Ga naar inhoud

pictogrammen icoontjes in Photoshop

dommehenkie

Aanbevolen berichten

De lezer gegroet, of wel, L.S.,

ik wil vrijstaande icoontjes maken om op de snelkoppelingen op mijn bureaublad te kunnen zetten. En het betreft dan icoontjes maken in Photoshop. En om nog meer precies te zijn, vrijstaande icoontjes op een transparante ondergrond. Zoals bijvoorbeeld die ronde van Chrome of Google Earth.

Icoontjes met zo'n vierkante ondergrond is geen probleem, ik maak in PS een bitmap ding en dat is zo gepiept, maar bijvoorbeeld, als ik al zei, zo'n rond icoontje zonder vierkante omkadering lukt me niet.

Nu zal men zeggen, dan moet je met een transparante ondergrond beginnen en je ontwerpje als PNG opslaan, maar dat lukt niet.

Misschien zit de beperking die ik ondervind in de wat oude software die ik gebruik. Windows XP en Adobe Photoshop 5.0.

Nu moet ik zeggen dat ik niet weet of PNG zich leent als Icoon extensie, en ik zoek daarom een oplossing voor Bitmap.

Wie kan mij helpen.

Henkicoon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lukt niet omdat ik alleen maar met een PSDextensie kan opslaan. Bitmap, of PNG of JPeg is niet mogelijk, dat weigert mijn Photoshop te doen., En daarbij, wanneer je met een transparante ondergrond werkt moet je om de afbeelding op te kunnen slaan lagen verenigen en dan is die niet meer transparant, om die redenen.

H.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, met foto's en noem maar op kun je voor Jpeg, Tiff, en Bitmap en nog veel meer kiezen, Maar in dit geval, je opent een transparante lege afbeelding en je zet daar in Photoshop bijvoorbeeld een grote letter op, een 45 x 45 pcs afbeelding, en je wilt die opslaan , in dat geval moet je om dat te kunnen eerst de lagen verenigen en dan wordt bij dat verenigen die transparantie opgeheven(Waardoor of waarom mag Joost weten) en is alleen opslaan in PSD mogelijk.

Maar ik heb al een leuk programma gevonden dat voor enkele tientjes is aan te schaffen, en ik denk dat ik dat maar doe. Dat programma kan met PSD met een transparante ondergrond omgaan. In de proefperiode die nu loopt heb ik dat geprobeerd, en met Photoshop kan ik nu maken wat ik wil en wat Photoshop mij toestaat, en met dat programmaatje kan ik dan verder alle kanten op.

Binnen Photoshop kan ik prima beelddelen met een transparante, dus onzichtbare omgeving van het ene in het ander dokument plakken en dan die lagen verenigen. Dat gaat prima. Maar een beelddeel op een transparante ondergrond plakken en dan verwachten dat die ondergrond transparant blijft, no deal.

Heb je een andere oplossing, ik houd mij aanbevolen(Want dan hoef ik niets te kopen.)

Mallehenkie

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ dommehenkie:

--> Het bitmapbestand openen in Photoshop

--> Met het gummetje weggummen wat transparant moet worden (is wat omslachtig maar gezien het een klein bestand is...)

--> Bestand opslaan als *.PNG (behoudt dan zijn transparante achtergrond)

--> Online naar deze free Pic2icon (link) en het PNG bestand uploaden. Je krijgt een *.ico terug!

Probeer maar eens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag mijnheer Eggers,

daar ben ik weer. En inderdaad met uw aanwijzingen lukt dat goed. Het grappige is wel dat die door Pic2Icon gemaakte icoontjes zich openen in probeerprogrammaatjes waar ik ook al mee aan het stoeien ben geweest.

Het is niet zo dat ik een icoonfanaat ben, maar soms staan er op plaatsen wel eens veel van die domme gele mapjes, en dan maakt een simpel lettericoon de zaken wat duidelijker. En grootvader zijnd kun je de kleinkinderen onder hun eigen koppies opbergen.

Van die dingen.

Zeer, zeer bedankt.

Groet,

blijehenkie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.