Ga naar inhoud

graag advies gevraagd over pc-upgrade koeling/fans/moederbord pc 3.5jr oud


Aanbevolen berichten

Hej

Graag had ik indien mogelijk wat info ingewonnen voor mijn pc beter te koelen en wat stiller te doen draaien (krijg momenteel hoofdpijn van 3 en half jaar oud meneertje zijn 80decibels).

Als hij gewoon op bureaublad zit koelt hij al bijna niet meer, en maakt al 50db kabaal. Zet een game op met medium graphics of eens youtube of een filmpje en gans mijn bureau trilt (hij haalt dan 80db).

2 weken geleden heeft mijn vriend er een nieuwe voeding ingestoken, alles draaide zeer rustig en grootste problemen leken over. Verschil van geluid van de koeling van de voeding was als muziek in mijn oren. Tot 4 dagen later... nu draaien mijn fans (buiten fan voeding zelf) zelfs harder dan dat ik denk dat ze normaal kunnen en temperaturen lopen terug gigantisch hoog op zoals voor de voeding.

Graag wil ik weten wat de opties zijn om ev. 80mm fan (mss net plaats voor een 100mm) die voldoende koelt, die niet te duur is en die vooral stil is (ookal weet ik dat deze laatste 3 niet vaak samengaan). Vriend denkt dat ev. koeler moederbord ook ratsversleten is aangezien dankzij de sterke koeling van die nieuwe voeding alleen de zone van het moederbord tussen de processorkoeler en de casefan enorm warm wordt (fans v processor en case zelf ook). Ben wel ongerust want temperaturen tot 85° soms, wat volgens mijn vriend enorm slecht is voor mijn processor en mijn moederbord.

Weet niet of het van belang is maar als die onder garantie was 3x voeding opgeblazen en vriend zopas ontdekt dat ze er een ander moederbord hebben ingestoken dat bijna identiek leek... volgens hem waarschijnlijk ook opgeblazen samen toen met die voedingen en hdd :sad goede pc maar nachtmerriepc vooral op vlak van hoofdpijn en stokoude biosversie :mad: ondertussen wel 10 versies verder ge-update dankzij hem ^^

kort samengevat:

wat is voor een niet al te hoog budget (fans tot max 40 euro, koelers tot 50euro max) (moederbord ev. tot 150 à 175)

wat is alsjeblieft een goede stille verkoelende (case)fan (80-100mm max) --> wat is bv. goede hoeveelheid airflow ofzo?

wat is een goede stille koelende extra fan (80-100mm)

wat is een goede stille processorkoeler?

zijn ze compatibel met dit type moederbord? gigabyte-ultra durable ga-970a-d3? o

Of mss overwegen om een nieuw moederbord ook te kopen? O_o aangezien deze mijn microfoon zelfs niet meer herkent... voor de rest wel altijd tevreden geweest over dat ding buiten extreme hitte en dat probleem... -->is er een relatief goedkoop moederbord voor zowel gamen als dat meekan met de toekomst (moest ik ooit ev. ssd schijf erin willen steken ofzo)?

Bedankt op voorhand.

Mellinda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een goede en stille cpu koeler kan ik deze wel aanraden: Scythe mugen 4 PCGH edition of cooler master hyper t4

moest je toch iets meer willen uitgeven kan je deze waterkoeler ook kopen voor de cpu: cooler master seidom 120m.

Voor de fans kan ik je deze aanraden: 80mm: noiseblocker blacksilent X-2, gelid solution wing 8 of 100mm: scythe kaze jyu slim 2000rpm.

Helaas is 100mm een zeer rare maat.

een goede hoelveelheid airflow voor een 80mm fan is ongeveer 25cfm zonder al te veel lawaai.

Deze zijn allemaal compatibel met jou moederbord. Het kan zijn dat je moederbord defekt aan het raken os maar dat kan ook door de weinige koeling.

welk merk van voeding zit er nu in en hoeveel watt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de aanraders :)

de voeding die er momenteel inzit is corsair 550w cs 550 m.

de 3e voeding (na de andere opgeblazen te hebben) was precies een vrij oude: een logon 550w. Op factuur stond ook 1e originele voeding was maar een 450w ironisch genoeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is natuurlijk niet goed he.

