Ga naar inhoud

Nieuwe Asus laptop vindt webcam niet.


PascalDW

Aanbevolen berichten

Goeiedag!

Heb een nieuwe laptop gekocht voor m'n zoon, Asus F550CA-XX728H.

Windows 8 64 bit. Core i5 3337u, 8gB Ram. Intel HD Graphics 4000, denk ik.

Computer opgestart, de nodige instellingen gedaan, en bij het starten van Asus Lifeframe of Skype krijgen we de melding "sluit een camera aan".

Dus hij vindt de ingebouwde webcam niet.

Bij apparaatbeheer staat er tot m'n verbazing geen vermelding "beeldapparaten"... - niet eens met vraagteken, nada, niks.

Support.asus.com geraadpleegd, ervan uitgaande dat het een driver-probleem moet zijn.

Daar vind ik echter geen "webcam" of "camera"-drivers...

Eerste vraag dus: moet ik de VGA-driver hebben?

Daar staan twee versies van, nVidia en Intel, dus ik concludeer dat het hier om de drivers van de grafische kaart gaat. Ja toch?

Heb urenlang gezocht op allerlei fora, niks gevonden dat tot een oplossing heeft geleid.

E-mail naar Asus heeft voorlopig geen antwoord opgeleverd; vraagstelling op Asus-forum evenmin.

E-mail naar de verkoper gestuurd met vraag om technicus te kunnen contacteren, zal ook wat geduld vergen, vrees ik.

Heb 't idee dat het hier weleens wat sneller zou kunnen gaan... :-)

Tweede vraag: kan ik ergens een gratis programma downloaden, waarmee ik kan achterhalen welke merken en modellen hardware in die laptop zitten?

Heb daar ooit van gelezen, maar kan het niet meer terugvinden.

Dat zou me toelaten de juiste webcam-gegevens te hebben, en de correcte driver te gaan zoeken, bv. op DriverDownloader.com. Of hebben jullie suggesties voor betere adressen? Of een eenvoudigere procedure?

Weet niet of het volgende relevant is, maar toch maar voor de volledigheid:

1) na het opstarten heb ik een systeemkopie gemaakt, opgeslagen op de D-partitie (tijdelijk, verhuist naar een externe schijf)

Daarna heb ik met GeekUninstaller de trial-versie van McAfee Internet Security weggeveegd en Avast Free Antivirus (laatste versie) en ZoneAlarm Free Firewall (idem, en zonder extra's) geinstalleerd. Geen enkel vermoeden dat die er iets mee te maken zouden hebben, lijkt ook onwaarschijnlijk.

Blijkt allemaal correct te functioneren, zonder conflicten.

2)Bij het installeren van antivirus en firewall heb ik gebruik gemaakt van een Sandisk Cruzer Usb-stick (zonder het U3 programma), waar mijn installatieprogrammas op stonden.

Windows spreekt nu van een "onbekend apparaat" dat een probleem oplevert; in één of andere pop-up wanneer ik zoek naar meer info is er sprake van USB, en iets als "poort #0003 en hub#0005", oid... (sorry, heb de laptop hier niet, zoonlief woont bij z'n mama), dus ik vermoed dat het om die stick gaat.

Was ook te zien onder apparaatbeheer als "onbekend apparaat" oid, met geel vraagteken.

Dank bij voorbaat voor de welwillende hulp!

Pascal

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ga naar deze pagina en kies Windows 8 - 64 bits en dan zie je VGA driver.

Nota: standaard werk de videokaart van de processor en als de laptop meer nodig heeft dan pas werkt Nvidia driver.

Ik zou Chipset driver eerst installeren en daarna VGA

Avast Free Antivirus (laatste versie) en ZoneAlarm Free Firewall

Kies een van beiden en niet beiden antivirussen installeren want dat heeft totaal geen zin of beter gezegd dan werkt het niet goed.

Nota eerst dit doen: removal tools om McAfee volledig te verwijderen.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Stegisoft,

hartelijk bedankt voor je hulp!

Kan je mij uitleggen wat de chipset-driver precies doet? En waarom ik die eerst moet (her)installeren?

En VGA-driver is dus die van de videokaart?

Was al op die pagina van Asus geweest, maar twijfelde dus. Zal het proberen.

NB: Avast is antivirus, ZA is enkel naakte firewall (geen enkele uitbreiding of wat dan ook)

Heb McAfee gedesinstalleerd met GeekUninstaller, zou een hele goeie moeten zijn, zoekt na de standaardprocedure ook nog eens naar overgebleven bestanden en registerwaarden. Is dus nu wel denk ik te laat voor MCPR, of niet dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey dank je!

