Ga naar inhoud

aanschaf netgear of synology

deregt

Aanbevolen berichten

beste forum leden

was in het bezit van een iomega ix2-200 die ik naar cloud had omgezet werkte goed tot dat er een hd defect raakte (had geen readcontrol) data heb ik kunnen veilig stellen,beide harde schijven heb ik leeggemaakt alle partities verwijderd wilde alles opnieuw installeren met usb stick maar helaas dit ging niet meer werken ook met iomega gemaild en kreeg het volgende antwoord,( Een firmware re-install op USB stick bestaat niet voor uw model.)

Die bestaat alleen voor de cloud modellen.Was door mij zelf omgezet naar cloud met usb stick.

Dus nu mijn vraag misschien is er iemand die wel weet hoe je dit moet herstellen dan hoor ik het graag

mijn tweede vraag ik wil een nieuwe nas kopen netgear of synology nu heb ik al schijven 2en 3 tb met veel data er op, is het bij een van deze apparaten mogelijk om die schijven in een van de twee merken er in te steken zodat ik gelijk die data weer kan gebruiken, bij de iomega was dit niet mogelijk die hadden hun eigen systeem.

ik wil hem alleen gebruiken voor muziek film data.

nou een hele mond vol maar hoop toch dat iemand het antwoord voor mij heeft.

iedereen alvast bedankt voor de moeite.

Ed de Regt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan geen Harddisk in een ander NAS plaatsen zonder gegevens verlies want je dient de NAS in te stellen.

Uit ervaring kan ik jou dit zeggen:

Koop een NAS met 4 harddisk zodat je altijd 1 of 2 harddisk kan verwijderen en nieuwe insteken zonder data verlies.

RAID 5 is 1 harddisk en bij RAID 6 is dat 2 harddisk.

Zelf heb ik goede ervaring met Qnap doch synology is ook goede merk.

Nu is het zo dat in NAS meestal data als raid worden beschreven en dan is het niet mogelijk om data veilig te stellen (althans dat denk ik toch)

Indien het wel kan, kan je zo'n een toestel kopen en dan kan je de harddisk via uw computer met usb lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oké dat is wat ik wil

wat betreft de data die op mijn andere schijven staan kan ik wel kopiëren naar de nas,en ik wil wel een nas waar 4 disken in kunnen.

begrijp ik je goed dat als er 4x disk b.v 4x2tb in zet dat ik alles op de eerste twee schijven wordt gezet en dat de overgebleven twee schijven niet beschreven wordt of heb ik dat mis met met raid niet zo thuis vandaar deze vraag.

Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvorens je de NAS kan gebruiken moet je zelf instellen in welke raid het moet zijn.

Dan wordt de NAS geconfigureerd.

Als je dan data opslaat op de NAS dan ziet je als ware 1 harddisk doch je heb 4 harddisk.

Ik verklaar nader:

Bij raid 5 kan je 1 harddisk vervangen door een nieuwe zonder data verlies maar je ben wel ruimte van 1 harddisk minder.

In dat geval wordt de data over 4 harddisk geschreven.

Bij raid 6 kan je 2 harddisk vervangen zonder data verlies maar je ben wel ruimte van 2 harddisk kwijt.

Nota: als je harddisk nog moet kopen dan kan je best zuinige harddisk zoals deze harddisk nemen.

O ja nog dit:

Bij Qnap ziet je op de nas zelf dat er iets mis is met de harddisk en ook welke harddisk je moet vervangen want de lampje wordt van groen naar rood.

Gewoon NAS uitschakelen en dan harddisk vervangen en dan weer opnieuw opstarten en klaar.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.