Ga naar inhoud

Photoshop Icoontjes

dommehenkie

Aanbevolen berichten

L.S.,

Middels de site Pic2Icon kun je van Photoshop PNGbestanden Icoontjes laten maken. Het speciale voordeel dat dit geeft is dat je met transparantie kunt werken, ofwel transparante beelddelen waar doorheen je je desktop ziet. De ronde icoon van Google Earth is een voorbeeld.

Ik ben middels dit forum en dan speciaal de heer Eggers, ook wel eggy genoemd, op het gebruiken van dat Pic2Icon gewezen. So far so good. (Gewone pictogrammen , dat gaat prima in Photoshop, Het ging om de transparantie.)

Maar wat nu het probleem is, is dat ik 48 x 48 icoontjes wil en hoe groot of klein ik mijn PNGbestanden ook maak, ik slechts 16 x 16 icoontjes krijg.

Ik heb 5 x 5 cm plaatjes met een res. van 200 geprobeerd en en ik heb kleine bestandjes 50 x 50 - 72 geprobeerd, bijna icoonformaat, maar ik krijg steeds 16 x 16 icoontjes.

Wie weet een oplossing.

Bij voorbaat dank

Dommehenkie

Link naar reactie
Delen op andere sites

eggy,

Als eerste dit, die waarden van 16 x 16 blijken voor zover ik nu meen te moeten aannemen niets met de resolutie te maken te hebben. Ik heb verschillende 'manieren' geprobeerd en steeds komen de waarden 16 x 16 bij de resultaten daarvan te staan maar die plaatjes zijn van zeer verschillende kwaliteit/resolutie.

Als tweede, plaatjes in hogere kwaliteit png, zoals ik al noemde, 5 x 5 cm en res 200, geven vanaf willekeurige foto's, jpeg's, waaruit 'zomaar' middels het crop instrumentje die 5x5 bitmap uitsnede is genomen, zeer bruikbare icoontjes.. Wil ik betere dan moet ik er speciaal opnamen voor gaan maken, en dat komt nog wel eens een keer. Voorlopig laat ik het hierbij.

Ik kan in photoshop blijven werken, ik heb nu transparantie, ik kan icoontjes maken, feest.

Dank je wel.

Als ik geweten had hoe ik een thumbs-up teken moet plaatsen dan was dat nu zeker gebeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eggy,

nog iets.

Bestaan er grotere formaten icoontjes dan die je 'zomaar' meegeleverd krijgt bij je software, en waar iedereen over kan beschikken, en kun je die ook zelf maken?

Dat je zelf middels html oid ieder plaatje dat je op een website zet als linkwerking, dus als zoiets als een icoontje, kunt activeren is me bekend. Ik heb een moment middels Kladblok ge HTMLd en heb dat toen zelf gedaan. Maar bij gepresenteerde Icoon-maak-programmaatjes zie je wel aangeboden vellen met icoontjes en naar mijn waarneming heb ik de indruk dat er in het assortiment daarvan grotere zitten dan die kleinere vierkante die je met nieuwe software meegeleverd krijgt.

Heb je daarvoor ook een idee?

Groet nogmaals,

dommehenkie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henk,

Icoontjes komen in resoluties van '16 x 16' tot en met '256 x 256'. Deze cijfers wijzen op het aantal pixels (vb 16 pixels hoog en 16 pixels breed).

Hoe meer pixels, hoe meer gedetailleerd het icoontje lijkt.

Ik heb slechts enkele malen nood gehad aan een gepersonaliseerd icoontje, dus veel weet ik er niet van. Ik maakte gewoon gebruik van het bewuste progje. Daarmee maakte ik van gelijk welke JPEG of PNG een icon.

Ik gebruik Win7 als OS. Dus kies ik voor een Win7 icon op de homepage. Zoals ik al zei krijg ik een hoge resolutie 256 x 256 icon terug. Het 'crop' tooltje moet je NIET gebruiken!

Ik weet niet met wat OS jij werkt, maar even testen met het aanbod kan geen kwaad.

Als je meer wil weten over iconen verwijs ik je naar Wikipedia

Succes.

aangepast door eggers
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heer Eggers,

pic2icon werkt bij mij niet. Steeds wanneer ik ongewenste beelddelen weggegumd had ontkwam ik er niet aan de lagen(de transparante onderlaag en het beeld daarboven) te moeten verenigen om het onderwerp in PGN op te kunnen slaan. En dan werd mijn ondergrond op onverklaarbare wijze(voor mij) gewoon wit. En naar bleek, ook voor pic2icon. Ik ben deze thread begonnen met te zeggen dat ik met oude software werk, windows XP en Photoshop 5.0, dus nog van voor de eeuwwisseling. Misschien ligt het daaraan.

Ik kies er nu toch voor, want ik heb er eigenlijk al veel te veel tijd in gestoken, om IconXP aan te schaffen. Ik heb er mee proefgedraaid en dat gaf prachtige resultaten. Met zowel de mogelijkheid van gedeeltelijke transparantie in de icon als ook het inzichtelijk instelbaar maken van je resolutie. En het werkt eenvoudig.

Zeer bedankt toch voor uw bemoeienis.

Vriendelijke groet,

Henk van den Heuvel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.