Ga naar inhoud

Multiple BSOD & random crashes


Aanbevolen berichten

Gegroet!

Sedert enkele maanden ervaar ik problemen met m'n pc. Concreet gezien: random BSOD's en crashes. In het begin gebeurde dit heel af en toe maar de laatste weken enorm veel.

Er valt geen echte regelmaat in te herkennen. Soms gebeurt de crash na enkele uren intensief gebruik (vb. gaming), soms gebeurt de crash onmidellijk na de opstart of zelfs tijdens de opstart, en soms is er gedurende enkele dagen geen vuiltje aan de lucht, ondanks intensief gebruik en soms andere keren treden er dan weer verschillende crashes op onmiddellijk na elkaar.

De crashes zelf variëren: soms BSOD, soms spontane uitval met zwart scherm die een reset afdwingt en soms een crash met screentearing en een scherm vol horizontale kriskaslijnen/ruis/chaos.

Mijn systeem:

AMD phenom II x4 945

ATI HD radeon 4850

4 GB corsair RAM

Asus m4a770td pro moederbord

Windows 7 home premium

Ik gebruik een externe geluidskaart (nl. steinberg ur22), die ik niet heel lang geleden heb geïnstalleerd, maar de crashes dateren reeds van voor de installatie hiervan.

- Alle drivers zijn up to date.

- Memtest reeds uitgevoerd gedurende 15uur zonder errors. Ram geheugen ook eens van slotjes verandert.

- Prime 95 cpu test uitgevoerd zonder error.

- Momenteel loopt driververifier, echter nog geen crash gehad sinds opstart hiervan.

- De GPU overhit niet.

Hieronder geef ik even de dumps mee van m'n laatste crashes:

==================================================

Dump File : 070813-16676-01.dmp

Crash Time : 8/07/2013 19:02:27

Bug Check String : IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Bug Check Code : 0x0000000a

Parameter 1 : fffff680`007fb9d8

Parameter 2 : 00000000`00000000

Parameter 3 : 00000000`00000000

Parameter 4 : fffff800`02ca05b7

Caused By Driver : ntoskrnl.exe

Caused By Address : ntoskrnl.exe+75c00

File Description : NT Kernel & System

Product Name : Microsoft® Windows® Operating System

Company : Microsoft Corporation

File Version : 6.1.7601.18113 (win7sp1_gdr.130318-1533)

Processor : x64

Crash Address : ntoskrnl.exe+75c00

Stack Address 1 :

Stack Address 2 :

Stack Address 3 :

Computer Name :

Full Path : C:\Windows\Minidump\070813-16676-01.dmp

Processors Count : 4

Major Version : 15

Minor Version : 7601

Dump File Size : 275.704

==================================================

==================================================

Dump File : 070713-37705-01.dmp

Crash Time : 7/07/2013 21:26:07

Bug Check String : DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Bug Check Code : 0x000000d1

Parameter 1 : 00000000`00110061

Parameter 2 : 00000000`00000002

Parameter 3 : 00000000`00000000

Parameter 4 : fffff880`014fb06e

Caused By Driver : NETIO.SYS

Caused By Address : NETIO.SYS+106e

File Description :

Product Name :

Company :

File Version :

Processor : x64

Crash Address : ntoskrnl.exe+75c00

Stack Address 1 :

Stack Address 2 :

Stack Address 3 :

Computer Name :

Full Path : C:\Windows\Minidump\070713-37705-01.dmp

Processors Count : 4

Major Version : 15

Minor Version : 7601

Dump File Size : 275.704

==================================================

==================================================

Dump File : 070713-41933-01.dmp

Crash Time : 7/07/2013 21:24:29

Bug Check String :

Bug Check Code : 0xc0000221

Parameter 1 : fffff8a0`002b4500

Parameter 2 : 00000000`00000000

Parameter 3 : 00000000`00000000

Parameter 4 : 00000000`00000000

Caused By Driver : ntoskrnl.exe

Caused By Address : ntoskrnl.exe+75c00

File Description : NT Kernel & System

Product Name : Microsoft® Windows® Operating System

Company : Microsoft Corporation

File Version : 6.1.7601.18113 (win7sp1_gdr.130318-1533)

Processor : x64

Crash Address : ntoskrnl.exe+75c00

Stack Address 1 :

Stack Address 2 :

Stack Address 3 :

Computer Name :

Full Path : C:\Windows\Minidump\070713-41933-01.dmp

Processors Count : 4

Major Version : 15

Minor Version : 7601

Dump File Size : 266.520

==================================================

==================================================

Dump File : 070513-19063-01.dmp

Crash Time : 5/07/2013 13:20:24

Bug Check String : SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Bug Check Code : 0x0000007e

Parameter 1 : ffffffff`c0000005

Parameter 2 : fffff880`075af0ca

Parameter 3 : fffff880`067ca9e8

Parameter 4 : fffff880`067ca240

Caused By Driver :

Caused By Address :

File Description :

Product Name :

Company :

File Version :

Processor : x64

Crash Address :

Stack Address 1 :

Stack Address 2 :

Stack Address 3 :

Computer Name :

Full Path : C:\Windows\Minidump\070513-19063-01.dmp

Processors Count : 4

Major Version : 15

Minor Version : 7601

Dump File Size : 262.144

==================================================

==================================================

Dump File : 070513-16489-01.dmp

Crash Time : 5/07/2013 13:11:40

Bug Check String : PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Bug Check Code : 0x00000050

