Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik vond deze categorie het beste passen bij mijn vraag.

Wij krijgen binnen kort een NAS server binnen met 4 schijven van, 2 X 1TB en 2 X 2TB.

Hij staat nu zover bij ons bekent geconfigureerd dat alle 4 schijven worden gezien als 1 grote schijf.

Het grote na deel van dat is als 1 schijf kapot gaat je gegevens verliest.

Daarom willen wij de NAS instellen naar RAID 6.

Nu mijn probleem:

Zo ver ik weet gebruikt die bij RAID de grote van de kleinste schijf vanwege de recovery die die moet kunnen uitvoeren als er 1 schijf uit valt.

Nu zal er hier door maar 4 van de 6 TB gebruikt worden wat zonde is.

Nu dacht ik om de 2TB schijven te delen en te partitioneren naar 1TB zodat er eigenlijk 6 schijven worden gezien.

Het na deel hier van is dat als er een 2TB schijf uit valt die gelijk 2 schijven kwijt is.

Zal dit werken of maakt de grote van de schijven niet uit ondanks de recovery?

Alvast bedankt en sorry voor mijn spelling.

Geplaatst:

Raid 5 kan je 1 harddisk vervangen zonder data verlies.

Raid 6 kan je 2 harddisk vervangen zonder data verlies.

Je verlies ook ruimte in functie van raid 5 of 6

In uw geval zou ik eerder opteren om 2 x 2 TB harddisk te kopen gezien de prijzen nu erg goedkoop zijn.

Wat jij voorstel zal niet lukken want bij raid wordt de volledig harddisk gebruik en in uw geval 1 TB en wordt niet naar partitie gekeken.

Het zou inderdaad zonde zijn dat je slechts 4 TB kan gebruiken i.p.v. 6 TB

Geplaatst:

ok, dus dat gaat niet op.

bedankt voor de reactie.

we gaan nu waarschijnlijk 2 X 2TB schijven halen of hallen de huidige 2TB er uit en verwizellen we die voor 1TB schijven uit 1 van onze andere computers.

dat moeten we nog eventjes zien welke het van die 2 word.

wat ik me ook altijd all heb afgevraagd: is het beter om alle schijven het zelfde merk te hebben of boeit dat niet?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.