Ga naar inhoud

Aldfaer stamboom programma


pittelo

Aanbevolen berichten

Ik ken het programma Aldfaer niet, maar ik vermoed dat het volgende aan de hand is:

Als jij in Aldfaer een foto plaatst naast (ik noem maar iemand) neef Jan, dan wordt die foto niet echt in dat document geplaatst. Er wordt een link in dat document gezet naar de foto die ergens op jouw harde schijf staat.

Op jouw eigen pc wordt die foto dan gewoon getoond in Aldfaer, maar als jij die gegevens dan verzendt naar familie en kennissen, dan worden de foto's en artikelen niet getoond, omdat je ingevoegde links daar niet werken. Zij hebben die foto's en artikelen waarnaar de links verwijzen, immers niet op hun pc staan.

Hoe zorg je ervoor dat familie en kennissen toch alles zien? Dat kun je doen door het Aldfaer bestand af te drukken. Niet met een echte printer, maar met een virtuele printer. Er zijn vrij veel van die virtuele printers. Zo'n virtuele printer maakt een pdf bestand van je Aldfaer rapport en daar zullen dan ook de afbeeldingen in zitten. Die pdf verstuur je dan per e-mail naar je familie/kennissen.

Je installeert dus een virtuele printer, bij voorbeeld Primo PDF. Lees er hier meer over: PrimoPDF | Gratis Software downloads.

Daarna kies je Bestand > Afdrukken in Aldfaer, en je kiest dan niet voor je standaard printer, maar voor Primo PDF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Met 'ingebracht' bedoel je 'geïnstalleerd, neem ik aan?

Nee, je hoeft geen e-mailadres uit te schakelen.

Je gaat nu als volgt te werk:

1. Je bent bezig in Aldfaer en je hebt de gegevens van de stamboom klaar.

2. Nu ga je die gegevens printen: in de menubalk van Aldfaer klik je eerst op Bestand, en dan op Afdrukken.

3. In het scherm 'Afdrukken' dat je daarna te zien krijgt, klik je niet direct op OK. Je ziet dat je standaard printer geselecteerd is om af te drukken. Dat moet een andere printer worden.

4. Klik op het pijltje achter je standaard printer. Je krijgt dan een keuzemenu.

Een afbeelding ter verduidelijking. Jij hebt waarschijnlijk een ander merk printer dan ik, maar dat maakt niet uit:

523b235d23dfd-PrimoPDF_kiezen.png

5. Kies dan PrimoPDF. Daarna klik je in dat scherm op de knop 'Afdrukken'. Je krijgt het volgende scherm te zien:

523b26066cb2b-Primo_kwaliteit.png

PrimoPDF stelt je in staat om te kiezen hoe mooi jij de afdruk wilt hebben. Schermkwaliteit levert een klein bestand op, wat heel snel te verzenden is, maar je kunt zo'n bestand later niet goed afdrukken op een echte printer. Kies daarom het middelste vakje (Afdrukken) als kwaliteit. Dat hoef je maar 1 keer in te stellen, want die instelling wordt onthouden wanneer je later weer PrimoPDF wilt gaan gebruiken.

Klik daarna onderaan in dat schermpje op 'PDF maken'.

6. Tijdens het maken van dat bestand zal jou gevraagd worden om het bestand een naam te geven. Ook kun je zelf aangeven waar het bestand wordt opgeslagen: in Mijn documenten of op je bureaublad. Dat kun je helemaal zelf bepalen.

Er zal geen bedrukt papier uit de printer komen. PrimoPDF is een virtuele printer. Hij maakt van je Aldfaer rapport een .pdf bestand. In dat .pdf bestand zullen ook de afbeeldingen getoond worden. Je kunt een .pfd bestand openen door er dubbel op te klikken. Als je Adobe Reader op je pc hebt staan, zal het .pdf bestand daarmee geopend worden. Het .pdf bestand kun je versturen als bijlage bij een e-mail.

