Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Mani88 op Support - Downloads and Utilities kan je testtools downloaden.

Dag Joke,

Eerst en vooral heel erg bedankt!

Ik heb de "Drive Fitness Test" gedownload en de image op CD-rom gebrand. Nadien heb ik de test laten uitvoeren op mijn harde schijf.

Zoals gedacht, gaf hij een fout. Het kwam op hetvolgende neer:

Beschadigde sectoren gevonden op uw harde schijf. Maak een keuze:

1 - Volledige schijf repareren (dit zal AL UW DATE VERWIJDEREN!)

2 - Beschadigde sectoren repareren (dit zal voor DATA-VERLIES zorgen, maar niet alles wordt verwijderd)

3- Ga terug

Ik heb gekozen voor de 3de optie.

Omdat ik al een vermoeden had dat mijn harde schijf beschadigd was en de reparatie volgens mij toch nutteloos zou zijn.

En zolang ik mijn nieuwe harde schijf nog niet heb, zou ik toch nog graag even verder kunnen met mijn laptop (heel belangrijk voor school enzo). Daarom was al mijn data (inclusief besturingssysteem) verwijderen voor mij geen optie (heb dit weekend heel veel schoolwerk op laptop).

Ik veronderstel toch dat, aangezien ik al dacht dat mijn HD beschadigd was, de reparatie niet veel zou uitgehaald hebben.. Of wel?

Toch nog één vraagje (handig voor de toekomst), indien ik de reparatie wél had uitgevoerd: had ik dan ook mijn besturingssysteem opnieuw moeten installeren?

=====================================================================

Verder nog een ander vraagje: als ik mijn nieuwe HD heb, moet ik natuurlijk heel mijn besturingssysteem enzo opnieuw installeren. Dus ook mijn partities moet ik dan opnieuw indelen. Ik zou uiteindelijk een HD van 120GB nemen (maar zelfde type + merk als in mijn eerste bericht beschreven, alleen iets groter). Welke indeling voor partities zouden jullie mij aanraden en waarom:

Optie 1:

C-partitie: Windows XP op installeren (30 GB)

2de partitie: programma's installeren + documenten (90 GB)

Reden: als ik mijn PC formatteer (of een nieuw besturingssysteem installeer), moet ik nadien mijn programma's niet opnieuw installeren aangezien ze niet op de C-partitie staan. Of klopt dit niet, wat ik nu zeg?

Optie 2:

C-partitie: Windows XP op installeren + programma's (80 GB)

2de partitie: documenten (40 GB)

Reden: ik moet nooit een back-up nemen.. als mijn PC crasht, heb ik mijn bestanden & documenten nog (aangezien ze op een aparte partitie staan). Zelfs als ik mijn PC wil formatteren, hoef ik geen back-up te nemen. Klopt het wat ik hier zeg of is een back-up toch nog nodig?

Optie 3:

Hebben jullie een beter voorstel?

Geplaatst:

optie 1 kan niet.. je zal altijd je programma's er opnieuw op moeten zetten.

als je iets installeert dan maakt windows namelijk bepaalde waardes aan voor dat programma... als je windows opnieuw installeert dan kan het vaak gaan voorkomen dat het niet meer werkt.

ik zou dus voor optie 2 kiezen (zo heb ik het zelf ook) maar pak dan 50gig voor ps en 70 voor je data.

als je windows crasht en je kan er niet mee op komen dan heb je idd al je data nog.. maar als je hdd kapot gaat... dan zal ook bij dit ALLES weg zijn.

als je gewoon windows opnieuw moet installeren dan heb je je inderdaad geen druk te maken om de data.

dus optie 2 zou ik zeker doen :)

Geplaatst:

Ok, bedankt!

Maar regelmatig een back-upje nemen blijft dus noodzakelijk?

En verder heb ik ook van iemand gehoord dat je sommige programa's MOET installeren op dezelfde partitie als je besturingssysteem, omdat ze anders niet werken.. klopt dit?

Geplaatst:

dat is normaal gezien niet het geval.

als je opnieuw geinstalleerd hebt en de programma's DAARNA wilt gebruiken.. dan kan het wel zo zijn dat het niet meer werkt.. dus dingen installeren doe je het beste op de zelfde schijf als waar je windows op staat.

en ja, een backup maken blijft altijd verstandig!

