Ga naar inhoud

Irritant geluid bij aanzetten oude PC


aristo7000

Aanbevolen berichten

Beste Forumleden

I

Ik heb een oude Pentium 4 PC met daarop Windows XP Pro die in vergelijking met mijn nieuwe desktop soms een vervelend geluid maakt. :dong:

Ik heb de PC kast open gemaakt en de binnenkant proper gemaakt.

Echt heel vuil was de PC echter niet.

Het irritante geluid werd er echter niet minder om. :rofl:

In de PC zit een Moederbord type Intel D 915 GUX

Op de processor zit een fan (ventilatortje) en tegen achterwand van de kast zit ook nog een fan (ventilatortje)

Nu heb ik gemerkt dat de fan, die tegen de achterwand zit, soms al eens blijft haperen. Hij verliest dan een beetje aan snelheid om dan direct weer verder te draaien. Dit gaat gepaard met dat vervelende slepende geluid.

Er zijn echter geen problemen qua warm worden hoor. De PC heeft blijkbaar genoeg koeling. Je voelt ook duidelijk luchtverplaatsing dus de fan doet nog steeds zijn werk.

Om echter van dat vervelend geluid af te geraken zal men mij hoogstwaarschijnlijk aanraden om de fan te vervangen.

Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk?

Is dat gewoon inprikken in het moederbord zoals bijvoorbeeld een SATA-verbinding?

Hoe weet ik welke fan ik moet aanschaffen?

Met vriendelijke groeten

Aristo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste indruk: dat slepend geluid komt niet door het trager en dan weer sneller draaien maar inderdaad door iets dat 'sleept':

ofwel is er iets fout met de as van de fan en veroorzaakt dàt het trager draaien en piepen - en dan denk ik aan: a. hij stond lang stil - wil die as niet een drupje olie? of b. slepen de schoepen niet tegen de behuizing van de fan aan?

Het eerste is mogelijk te verhelpen met en drupje olie ? het tweede is een teken dat er iets mis zit - te veel speling op de as? - en dat wordt dus een nieuwe fan

ofwel scheelt er mogelijk ook iets met de voeding van die fan waardoor hij dan weer eens trager of sneller gaat draaien - als het dàt zou zijn helpt een nieuwe fan niet...

Een fan plaatsen is een fluitje van een cent: vier schroefjes losmaken, voedingskabeltje eruit, nieuwe fan vastschroeven en het nieuwe kabeltje op dezelfde plaats inpluggen.

Neem best je oude fan mee naar de computerzaak, dan heb je zeker een gepaste fan mee naar huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste

Dank voor uw antwoord

PC heeft inderdaad lang stil gestaan

Is dat gewone 'kruipolie" zoals ze dat nemen?

Ik heb ook een spuitbus WD-50 das een synthetisch produkt om te smeren.

Hij sleept niet ergens tegenaan want dat dacht ik eerst ook.

Dus als ik het goed begrijp.... om te vervangen moet ik enkel de 4 schroefjes waarmee de fan vastzit losschroeven en ter hoogte van het moederbord een "miniatuur" stekkertje uittrekken.

Greetz Aristo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opletten hier! Het vervangen van de ventilator die op het moederbord is aangesloten door middel van een kleine plug is redelijk simpel, doch dien je er goed op te letten dat het los maken van de vier schroeven ook de gehele headsink (koelblok met koelvinnen) kan los komen van de cpu (kloppend hart van je computer op het moederbord) afhankelijk van het systeem /merk. Als de headsink ook nog eens vast geklemd zit op de cpu en de ventilator met vier schroefjes apart is vast gemaakt zit je safe.

Als de ventilator en de headsink samen zijn vast geschroefd met lange vijzen en een metalen onderplaat onder het moederbord zit je met een probleem, want dan komt de hele zwik los en zakt de metalen onderplaat en moet je het gehele moederbord los maken om het terug goed te krijgen. Ook dien je in dit geval de headsink opnieuw te voorzien van koelpasta als je alles terug assembleert.

Wat betreft de ventilator in de voeding: die kan je meestal niet vervangen zonder de noodzaak te gaan solderen. Het kan zijn dat de ventilator draadjes met een kleine plug op het voeding printplaatje is gemonteerd maar dat komt vrij weinig voor, meestal zitten die in de printplaat gesoldeerd.

Je kan beter de voeding vervangen dan de ventilator van de voeding.

Zeer goed opletten bij het open maken van een voeding, de elco's (elektrolitische condensators) die op de printplaat staan zitten nog vol spanning, je kan dus nog steeds een stroomstoot door je lichaam krijgen bij het onhandig manipuleren, ook al is deze compleet van de computer verwijderd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k had het in mijn eerste bericht over een 'gewone' fan - die dus die bij jou tegen de achterkant van je kast zit. Ik las dat DIE dat geluid veroorzaakte.

Wat ik vertelde over de fan gaat dus niet zo maar op voor een fan die op de koeler van je processor zit! Inderdaad opletten bij deze.

Wat je vraag over 'olie' betreft: ik heb hierboven telkens gesproken over een druppeltje olie en dat was niet zo maar een uitdrukking. Die spuitbus met WD 50 zou ik maar vergeten, die sproeit veel te ruim - die kruipolie daarentegen kan je er wel voor gebruiken en hopen dat hij de plaats rond de as goed bereikt.

Wat dat stekkertje betreft: je zal het wel nagekeken hebben dat het op het mobo zit, maar voor zover ik wist is dat geen 'stekkertje' maar een 'stekker' die je gewoon op een andere kabel aansluit - maar 'k sta al wel even achter bij die dingen en dus bij jou zit het blijkbaar op het moederbord - nu, da's ook geen probleem.

O ja: als jij je kast openschroeft: vooraleer te beginnen werken moet je best jezelf ook ontladen - makkelijkst is dat aan een (niet geverfd) stukje metaal van een radiator in de kamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

Dank voor jullie reacties.

Het is inderdaad de fan die tegen de achterkant van de computerkast vastzit die dat storend geluid maakt. Op het eerste zicht loopt er een draadje naar het moederbord en hij zit ook op de voeding van de kast aangesloten.

De fan die op de processor ligt die draait constant op volle toeren en daar zie ik niks mis mee dus laat ik die liefst ongemoeid zijn ding doen.

MVG

Aristo

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.