Ga naar inhoud

Hoe verwijder ik een niet-toegankelijke file?

Albert134

Aanbevolen berichten

Mijn desktop PC met Windows XP HOME heeft 2 compartieties, nl. C: en D:.

Op C: staan alle programmas en op D: uitsluitend documenten en fotos.

Op D: stond een directory die ik niet zelf had gemaakt en die ik niet vertrouwde. Die wil ik deleten.

Deze directory had 4 subdirectories. Daarvan kon ik er 3 direct deleten, maar 1 was ontoegankelijk.

De hoofddirectory is wel toegankelijk en die kon ik renamen. Die staat nu helemaal aan het eind met als naam ZZZ.

Dan staat deze niet meer in de weg en is er geen verwarring met andere mogelijk.

Deze ZZZ heeft dus nog 1 subdirectory. ZZZ is niet te verwijderen vanwege de toegangsblokkering van de subdirectory.

Deze geheimzinnige subdirectory heeft een naam die bestaat uit 20 karakters, allemaal cijfers en kleine letters.

Vreemd genoeg was de naam eerder anders, maar ook bestaand uit 20 cijfers en letters.

Wanneer de naam is gewijzigd weet ik niet. Ik zag het naderhand, toen ik de hoofddirectory een andere naam had gegeven.

Die wijziging heeft het systeem of een programma dus gedaan.

Volgens eigenschappen is de grootte van zowel hoofd- aals subdirectoy 0, dus mogelijk geheel leeg.

Ik heb de PC in veilige modus opgestart met opdrachtprompt.

Toen heb ik getypt: attrib D:\ -h filename

Filename is dus de subdirectory van 20 karakters.

Dan krijg ik de mededeling: toegang geweigerd.

Ik heb het ook geprobeerd met het commando DEL en dat gaat ook niet.

Ik kan die file dus niet verwijderen. De viruschecker van Microsoft heeft met deze file geen problemen.

Ik dacht dat het mogelijk iets van malware zou kunnen zijn. Ik verwacht geen spontane nieuwe directories op mijn opslagschijf.

De file lijkt geen inhoud te hebben, maar kan toch niet verwijderd worden in veilige modus.

Wat moet ik doen ok die kwijt te geraken.

Groet, Albert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer dit even: in cmd (opdrachtregel prompt) ingeven:

RD (en hier het volledige pad naar die file toe) /S

(die /S verwijdert dus ook de subdirectorie(s), maar da's geen probleem in dit geval)

Let dus op: na RD een spatie, dan het volledige pad vb D:\naammap\...... , weer een spatie en dan /S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik even geprobeerd: RD /S (Remove drectory met subdirectories).

Helaas krijg ik dezelfde melding: geen toegang tot .......... en dan de naam van de subdirectory die ontoegankelijk is.

Het is heel vreemd. Ik vraag mij af welk programma dergelijke directories aanmaakt buiten mij om. Dat wil ik niet.

De directory heeft geen inhoud, maar moet kennelijk beschikbaar zijn. Het lijkt ook niet erg als ik de naam van de hoofddirectory wijzig. Dan moet het relevante programma toch moeite doen om de plek te vinden zou ik denken.

De werking van de PC is verder normaal, behalve dat C: defragmenteren nauwelijks effect heeft. Er blijft heel veel 'rood' staan als het defragmenteren klaar is. Er is 21% ruimte op de C: schijf. Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft. Het defragmenteren laat ik dan enkele keren opnieuw doen, maaar het blijft een 'regenboog' met weinig structuur. Als ik D: defragmenteer is alles netjes aangesloten en het rood is geheel weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn nog middeltjes om te proberen:

ga eens naar die submap (met die vele tekens) en kopiëer de NAAM.

Als het lukt: maak ergens anders een nieuwe map aan en geef die dezelfde naam (copy/paste dus voor de mapnaam)

Probeer dan of je die nieuwe map naar de oude (foute) hoofdmap kan kopiëren. Als het lukt wordt je gevraagd of je de oude (foute) submap wil overschrijven en dat doe je dan met plezier.

Als het allemaal lukt, kan het zijn dat je de oude hoofdmap met die submap kan verwijderen.

Tevens: je deed toch al een schijfcontrole om te zien of er geen fouten in de schijf zitten?

Nog een oud middeltje dat in sommige gevallen werkt: soms kan je zo'n map (wonder o wonder!) vanuit een softwareprogramma toch verwijderen, vb vanuit een viewer, een tekstverwerker,... - proberen maar zou ik zeggen?

Mogelijk ben je ook nog geholpen met deze site

enfin, op ontdekkingstocht zou ik zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

f9a12e084df8c37a1d78

Dit is de naam van de subdirectory. Ik had die truc al gedaan. Ik heb het nogmaals geprobeerd. Een nieuwe map aangemaakt metdeze naam en die verplaatst naar directory zzz waar de niet toegankelijke map aanhangt. Dat verplaatsen gaat zonder problemen. Het overschrijven lukt dus, maar daarna verwijderen niet. Ik heb nog geen check op eventuele beschadiging van de schijf gedaan. dat is misschen nog een optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is leuk bedacht. Dat heb ik al gedaan, maar mij wordt ook als administrator de toegang tot de map geweigerd.

Er zal niets anders opzitten dan de D: schijf opnieuw te formatteren als ik het echt wil oplossen. Het is meer een ergernis dan een grote last, dus daar wacht ik nog maar even mee. Van de D: schijf maak ik regelmatig als backup een exacte kopie (maar dan zonder deze ontoegankelijke file) en ik kan dus alles vrij gemakkelijk terugzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan alvast deze eens proberen.

Download en unzip Killbox naar je bureaublad.

In het veld "Full Path of File to Delete" kopieer en plak je het volgende:

D:\zzz

Klik op de knop: Delete on Reboot

Klik daarna op de rode cirkel met het wit kruisje erin.

Killbox zal zeggen dat deze file zal verwijderd worden on reboot.. vraagt om nu te rebooten. Klik YES.

Je PC zal nu herstarten.

aangepast door kweezie wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.