Ga naar inhoud

[OPGELOST] BIOS updaten

Gast koendr

Aanbevolen berichten

Ik heb gehoord dat het verstandig is om na een tijd je BIOS te updaten. Mijn BIOS dateert van 24 februari 2006.

1. Waarom is het verstandig je BIOS te updaten?

2. Is dit ook bij mij aan te raden?

3. Gaat deze update dan geen conflicten geven met geïnstalleerde drivers?

4. Verlies ik mijn bestanden + programma's door deze update?

5. Waar kan ik deze update vinden en hoe voer ik ze uit?

Alvast bedankt! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bios updaten is eigenlijk vrij nutteloos, tenzij er iets aan veranderd is wat voor jou een bepaald probleem oplost.

Het meeste wat gedaan wordt in biosupdates is foutjes in de vorige herstellen en nieuwe processoren ondersteunen, maar als jij die fout langs geen kanten tegenkomt, dan moet je je bios ook niet gaan updaten.

Een bios updaten houdt namelijk een klein risico in. Stel dat de stroom uitvalt, je pc uitvalt... tijdens dat je je bios aan het updaten bent dan kan je je pc zowat vaarwel zeggen. Verder weet ik ook niet of je een zelf geconfigureerd systeem hebt of eentje van een OEM builder, maar die laatste brengen normaal zelfs geen nieuwe biossen uit, dus dan kan je zeker niet gaan updaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder weet ik ook niet of je een zelf geconfigureerd systeem hebt of eentje van een OEM builder, maar die laatste brengen normaal zelfs geen nieuwe biossen uit, dus dan kan je zeker niet gaan updaten.

Wat bedoel je met OEM builder?

Hoe dan ook: ik heb laptop besteld via de website van Dell. Ik heb gekozen voor een Dell Inspiron en momenteel heb ik nog niets van de apparaten/hardware gewijzigd. Dus alles is nog hetzelfde zoals ik hem heb gekocht..

Btw: wat is het verschil tussen 64-bit en 32-bit systeem? En tot welk systeem behoort mijn laptop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van dell ga je zelfs amper biosupdates vinden, omdat hetgeen wat er in gaat vanaf het begin gewoon goed op elkaar is afgestemd. Aangezien dat de bedoeling is dat er geen wijzigingen aan de hardware meer aangebracht worden gaan ze dus ook bijna nooit biosupdates uitvoeren.

Verschil tussen 32 en 64 bit zit hem vooral in de geinstalleerde software. Alle recente pc's die je nu koopt zijn 64bit qua hardware, alleen kan je dan kiezen of je daar een 32 bit windows of een 64 bit windows op zet. Die keuze maakt dus of je een 32 of een 64 bit systeem hebt.

Het grote voordeel van een 64 bit is dat je probleemloos meer dan 3.5 gig ram kan gebruiken, iets wat met een 32 bit systeem gewoon niet mogelijk is zonder echte kunstgreepjes toe te gaan passen. Het nadeel is dan weer dat er verschillende producenten (vaak van vrij ongekende merken) zijn die vrij slechte 64 bit drivers maken, gewoon omdat de 64 bits besturingssystemen nog niet zo wijd versprijdt zijn als de 32 bits, en ze zo dus kosten willen drukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.