Parameter 1 : ffffffff`ff6c5ca0

Parameter 2 : 00000000`00000000

Parameter 3 : fffff800`030d409e

Parameter 4 : 00000000`00000002

Caused By Driver : ġ⒀

Caused By Address : ġ⒀+7e6f9

File Description :

Product Name :

Company :

File Version :

Processor : x64

Crash Address :

Stack Address 1 :

Stack Address 2 :

Stack Address 3 :

Computer Name :

Full Path : C:\Windows\Minidump\070513-16489-01.dmp

Processors Count : 4

Major Version : 15

Minor Version : 7601

Dump File Size : 262.144

==================================================

Op basis van m'n eigen opzoekwerk vermoed ik dat ik eerder te maken heb met een hardware probleem, ik ben echter verre (extreem ver :)) van een expert, ik zou het dus enorm appreciëren als iemand hier z'n licht wil over werpen.

Wat kan ik nu het beste doen om dit uit te spitten en hopelijk op te lossen?

Alvast hartelijk dank,

Mvg,

Gertjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download en installeer Speccy.

Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.

Speccysetup_zps67a9e41f.png

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware icon_e_wink.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga naar start -alle programma's - bureauaccessoires.

Klik met rechts op het icoon van de opdrachtprompt en kies voor uitvoeren als administrator om het opdrachtprompt te openen.

Typ sfc /scannow en druk enter. (let op de spatie voor de / )

Alle windows systeembestanden worden nu gecontroleerd op fouten en indien nodig vervangen door een correcte versie.

Hou de windows installatie cd/dvd bij de hand (als je er een hebt) want er kan om gevraagd worden.

Na de scan krijg je een overzicht van de resultaten en een verwijzing naar een CBS logbestand.

Wanneer u de melding krijgt: "Er zijn geen schendingen van de integriteit gevonden", voert u onderstaande niet uit. Krijgt u wel foutmeldingen, dan kan u onderstaande uitvoeren zodat we in een logje naar je problemen kunnen zien:

Typ nu findstr /c:"[sR]" %windir%\Logs\CBS\CBS.log > "%userprofile%\Desktop\sfcdetails.txt" en druk enter.

Let op de spatie voor de / en %windir% en voor en na de >.

Nu zou je op je bureaublad het bestandje sfcdetails.txt moeten zien.

Voeg dit bestandje toe aan een volgend bericht.

Hoe je een bijlage toevoegt aan een bericht, kan je lezen in deze handleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga naar start -alle programma's - bureauaccessoires.

Klik met rechts op het icoon van de opdrachtprompt en kies voor uitvoeren als administrator om het opdrachtprompt te openen.

Typ sfc /scannow en druk enter. (let op de spatie voor de / )

Alle windows systeembestanden worden nu gecontroleerd op fouten en indien nodig vervangen door een correcte versie.

Hou de windows installatie cd/dvd bij de hand (als je er een hebt) want er kan om gevraagd worden.

Na de scan krijg je een overzicht van de resultaten en een verwijzing naar een CBS logbestand.

Wanneer u de melding krijgt: "Er zijn geen schendingen van de integriteit gevonden", voert u onderstaande niet uit. Krijgt u wel foutmeldingen, dan kan u onderstaande uitvoeren zodat we in een logje naar je problemen kunnen zien:

Resultaat: Er zijn geen schendingen van de integriteit gevonden.

Dank voor antwoord en opvolging! :)

Groeten,

Gertjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is al goed.

Opmerking: Ik heb 1 latje van 2 gb ram verwijderd momenteel om te testen of het toch eventueel een probleem met het geheugen zou zijn. Normaalgezien zit er dus 4 GB RAM in, 2 latjes van dezelfde 2 GB (Corsair XMS3 DDR3).
Ik denk niet dat het probleem bij het geheugen zit maar eerder bij de grafische kaart.

We zullen eerst nagaan of je de laatste drivers hebt en of desgevallend een update het probleem kan oplossen.

Ga naar start, typ devmgmt.msc in het zoekvak en druk op Enter.

Dubbelklik op beeldschermadapters.

Dubbelklik op de Radeon HD4800

Ga naar het tabblad Stuurprogramma.

Wat is de datum en de versienummer van de driver?

Kan je deze informatie in een volgend bericht plaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huidige driverversie van de GPU is 8.970.100.7000 oftewel driverversie 13.1, wat volgens de website ook de recentste driver is (AMD Catalyst? Driver for AMD Radeon? HD 4000, HD 3000 and HD 2000 Series).

Er is een beta versie van 13.4 beschikbaar, dewelke ik een tijdje geleden ook eens had geïnstalleerd (net omwille van de crashes), maar ook bij die versie bleef het probleem, dus had ik terug overgeschakeld naar de eerdere 13.1

Groeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voornamelijk de combinatie van "symptomen" en de schijnbare willekeur van de bsod en de bsod foutcodes.

Maar hoofdzakelijk wat je hier zegt:

De crashes zelf variëren: soms BSOD, soms spontane uitval met zwart scherm die een reset afdwingt en soms een crash met screentearing en een scherm vol horizontale kriskaslijnen/ruis/chaos.
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.