Ga naar inhoud

Externe HDD 3 TB paritioneren

Compuprutser

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Nadat ik mijn Medion pc uit dit draadje gerepareerd terug had gekregen, ontving ik nog cadeautje in de vorm van een externe HDD van 3 TB, USB 3 ter compensatie van alle misverstanden en vertraging.

Die HDD blijkt geformatteerd te zijn in FAT32 (wie rekent daar nou nog op?) en is daardoor niet geschikt voor systeembackups.

Ik wil die schijf nu verdelen in 2 partities en die dan formatteren in NTFS. Alleen.... hoe doe ik dat?

Windows Schijfbeheer biedt niet de mogelijkheid het volume te verkleinen. Die mogelijkheid is in het menu "greyed out"

Graag uw goede raad.

Mvg,

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die software AOMEI heb ik gedownload en geïnstalleerd, de standaardversie.

Daar zie ik echter niet de externe HDD, die op de speciale "bay" bovenop de pc is aangesloten (USB 3).

Wel kon ik met die software het bestandssysteem converteren van FAT32 naar NTFS. Maar daarna ziet de software AOMEI nog steeds de exerne HDD niet.

Het lijkt erop dat ik in Windows schijfbeheer nu wel het volumekan verkleinen, die optie is in het menu niet meer greyed-out. De hele 2794,51 GB wordt gezien, in Windows verkenner ook, evenals in Total Commander. Er is dus geen opslagcapaciteit zoek.

Maar ik blijf het gek vinden dat de software AOMEI deze externe HDD niet ziet. Hoe zou dat komen?

Mvg,

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kon, omdat in de Aomei wizards er eentje is die heet "NTFS to FAT converter". Die ziet de HDD wel en maakte het mij mogelijk die te converteren van FAT32 naar NTFS.

Maar het partitioneringsprogramma van Aomei ziet de schijf nog steeds niet...

Toch heeft Aomie er wel verbinding mee, want als ik probeer de HDD uit het systeem te verwijderen, komt er een melding dat dat niet kan, omdat de HDD in gebruik is.

Daarom heb ik met schijfbeheer van Windows geprobeerd de HDD te splitsen. Opgegeven dat de bestaande partitie moest worden verkleind met 3 TB. Na enige tijd bleken er 3 partities op de HDD te staan: De rest van de oorspronklijke, 1 nieuwe van 230 GB en 1 nieuwe van 746 GB.

Op die van 750 GB kan ik verder niets doen: in het rechtsklik-menu staan de mogelijkheden als "Nieuw eenvoudig volume" greyed-out. Op de partitie van 230 GB kon ik wel een "Nieuw eenvoudig volume" maken.

Nu ben ik dus bijna 750 GB kwijt!:argh: Althans dat deel van de HDD is niet meer te benaderen.:dong:

En Aomei ziet de partities van de HDD nog steeds niet

I'm open for suggestions....

Mvg,

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen reacties meer? Dat stelt me teleur.:dong:

Intussen ben ik er met EaseUS Partition Master wel in geslaagd de partities van 230 GB en 746 GB samen te voegen tot 1 partitie...

Maar helaas is de HDD ermee opgehouden: hij is niet meer te benaderen en trilt ook niet. Ik denk dat de schijf niet meer draait. Dit gemeld aan Medion.

Mvg,

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.