Ondertussen heeft meneerke echter de upgrade naar Windows 8.1 gedaan... hoop maar dat dat niet nog meer roet in 't eten gooit.

Webcam doet het nog steeds niet.

Ga meneerke telefonisch, eventueel met windows "hulp op afstand", doorheen de driverprocedure loodsen. Al die drivers zijn echter voor Windows 8...

Gaan die ook werken met 8.1???

Heb hem Belarc Advisor laten installeren, scan is net gedaan, ga ook es kijken wat daar eventueel aan info uitkomt.

Wordt vervolgd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je!

Net Belarc advisor z'n machine latren doorspitten: wat ik zie onder "other devices" maakt me een beetje bang...

Ziehier het lijstje van apparaten:

Microphone (Realtek High Definition Audio)

Speakers (Realtek High Definition Audio)

Accu die voldoet aan Microsoft ACPI-besturingsmethode

Microsoft AC-adapter

HID-apparaat

Keyboard Device Filter

ASUS Touchpad [Mouse]

Realtek PCIE CardReader

Fax

Hoofdafdrukwachtrij

Microsoft XPS Document Writer

Send To OneNote 2013

Generic USB Hub (2x)

USB-hoofdhub (2x)

USB-hoofdhub (xHCI)

Algemene schaduwkopie van volume

Daar staat dus geen webcam tussen, terwijl bij mijn computer de webcam wel in die lijst staat.

Moet ik daaruit concluderen dat ze "die webcam zijn vergeten aan te sluiten"? Of kan dit aan de driver liggen?

Tevens vastgesteld dat daar, zoals ik dacht, geen externe videokaart in zit, alleen de onboard (Intel HD 4000)

Dus VGA-driver van nVidia is al niet nodig. Maar ik zal die van Intel toch maar installeren, of eerst proberen updaten.

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even bij Intel langsgelopen ;-)

De Intel Driver Update Utility losgelaten op die computer, en ziehier wat ie me zegt:

Graphics Driver [TABLE]

[TR]

[TD] Product Detected [/TD]

[TD] Intel® HD Graphics 4000 [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] Current Driver Installed [/TD]

[TD] 9.17.10.2932 [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2] A customized computer manufacturer driver is installed on your computer. The Intel Driver Update Utility is not able to update the driver. Installing a generic Intel driver instead of the customized computer manufacturer driver may cause technical issues. Contact your computer manufacturer for the latest driver for your computer. [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Intel Chipset Software Installation Utility (Chipset INF)

[TABLE]

[TR]

[TD] Product Detected [/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] Current Version Installed

[/TD]

[TD] 9.3.0.1026 [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 3] This version is valid.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Mag ik daaruit concluderen dat m'n drivers zo up-to-date zijn als maar kan?

En dat het zinloos is ze te vervangen? Of tenminste toch die van de chipset...

Dank bij voorbaat, ik ben misschien wel vermoeiend, ja...

Ben 't ondertussen zelf ook zo beu als kouwe pap.

Denk da'k het vandaag voor bekeken houdt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intel HD Graphics 4000 is de videokaart van de processor zelf en ik zou het updaten.

Bij Asus vind je dan nvidia videokaart driver (VGA)

Wat de webcam betreft kan je best in de instelling van Skype kijken.

Wat Belarc advisor voorstel is geen meerwaarde.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je weer eens,

maar ik snap jou niet helemaal hoor.

"Wat Belarc advisor voorstel is geen meerwaarde.", stel jij.

Ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt; ik zeg dat de webcam niet in de lijst met apparaten staat.

Dus ik vraag of ik daaruit moet afleiden dat de webcam niet zou zijn aangesloten (zoals een kabel of stekker die niet op z'n plaats zit bv); of kapot?

Of kan het zijn dat hij er niet tussen staat omwille van een driverprobleem?

Ik zal eens bij Skype gaan kijken, maar Lifeframe vindt ook geen camera...

Minder belangrijk, eigenlijk een detail: Asus levert een driver voor Intel HD Graphics, waarom zou ik dan die van nVidia pakken? Er zit immers geen onafhankelijke kaart in.

Nu wel een belangrijke vraag;

asus stelt dat je de oude driver moet verwijderen voor je de nieuwe installeert; ik heb me gisteren rotgezocht (ben dan ook maar een beginneling hé), maar ik vind niet waar die drivers zitten (chipset én vga)

Kan je mij daarbij helpen? een bestandspad?

of ergens een goed artikel over hoe ik stap voor stap tewerk ga? (ook al naar gezocht, niks concreets gevonden).

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.