Ga naar inhoud

Oververhitting en zwarte koelbuizen


keissaus

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

sinds kort is mijn laptop regelmatig stil gevallen wegens over verhitting. Ik deed dus een poging om die van binnen uit te kuisen om het zo op te kunnen lossen. Helaas kreeg ik het toetsenbord er niet af zonder iets te forceren, dus kreeg ik de laptop maar deels open en heb ik van hier uit mijn best gedaan om al het stof weg te doen, wat al bij al nog goed lukte. Er was echter een klein iets dat mijn aandacht trok, een deel van de buizen die de hitte moeten afvoeren waren zichtbaar en waren deels zwart, net geblakerd. Hier is een foto:http://i.imgur.com/vDCgeaH.jpg. Ik heb er wat voorzichtig proberen af te krassen, maar er loste niks.

Nu is mijn vraag, is dit zwart spul vuil of is dit een gevolg/oorzaak van oververhitting. Hoe erg is dit juist?

Zelfs na het kuisen blijft de temperatuur van de cpu bij licht gebruik ( wat op internet, 5 tabs) tussen 83 en 98 graden, wat verontrustend hoog is. Zou het kunnen dat de koelbuizen beschadigd zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Keissaus,

Die buizen zoals je ze noemt zijn geleiders die de warmte afvoeren naar een groep koelvinnen aan de ene kant (waar ook de ventilator zit) en starten hun weg vanaf de cpu die te heet wordt als de warmte niet afdoende wordt afgeleid naar de koelvinnen.

Dat die koperen geleiders soms zwart zien is niet van de hitte, die zijn soms gewoon zwart gespoten tijdens de assemblage.

Wat wel belangrijk is, is het stof dat zich ophoopt tussen de koelvinnen en daar kan je moeilijk aan omdat er een ventilator voor zit die de koelvinnen moet afkoelen.

Probeer met een "air duster" (spuitbus met perslucht en een fijn strootje om tussen smalle openingen te blazen) het stof weg te blazen tussen die koelvinnen.

Opgelet: hou met één vinger de schoepen van de ventilator vast zodat die door de perslucht niet begint te draaien (tegen beschadiging door het dynamo-effect).

Maak in geen geval de koperen geleiders los, anders komt de headsink op de CPU ook los en moet je die opnieuw voorzien van koelpasta.

Wanneer je de koperen geleiders los maakt vormt dit een groter geheel van de koeling op je CPU en maak je meteen ook de headsink los, op die manier kan je eventueel verharde koelpasta tussen de headsink en de CPU verwijderen en voorzien van nieuwe koelpasta.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.