Je gebruikt nog Windows XP. Ik denk daarom dat je ook nog Outlook Express gebruikt als programma om mee te e-mailen.

Start Outlook Express en maak een nieuw e-mailbericht aan. Vul de geadresseerde in, een onderwerp en schrijf een begeleidend briefje.

Daarna klik je op de paperclip om een bijlage bij te voegen. Blader dan naar de plek waar het .pdf bestand staat. Dubbelklik erop en het is als bijlage bijgevoegd bij je e-mail. Kik daarna op de knop Verzenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Porrelaar, dank je voor de heel snelle en duidelijke uitleg,ik heb nog een probleem namelijk Aldfaer heeft wel het woord bestand, maar daar staat:

Nieuw,open, sluiten, opslaan, opslaan als,veiligheidskopie maken,importeer Gedcom,exporteer Gedcom, zoek aldfaerbestanden,afsluiten.

hen geen Outlook Expresse, maar Mozilla Thunderbird.

Pittelo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag pittelo,

Je hebt al eerder gegevens van de stamboom naar familie en kennissen gestuurd. Hoe sloeg je die stamboomgegevens toen op?

Ik lees in jouw reactie dat Afdrukken niet onder Bestand staat bij Aldfaer. Jammer! Want als je de keuze voor Afdrukken of Printen niet hebt, dan werkt mijn uitleg over het gebruik van PrimoPDF natuurlijk niet.

Ik ben wel benieuwd welke keuzes jij krijgt wanneer je kiest voor Opslaan als. Wanneer je daar de keuze krijgt voor Opslaan als PDF, waarbij de afbeeldingen echt ingesloten worden, dan zou dat natuurlijk de beste oplossing zijn.

Het maakt niet uit of je Outlook Express of Thunderbird gebruikt. Met elk e-mailprogramma kun je bijlages toevoegen. In Thunderbird klik je op de knop Opstellen om een nieuw bericht aan te maken en ook daar kun je op de paperclip klikken om een bijlage toe te voegen aan een e-mail.

Ik zal vanmiddag even kijken in de bibliotheek in mijn woonplaats. Ik had via internet al gezien dat ze daar dit boek te leen hebben: Je stamboom op de computer [boek + cd-rom] / Ronald Balhan en Rob van Drie. Daarin wordt het computerprogramma Aldfaer besproken. Misschien dat ik in dat boek de goede oplossing voor jou kan vinden. Dan zal ik het je laten weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik weer. Drie boeken over Aldfaer gehaald in de bibliotheek. Poeh, Aldfaer is een pittig programma, dat je niet in een paar dagen helemaal onder de knie zult hebben. Ik heb respect voor u dat u nu al rapporten kunt maken.

Het meest verhelderend vond ik dit boek: Stamboom maken op de pc voor senioren: creëer een fraai document over uw familiegeschiedenis / Studio Visual Steps; [met medew. van Henk Mol; eindred. Jolanda Ligthart]. 1e druk, [uithoorn]: Visual Steps, 2011. 236 bladzijden, met veel duidelijke afbeeldingen. ISBN 978-90-5905-347-2

Over het algemeen kun je een deel van een stamboom die met Aldfaer gemaakt is, alleen delen met anderen die ook Aldfaer op hun pc hebben staan. Aan die mensen stuur je dan een veiligheidskopie. Maar voordat je die veiligheidskopie maakt, moet je een instelling wijzigen. Klik in de menubalk op Extra, en dan op Instellingen. In het venster 'Instellingen' klikt u (aan de linkerkant) op Veiligheidskopie. Daarna zet u een vinkje voor 'Inclusief materiaal'. Klik tenslotte onder in het venster op OK.

Afbeeldingen en artikelen uit de map Materiaal worden daarna wél meegenomen, wanneer u een veiligheidskopie maakt.

