt het of de PC het iets langer volgehouden heeft voordat de problemen optraden dan hiervoor, nu om 3 uur vannacht pas begon ie problemen te vertonen (stond 9 uur aan, maar veel Skyrim gedaan wat vaak binnen 5-7 uur vroeger al problemen gaf). Daarnaast bleek dat ik dit keer tijdens het probleem alle programma's en applicaties relatief redelijk snel kon afsluiten en dat ik na een paar minuten wachten de PC heel voorzichtig kon gebruiken (1 programma ala firefox opstartte per minuut zeg maar), waardoor ik de HD tune heb kunnen laten draaien na de manifestatie van de bevriezing cyclussen (heb ook een quick scan gedaan voor errors). Ik heb hiervoor zoveel mogelijk programma's en services afgesloten met behulp van het Windows taakbeheer. Daarnaast heb ik toen na de eerste HD tune ook mijn PC uitgezet en herstart en verder niets anders gedaan dan HD tune gerund na opstarten. Hier is het resultaat van de HD tune:

post-44297-1417705476,9168_thumb.jpg

Een bijkomende opmerking is dat ik sinds vandaag terug mijn USB externe HDD heb aangesloten en deze werkt prima tijdens de bevries-cyclus, ik kan deze schijf in de Windows verkenner nagenoeg vlekkeloos bekijken en browsen, terwijl als ik dat met de interne Western Digital schijf dit doe tijdens het probleem, dit nauwelijks gaat of reageert. Ten slotte wil ik vermelden dat de spanningen in de bios hetzelfde zijn als de spanningen die hij aangeeft tijdens het opstarten van de PC op een "nieuwe dag" en dat de temperatuur van de HDD volgens HD tune gewoon 31 graden Celsius bedroeg tijdens de bevriezingscyclus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel aangeraden om alle belangrijke bestanden veilg te stellen op een externe HD, cd of dvd media.

Zoals je ziet in het venster van de benchmarks zakt de snelheid van de HD vaker weg wat heel waarschijnlijk je probleem veroorzaakt.

Nu zijn er verschillende opties, je HD kan stuk zijn of de SATA controller op je moederbord is defect.

Je zou voor de zekerheid je SATA kabel nog eens kunnen checken of vervangen mocht je een ander exemplaar bij de hand hebben.

Als je de HD op een andere pc kan aansluiten zou ik dit zeker even uitproberen, en test dan de HD nog eens met HDTune. Geeft dit een gelijkaardig resultaat is de kans wel reëel dat je HD stuk is.

Functioneert je HD zonder problemen bestaat de mogelijkheid dat je SATA controller defect is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zeker proberen te kijken of ik de schijf dit weekeinde in een andere PC kan laten draaien. Ik ga zo meteen ook op zoek naar een nieuwe SATA kabel, ik heb namelijk enkel de SATA kabel van mijn DVD en mijn HDD. Nu heb ik deze al omgewisseld (de SATA kabel van de DVD naar de HDD) en dit had geen effect op het probleem. Wat ik wel vreemd vind is dat het altijd consequent na een 5-10 tal uur pas gebeurd onder vrij veel gebruik. Als de HDD echt kapot is zou het dan niet meer variabel moeten gebeuren? Of hoeft dit niet per sé. Daarnaast vind ik het vreemd dat mijn huidige HDD nu dus al problemen vertoond, de schijf heb ik pas in september 2012 gekocht en erin gezet omdat toen mijn vorige HDD in deze computer setup spontaan kapot gegaan was. Ik weet niet waarom hij toen kapot gegaan is, maar aangezien de huidige HDD het nu ook alweer begeeft is het misschien mogelijk dat het moederbord verkeerde dingen doet met de HDD?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar je de SATA kabel al gewisseld hebt is de kans dat deze de oorzaak is misschien klein, maar niet geschoten is altijd mis. ;-)

Een HD kan op velerlei manieren stuk gaan of voor problemen zorgen, de platters waar je eigenlijke data op staat controleer je met b.v een errorscan en deze was goed.

Wat bij jou nu het geval is en als je het dan hebt over vrij veel gebruik kan wijzen op een defect op het PCB waar een onderdeel mogelijk door de warmte niet goed meer werkt.

Maar hetzelfde geldt in principe voor je SATA controller die zich op het moederbord bevindt, enkel het uittesten op b.v een ander moederbord kan hier verduidelijking in brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb inmiddels opnieuw getest met een nieuwe SATA kabel en dit hielp niet. Ik heb toen uiteindelijk besloten om de HDD in te leveren bij de PC zaak en zij hebben geconstateerd dat ie defect is. Ik heb nu een nieuwe WD Black 50003AZEX en hij doet het voorlopig nog prima. Ik zal nog een dagje of 2 wachten en als ie werkt is dit probleem verholpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wacht het een paar dagen af of alles blijft functioneren zoals het hoort.

Indien dit allemaal probleemloos verlopen is en je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten

door een klik op de knop "Markeer als opgelost", die je links onderaan kan terugvinden … zo blijft het voor iedereen overzichtelijk. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.