Kan je me anders eens zeggen wat er juist allemaal in de pc zit?

welk model moederbord,cpu,grafische kaart enz

of installeer speccy en zet de alles wat erin komt hier even want een voeding ontploft enkel als ze overbelast wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speccy kan je uitvoeren op de volgende manier.

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.

525a111b37ea3-Speccy.PNG

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://speccy.piriform.com/results/5rrwnj2r3PUJifU0dzkoWkf de snapshot is genomen als de pc pas was opgestart.

Mijn vriend wou er zondag ook eens terug naar kijken, die sprak v hem ev. te reboote dan.

Vraag me nu ook iets af... er is wel iets gewijzigd sinds ik hem kocht ... herinner me dat ik over mijn 4gb (2x 2ddr3) originele ramgebruik kwam. Half jaartje geleden wou ik ramlatten bestellen. Ze zeiden toen in de winkel als ik die oude binnendeed dat ik dan korting kreeg op 1 van 8gb aangezien die v 2 zeldzaam waren geworden volgens hen... niet gezien of ze wel een originele ramlat erin hadden gestoken of 2e hands, ze hebben het achter in hun kantoortje snel gedaan op 3 min tijd.. weet niet of dit relevant is?

Origineel moederbord was GA-880ga-ud3h, geen wonder dat ik nooit het andere had opgemerkt, lijkt als 2druppels water op hetgeen er nu insteekt hehe :)

Verklaart ook waarom ik mijn boekjes en cd-roms na de 3e opgeblazen voeding moest binnendoen(ze hebben handleiding ook omgewisseld die er ook exact hetzelfde uitzag xD)

Weet niet of het een verschil zal maken maar zal later nog een ander snapshot plaatsen als zijn temperaturen beginnen op te lopen als ik het normaal aantal programmas openstaan heb.

Bedankt alvast :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit speccylogje was na een half uurtje gamen en werken mits normale programmas open (zijn er altijd wel stuk of 6 waarmee ik tegelijk werk)

http://speccy.piriform.com/results/VNwgV7cOEZGaIXDZtKvljgL

weet niet hoe betrouwbaar het programma van de 2 printscreens in bijlage is, had van iemand de raad gekregen om eens te kijken hoe snel die fans draaide

post-30010-1417705774,6824_thumb.jpg

post-30010-1417705774,8177_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

Vriend had idee en heeft vandaag cpu-fan losgemaakt en soort thermische pasta op processor gedaan, van originele bleef na 3.5jr niets meer over ironisch genoeg, alleen wat flinterdun gruis. :hmmmm: Zowel hij als ik hebben er bedenkingen bij dat ze mij graag regelmatig wilden terugzien in de pcwinkel zelf :D.

Resultaat daling van de temperaturen buiten de grafische kaart met minstens 20°:-)

Ook heeft hij overclock van mijn grafische kaart uitgeschakeld, die temperaturen zijn ook veel beter nu.

Hij heeft gemeten en die stille scythe cooler zou net in de case passen, ik ga hem volgende week bestellen met een nieuwe case fan en hem door mijn vriend laten plaatsen. Oude case fan is er al uitgesmeten, voorlopig koelt hij dankzij die pasta goed genoeg met de ander lawaaierige cpu fan alleen. Al een heel verschil: stevig bureau trilt niet meer en kan eindelijk naar behoren blokken en werken zonder al te veel hoofdpijn.

Bedankt Volcom en Dasle voor me verder te helpen.

Ik heb nog 1 vraag als ik deze mag stellen: mijn vriend wist niet zeker te zeg of die nog stiller kon stel moest ik een 2e ramlat bijkopen. Volgens hem staat in de handleiding van mijn moederbord dat die het beste werkt met 2, maar aangezien ik de 2 oude heb binnen gedaan voor 1 weet ik het niet zo goed. Wat denken jullie hierover?

Mvg

Mellinda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi mellinda,

Een extra geheugenlat zal je systeem niet stiller maken of koeler.

Enkel zullen de geheugen prestaties iets toenemen, maar dit is te verwaarlozen en nauwelijks meetbaar.

De overclock van een grafische kaart zal zo wie zo de temperaturen doen toenemen en zeker nu het warmere weer eraan komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.