Ga naar inhoud

Hardware kapot?


Kjeld H

Aanbevolen berichten

Beste allen,

Ik ben al ruim twee weken bezig met een probleem dat ik heb met mijn computer. Ik zal eerst even omschrijven wat voor computer ik heb.

Ongeveer 15 maanden geleden heb ik een gaming computer samengesteld aan de hand van een best buy guide (tweakers). De computer heb ik in elkaar laten zetten en deed het naar behoren. De onderdelen staan onder in dit bericht. Ik heb hier windows 7 ultimate 32-bit op geïnstalleerd.

Sinds een paar weken komen er verticale strepen op het scherm wanneer ik de monitor aanzet. In het begin waren dit dunne streepjes en later werden dit dikke gekleurde strepen. Soms was het halve beeldscherm gekleurd met dikke strepen. Dit ging soms niet vanzelf weg en moest ik de monitor uit en aanzetten.

Een aantal dagen later begon mijn computer een hoop lawaai te maken. Geen piepjes of iets dergelijks, maar de vans waren flink aan het draaien. Dit gebeurde al bij het opstarten van mijn computer. Verder kreeg ik tijdens het gamen (Call of Duty Black Ops 2) rond de 20 frames per second en een latency van 70. Voorheen speelde ik dit spel op 50 fps met een latency van 30-40.

Door al deze veranderingen had ik besloten om Windows opnieuw te installeren. Ik heb een clean install gedaan en de harddrive helemaal leeg gemaakt. Verder heb ik dezelfde drivers geïnstalleerd die ik er voorheen op had (toen de pc het goed deed). Ik dacht dat sommige problemen veroorzaakt werden door Malware. Het opnieuw installeren heeft enig effect gehad. Het lawaai is weer normaal geworden. Alleen de strepen op mijn beeldscherm komen terug bij het aanzetten van de monitor. Dit zijn nu dunne streepjes die na twee seconden weg zijn. Ik besloot om te testen of ik weer normaal kon gamen. Maar dit gaat nog steeds slecht (lage fps en hoge latency). Zelfs youtube filmpjes op 1080p speelt de computer niet lekker af. Dit zou makkelijk moeten kunnen met mijn videokaart.

Device manager geeft geen kapotte apparatuur aan, alleen staat er een unknown device tussen.

Ik heb nooit mijn processor of videokaart overclocked of iets dergelijks.

De computer bestaat uit de volgende onderdelen:

- Voeding Antec Voeding VP Power 350W

- Moederbord ASRock B75M-DGS iB75, SATA600 RAID, USB3.0

- Videokaart Club3D Videokaart PCI-e Radeon HD7850 royalQueen 1GB DVI/HDMI/DP

- Harddrive Hitachi Harddisk 3.5" 500GB, SATA300, 7200rpm, HDS721050CLA362

- Processor Intel Pentium G860 3.00GHz 3MB Box

- Monitor Samsung LED Monitor S19B300BS 18.5", DVI (zwart)

- RAM Kingston 2x4GB, DDR3, PC8500, CL7- Besturingssysteem Windows 7 Ultimate 32-Bit

Hebben jullie een idee waar het probleem kan zitten?

Dan kan ik eventueel terug naar de winkel voor garantie. Want op dit moment weet ik totaal niet wat er kapot is.

Bedankt alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tweakers had mij voorgesteld om 4gb ram te gebruiken bij de 350 Watt voeding. Ik heb dit zelf veranderd naar 8GB ram. Ik heb via een tool op een site uitgerekend hoeveel watt de pc nodig zou hebben. Daarnaast had ik er voorheen windows 7 64-bit opstaan. Toen ik windows opnieuw installeerde heb ik er 32-bit opgezet. Hiervoor had ik gekozen omdat ieder programma dat ik er voorheen op had staan, in de map program files x86 terecht kwam. Ik dacht dat het logischer was om er dan een 32-bit OS erop te zetten. Misschien een foute keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De strepen bij de monitor komen ook terug als ik hem koppel aan een andere computer. Dan weet ik dit gelukkig. Het volgende probleem is de lage frames per second tijdens het gamen en full-hd filmpjes die traag worden afgespeeld. Ik neem aan dat dit niet aan de drivers kan liggen? Want die zijn hetzelfde als toen de computer het wel goed deed. Zou de videokaart kapot kunnen zijn? Of ligt dit aan iets anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hiervoor had ik gekozen omdat ieder programma dat ik er voorheen op had staan, in de map program files x86 terecht kwam

Het is normaal.

Je ziet program files en program files x 86 en dus voor 64 bits en 32 bits.

Maar door 32 bits te nemen kan je maximaal 3,25 GB geheugen gebruiken en geen 64 bits programma draaien.

Als de monitor bij ander pc ook probleem geeft dan is het aan de monitor.

Op uw vermelde site wordt minimaal wattage van voeding voorgesteld maar je dient ook rekening mee te houden met randapparatuur.

350 watt was voldoende voor oude computer maar niet voor betere computer.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik het probleem gevonden. Als ik device manager open staat er één unknown device bij. Dit zal waarschijnlijk het moederboard zijn, want deze kan ik hier niet tussen vinden. Dit zal misschien verklaren waarom ping (latency) en fps achteruit zijn gegaan tijdens het gamen. Kan dit kloppen?

Verder heb ik 'windows memory diagnostic' uitgevoerd om te testen of het RAM geheugen stuk is. Dit was niet het geval.

Ook heb ik er weer de 64-bit versie opgezet van windows.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Downloaden installeer Speccy.

Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal teselecteren.

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome ofGoogle Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg tehalen, tenzij dit een bewuste keuze is.

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link enplak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht vanje hardware

Link naar reactie
Delen op andere sites

De CPU die 100 graden is was volgens mij een foutje, want hij blijft nu constant 40 graden. Als ik zware games opstart wordt het een paar graden meer. Verder heb ik wat raars ontdekt:

Ik heb namelijk 1 RAM stickje eruit gehaald en de computer gestest. De computer werkt nu weer goed!! Daarna heb ik het andere RAM stickje in dezelfde slot geprikt. Nu werkt de computer ook goed. Tot slot heb ik één RAM stickje het andere slot geprikt, en nu werkt de computer ook weer goed! Het blijkt dus dat de computer niet goed werkt wanneer ik beide RAM sticks erin heb zitten. Ik ga nu beide RAM sticks er nog een keer in doen. Kijken of ze er voorheen misschien niet goed inzaten geprikt..

Als de computer met beide RAM sticks langzaam gaat, zal dat dan het gevolg zijn van te weinig power? Want voorheen deed de computer het wel goed met dezelfde voeding.

Gr Kjeld

aangepast door Kjeld H
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.