Ga naar inhoud

Hulp bij opzetten netwerk met Digicorder en mediaspelers

edwin3

Aanbevolen berichten

Wie kan mij helpen bij het instellen van mijn thuisnetwerk :

Uitgangssituatie :

- Telenet modem staat in de kelder

- vanuit de kelder UTP bekabeling met stekkerdoos in de muur naar de verschillende kamers

- Telenet Digibox en media-apparaten staan in de woonkamer bij TV

- NAS + wifi-router in studeerkamer (midden in huis, voor betere ontvangst)

Om de Telenet Digibox goed te laten functioneren (interactieve functies) moet deze blijkbaar een IP-adres krijgen van de Telenet-modem (dus buiten mijn eigen LAN). Ik heb echter maar één UTP aansluiting in de woonkamer waarop ik zowel de Digibox als mijn multimedia-spelers wil aansluiten. Met het oog op snelheid wil ik wel proberen alles bekabeld op te lossen.

Hoe doe ik dit?

Als ik een switch via de muur-aansluiting plaats kan ik de verschillende apparaten in de woonkamer wel aansluiten, maar dan gaat de Digibox automatisch mee deel uitmaken van het LAN-netwerk, toch?

Is er een manier met bepaalde instellingen dat de Digibox op deze manier toch gewoon contact maakt met de Telenet-modem en dus niet deel uitmaakt van mijn thuisnetwerk (192.168.1.xxx)?

Moet ik misschien nieuwe/andere apparaten kopen? Suggesties?

Schematisch :

Modem (kelder)

> router (kelder) (nog te kopen...?)

>> utp's naar de kamers

>>> switch woonkamer : digibox (telenet-IP adres) + mediaspelers (thuisnetwerk)

>>> wifi router op studeerkamer : 2x NAS

Huidige apparatuur nu in mijn bezit :

- Modem : Telenet modem met hotspot/wifi functie (wifi hiervan gebruik ik niet)

- Switch : oude D-Link 10/100 fast ethernet switch van telenet (DES-1005D, 5 poorten)

- Router : Wifi-router TP-Link (TL-WR1043ND v1)

- Multimedia spelers : Telenet Digibox, Boxee Box, Logitech Squeezebox, Samsung Smart TV

- NAS : Synology DiskStation 2x (DS210j + DS214play)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de Telenet Digibox goed te laten functioneren (interactieve functies) moet deze blijkbaar een IP-adres krijgen van de Telenet-modem (dus buiten mijn eigen LAN).

Nee, dat is niet nodig want het werkt ook in uw lan netwerk.

Switch : oude D-Link 10/100 fast ethernet switch van telenet (DES-1005D, 5 poorten)

Je kan dat nog gebruiken maar ik zou dat vervangen door een betere soort want uw switch heeft maar slechts 100 Mb en tegenwoordig is dat hoger aan het worden. Bovendien is DES-1005D niet erg betrouwbaar.

Router : Wifi-router TP-Link (TL-WR1043ND v1)

Als je dat heb dient je dchp uit te schakelen.

Instellen in de lan gedeelte:

IP adres = 192.168.0.XXX bijvoorbeeld 192.168.0.135

Subnetmasker = 255.255.255.0

Standaard gateaway = 192.168.0.1

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.