Ga naar inhoud

laptop heel traag - ook buiten windows


freste

Aanbevolen berichten

Mijn vriendin heeft volgend probleem:

Ze heeft een laptop (packard bell lm 85) en die gaat plots heel traag. De eerste keer starte hij pas na een aantal minuten op. Daarna ging het opstarten terug gewoon, maar vanaf windows gestart was ging het heel traag. Elke keer je een programma startte of een mapje opende duurde het minstens een minuut. In veilige modus ging het sneller. Systeemherstel werkte niet, dus ik heb windows opnieuw geinstalleerd. Nog steeds ging het heel traag in windows, zeker naarmate er meer geïnstalleerd werd (dan heb ik het over drivers, updates, ...). Op internet heb ik dan wat opgezocht, een heel trage computer zou een teken kunnen zijn van een falende harde schijf. Ik heb dan crystaldiskinfo gestart en daar krijg ik een waarschuwing i.v.m. reallocation event count. Dat gaf een resultaat van ergens in de dertig (ik weet het niet meer exact en kan het niet meer starten). Dan werd er aangeraden om de schijf te controleren en herstellen. Toen dat aan 67% zat was de computer vastgelopen (na meerdere uren stond er nog hetzelfde) en nu duurt het weer minuten om op te starten. Ook als ik bvb veilige modus wil kiezen of bvb de installatiecd er in steek duurt het heel lang voor ik in het installatiemenu kom.

Ik vermoed dat het aan de harde schijf ligt, gezien de waarschuwing van crystaldiskinfo. De harde schijf vervangen zal me wel lukken, maar wat denken jullie?

Is er nog iets dat ik best eerst kan controleren? Een andere mogelijke oorzaak waar jullie aan denken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

probleem is dat ik windows nog amper opgestart krijg, alles duurt enorm lang sinds ik de schijfcontrole heb gedaan. zelfs gewoon een mapje openen, laat staan iets installeren of een programma laten lopen. Voor schijfcontrole ging het nog wel. Traag, maar het ging. Nu duurt het na elke klik letterlijk minuten voor er een reactie komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Je kan ook een controle van de harde schijf doen vanaf een opstartcd.

Dan zou het normaal wat sneller moeten gaan.

Je dient wel een andere werkende pc/laptop ter beschikking te hebben.

Download Seatools for DOS ISO image op een andere pc.

Brand de ISO als image op een lege cd.

Stel in je BIOS je cd/dvd-rom in als first boot device en leg de cd in je drive.

Start nu je pc/laptop op vanaf deze cd.

Als de tool is opgestart accepteer je de gebruikersovereenkomst en zie je een venster waarin je jou HD kunt selecteren.

Klik in de linker bovenhoek op Basic tests en in het keuze menu kies je voor Long test.

Wat geeft dit als resultaat?

Een handleiding voor het gebruik van Seatool for DOS vind je hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.