Als de ontvanger Aldfaer niet op zijn pc heeft staan, dan is het een ander verhaal. Op de startpagina van Aldfaer staat inderdaad geen printknop, maar wanneer u een rapport, parenteel of kwartierstaat hebt geopend, dan is meestal wel een knop met daarin de afbeelding van een printer zichtbaar. U kunt daar dan op klikken en als printer kiest u dan PrimoPDF.

U kunt een rapport ook in uw browser (Internet Explorer, of Firefox of Chrome) bekijken en u kunt dan die webpagina afdrukken via PrimoPDF. Ik denk dat u al veel hulp zult hebben aan de in Aldfaer ingebouwde help-functie. Die verschijnt wanneer u op functieknop F1 drukt.

En anders kan ik u aanraden om het hierboven genoemde boek te lenen in de bibliotheek. Wanneer u lid bent van de bibliotheek en uw eigen bibliotheek heeft dat boek niet in zijn assortiment, dan kunt u het boek reserveren. Dat kost meestal niet meer dan € 0,50. Het boek wordt dan uit een andere vestiging gehaald.

En als stamboomonderzoek momenteel echt een hobby voor u is, dan is de aankoop van dat boek misschien wel de moeite waard. Het is te koop voor € 15,-. Onder andere bij bol.com (via internet) of bij Bruna.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Porrelaar, bij aldfaer krijg ik het volgende: Het doel van het sjabloon is om op een eenvoudige manier genealogis gegevens te verpreiden aan personen die niet in het bezit zijn van het geneagieprogramma Aldfaer, middels een automatisch opstartbare CD/Dvd of via webside publicatie.Hiervoor wordt van iedere persoon in uw stamboom een persoonskaart gemaakt en optioneel een grafische kwartierstaat.

Pittelo

Link naar reactie
Delen op andere sites

In je eerste post gaf je aan dat je al eerder gegevens van de stamboom naar familie en kennissen hebt gestuurd. Maar wat verstuurde je toen? Was dat een persoonskaart of iets anders? En verstuurde je dat als bijlage bij een e-mail?

In personenlijsten en andere tekstrapporten worden de afbeeldingen die bij de partner(s) zijn opgeslagen ook getoond. Ga via Extra naar Instellingen en klik dan op Tekst. Zorg dat er een vinkje staat voor Materiaal en ook een vinkje voor Foto partner naast persoon.

Wanneer jij een rapport in beeld hebt op het scherm van je pc en daarop worden wel netjes alle afbeeldingen en artikelen getoond, dan zie je ook een knop met daarop de afbeelding van een printer bovenaan staan. Klik op die knop en kies dan niet je standaard printer, maar PrimoPDF. Er zal dan een .pdf bestand worden gemaakt van dat rapport. Bekijk dat .pdf bestand. Ziet het er goed uit? Staan de afbeeldingen erin? Dan kun je dat bestand versturen als bijlage bij een e-mail.

Ik vrees dat ik je niet verder zal kunnen helpen met dit programma. Dan zou ik zelf Aldfaer moeten gaan installeren op mijn pc en een stamboom van mijn familie moeten gaan maken. Daar zit voor mij geen uitdaging in, want dat heeft een familielid al gedaan en die heeft er een dik boek van gemaakt dat terug gaat tot ongeveer 1560. Dat zal ik nooit kunnen verbeteren.

Misschien dat een Aldfaer gebruiker jou nog verder kan helpen op dit forum. En anders wil ik je wijzen op het eigen forum van Aldfaer, waar je misschien ook antwoorden op je vragen over dat programma kunt vinden: Forums | Aldfaer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Porrelaar,

Sorry dat ik dat er niet bij gezet had, maar ik kwam na het aanmaken van het rapport bij een kaartenbak en die is toendertijd

op een cd gezet en die hebben we toen naar de familie gezonden, het had een nadeel achteraf: er stond maar een foto bij de persoon

en geen verhaaltje, vandaar dat ik later verder ben gaan zoeken!

Pittelo

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.