Ga naar inhoud

Externe HDD 3 TB paritioneren

Compuprutser

Aanbevolen berichten

Waarschijnlijk heb je nog een moederbord met een BIOS en dan kan je gewoon geen 3TB schijven gebruiken.

Bios gaat maar tot iets van een 2,2 TB en de rest van de schijf is niet te benaderen.

Met een nieuw(er) moederbord met UEFI kan je wel de volledige 3TB benutten.

Sluit de 3TB harde schijf aan en doe dan het volgnede.

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.

Speccysetup_zps67a9e41f.png

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Ik heb Speccy gedownload en uitgevoerd, maar "Bestand - Publiceer Snapshot" werkt niet. Er komt een melding: "Kan geen verbinding met de server maken.":dontknow:

De link in je laatste regel naar de procedure die op dit forum zou (moeten?) staan werkt ook niet.:dong:

M.b.v. Speccy ben ik wel dit te weten gekomen over het moederboard:

Fabrikant: MEDIONPC

Model: MS-7708 (CPU 1)

Versie: 1.

Chipset-fabrikant: Intel

Chipsetmodel: P55

Southbridge-herziening: 06

Bios: American Megatrends Inc.

Versie: A7708MLN.105

Datum: 21-9-2010

Er is dus een BIOS, is dat dan de reden dat de PC geen 3 TB aan kan?

Mvg,

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit 2 weken tussen mijn bericht en jouw reactie.

In die tijd werd een nieuwe handleiding gemaakt voor speccy.

Er zit ook een paragraaf bij voor als je geen internetverbinding hebt (melding "Kan geen verbinding met de server maken.")

De nieuwe handleiding vind je HIER.

Ik heb nog wat verder gezocht en het zou ook met een bios moeten lukken om een 3 TB schijf te gebruiken.

De schijf moet dan wel geformateerd worden voor GPT en niet voor een gewone MBR.

Meer informatie hierover kan je nalezen op deze pagina (wel in het engels).

Je moet alle partities verwijderen op de 3 TB schijf en dan kan je proberen of je met EaseUS Partition Master de schijf kan convrerteren van MBR-schijf naar GPT-schijf.

Als het niet lukt met EaseUS Partition Master, kan het ook proberen met Partition Wizard.

Je kan Partition Wizard hier downloaden.

De home editie is gratis en zou moeten volstaan.

Hoe je de conversie van MBR naar GPT moet doen, kan je hier nalezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Ik heb een nieuwe HDD van 3 TB ontvangen, geformatteerd in FAT32.

Die kon ik met EaseUS als NTFS formatteren en daarna partitioneren in 2 stukken: 2 TB en 1 TB.

Ik heb idd een BIOS op het moederboard, maar EasUS had daar blijkbaar geen moeite mee.

Probleem opgelost,:-) maar ik wacht nog even met de markering, voor het geval er nog iemand wil reageren.

Mvg,

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.