Geplaatst:

Ok bedankt!

Zou er dan juist nog iemand op hetvolgende willen antwoorden aub:

(Dag Joke,)

Eerst en vooral heel erg bedankt!

Ik heb de "Drive Fitness Test" gedownload en de image op CD-rom gebrand. Nadien heb ik de test laten uitvoeren op mijn harde schijf.

Zoals gedacht, gaf hij een fout. Het kwam op hetvolgende neer:

Beschadigde sectoren gevonden op uw harde schijf. Maak een keuze:

1 - Volledige schijf repareren (dit zal AL UW DATE VERWIJDEREN!)

2 - Beschadigde sectoren repareren (dit zal voor DATA-VERLIES zorgen, maar niet alles wordt verwijderd)

3- Ga terug

Ik heb gekozen voor de 3de optie.

Omdat ik al een vermoeden had dat mijn harde schijf beschadigd was en de reparatie volgens mij toch nutteloos zou zijn.

En zolang ik mijn nieuwe harde schijf nog niet heb, zou ik toch nog graag even verder kunnen met mijn laptop (heel belangrijk voor school enzo). Daarom was al mijn data (inclusief besturingssysteem) verwijderen voor mij geen optie (heb dit weekend heel veel schoolwerk op laptop).

Ik veronderstel toch dat, aangezien ik al dacht dat mijn HD beschadigd was, de reparatie niet veel zou uitgehaald hebben.. Of wel?

Toch nog één vraagje (handig voor de toekomst), indien ik de reparatie wél had uitgevoerd: had ik dan ook mijn besturingssysteem opnieuw moeten installeren?

Geplaatst:

Je kan best alle documenten, afbeeldingen,... back-uppen. Moest je iets kwijtraken kan je het meteen terug zetten

Dus neem 2 maar. En hopen dat die de fouten kan herstellen.

Geplaatst:

Je conclusie is inderdaad juist; de schijf dient vervangen te worden.

Beschadigde sectoren op je harde schijf tolereren is zoals russische roulette spelen, het kan goed gaan, maar het kan ook (vrij serieus) fout gaan. Vaak is het zo dat als je beschadigde sectoren hebt, dat bij het beschadigen van die sectoren er kleine hoeveelheden stof in je harde schijf zelf vrijgekomen zijn, die dan weer andere sectoren kunnen gaan beschadigen, wat resulteert in een vrij snel overlijden van je schijf (en uiteraard dataverlies). Het beste wat je kan doen is inderdaad gewoon de data overzetten naar een andere (goede) schijf en deze wegdoen.

Het "herstellen" van de beschadigde sectoren berust er hem gewoon op dat in plaats van die sector er een andere aan het einde van de schijf gebruikt wordt (reserve's). Zo kan je een aantal defecte sectoren probleemloos opvangen, maar het aantal beschikbare reservesectoren is ook niet echt supergroot...

Geplaatst:

Bedankt iedereen voor jullie hulp!

Mijn harde schijf, die ik nu zal vervangen, was nog maar 2,5 jaar oud.

Hoe kan ik in de toekomst vermijden dat mijn harde schijf zo snel kapot gaat?

Ik heb tot een week geleden wel gewerkt met maar 512MB intern geheugen. Ik weet dat dit enorm belastend is voor je harde schijf (ivm gebruik wisselbestanden) + je snelheid sterk verminderd. Daarom heb ik het vorige week uitgebreid naar 2GB (dual-channel, dus 2x 1GB). Ik veronderstel dat deze uitbreiding een positieve invloed zal hebben of de levensduurte van mijn nieuwe HD?

Geplaatst:

er zijn enkele dingen die de leeftijd van een HD kunnen beinvloeden :)

-houd hem zo koel mogelijk

-een HDD kan NIET tegen schokken, schudden, en andersinds vreemde bewegingen

-constant gebruik

het is een laptop, dus koel houden gaat niet zo gemakkelijk, maar probeer wel dat de koude lucht makkelijk onder de laptop kan komen.

rustig aan doen met de laptop dus :)

en inderdaad, omdat je harde schijf nu wat minder belast gaat worden zal deze het ook iets wat rustiger en gemakkelijker gaan krijgen.

maar of dat dit echt veel effect gaat hebben (het minder gebruiken van wisselbestand) dat vraag ik mezelf af ;)

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.