Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag Gerda,

Mag ik u het volgende eens vragen:

• Bent u vertrouwt met het gebruik van Linux Maya?
  • Kent u het gebruik van Leafpad (in Windows is dit zoiets als een sript schrijven in Notepad)?

Grub menu is het bestand dat eerst geladen wordt op uw computer.

Het start enkele processen die het mogelijk moeten maken om visueel op je scherm te kunnen selecteren welke besturing programma je wil opstarten.

Een van die processen is het starten van de scherm resolutie die standaard is ingesteld

Deze standaard resolutie kan verkeerd zijn zodat je niets ziet dan alleen een melding dat je resolutie out of range is of in jouw geval over range is.

Het configuratie scherm in Windows zal je geen soelaas brengen ook het voorkeuren scherm in Linux Maya niet (voorkeuren = zoiets als configuratiescherm in Windows maar dan in Linux te bereiken vie Menu > Voorkeuren).

Kan je werken met het terminaal venster?

Dan kunnen we eens proberen de scherm resolutie vast te stellen op 800 x 600

Laat maar iets weten als je er klaar voor bent.

Geplaatst:

Ik heb het scherm ook al ingesteld op 800 x 600 en alle Hz geprobeerd. Ook in xp heb ik de resolutie gewijzigd. Intussen heb ik alle resoluties en alle Hz geprobeerd. Het gekke is dat ik een aantal keren Out of Range krijg. Als ik na een keer of drie rustig afwacht en af en toe op Enter druk, komt Linux vanzelf. Als ik daarna wat aan het doen ben in Linux en dan afsluit en weer start, krijg ik soms wel de dual boot. Het is echt niet logisch. Misschien dat ik toch maar eens met Zorin aan de slag ga. Het enige wat ik dan moet doet is mijn Thunderbird back-uppen. Voor de rest staat er nog niets op Linux. De partities zijn al gemaakt. Gerda

- - - Updated - - -

O ja, ik heb nog geen scripts geschreven in Linux. Ik heb vroeger wel veel met Dos gewerkt en daar ook batch files voor geschreven en natuurlijk ook wel wat geprogrammeerd. Maar met Linux heb ik dat nog nooit gedaan. Gerda

Geplaatst:

mocht je toch eerst nog eens proberen om de resolutie in het grub menu vast te stellen mag je dit eens doen:

in Linux Mint open je de terminal

mocht je gksu en leafpad nog niet hebben geïnstalleerd doe je eerst het volgende in de terminal:

kopieer en plak om fouten te voorkomen:

sudo apt-get install gksu leafpad

enter

als om je wachtwoord wordt gevraagd typ je het in maar je ziet niets geen sterretjes niks, dat hoort zo in Linux

enter

we gaan nu het script dat grub controleert openen en bewerken

in de terminal typ je het volgende:

gksudo leafpad /etc/default/grub

enter

als om je wachtwoord wordt gevraagd typ je het in maar je ziet niets geen sterretjes niks, dat hoort zo in Linux

enter

Nu zal het kladblok geopend worden en je ziet het script van de grub in een nieuw venster

ergens in dit script zie je de tekst:

#GRUB_GFXMODE=640x480

dat is de aangewezen standaard resolutie die grub gebruikt of er kan een reeks resoluties zijn te beginnen van hoog naar laag of er kan "auto" staan, we gaan dit veranderen

haal het hekje weg en verander de resolutie in 800x600

dit is wat er in de plaats van dat zinnetje dan moet staan:

GRUB_GFXMODE=800x600

sla dit bestand nu op en sluit het venster

in de terminal typ je nu het volgende:

sudo update-grub

enter

Herstart nu de computer en hopelijk heeft dit het probleem van de kaart geveegd.

Mocht de resolutie dan toch niet voldoende zijn kan je een reeks resolutie na elkaar schrijven in het leafpad van grub

voorbeeld:

GRUB_GFXMODE=1600x1200,1280x1024,1024x768,800x600,640x480

Dan wordt de best passende resolutie gekozen.

- - - Updated - - -

Laat maar weten wat uiteindelijk je beslissing is geworden

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.