Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo ik heb een AsRock P4i65G, kan iemand vertellen wat de optimale settings zijn voor de bios ? Ik voeg een foto bij van mijn instellingen nu, hartelijk dank.

post-4322-1417703780,7606_thumb.jpg

Geplaatst:

je weet dat je computer zo'n 6% overklokt is?

Een tip om verder te raken bij het overklokken ;)

Als je cpu niet te warm loopt (eerst controleren) mag je de vcore bij die series verhogen tot 1.7v zonder dat dat problemen gaat opleveren.

Verhoog ook de spanning op je ram tot 2.6 volt (of 2.7, dat is nog steeds veilig). Verhoog dan nog eens je fsb tot dat niet meer stabiel gaat. Dan ga je volgens mij tegen je ram aan lopen (want jouw cpu zou toch meer dan 3.4 gighz moeten kunnen doen).

Dan kan je in je bios instellen dat je ram niet op 200mhz maar op een lagere snelheid moet lopen.

Als je je fsb opdrijft, drijf je namelijk ook de snelheid waarop je ram loopt mee op, en vaak is het ram de eerste die niet meer mee kan. De 200mhz die je dus instelt in je bios moet je zien als 100% tov de FSB, en als je je fsb dan met 5% verhoogt stijgt ook die 200mhz met 5%, en wordt dat 210mhz. Een instelling van vb 166mhz van je ram en een fsb van 241mhz leveren je terug 200mhz geheugensnelheid op.

Je bent het beste je bus naar je ram toe zo hoog mogelijk te houden bij de P4 serie. Dus als je rek eruit is en je vb op 220mhz zit met je ram, dan moet je dat opschrijven. Verlaag dan in je bios je ramsnelheid naar de volgende trap (183 of 166mhz) en probeer opnieuw te vertrekken. Hiervoor verlaag je best de multiplier van je cpu (zet hem op 10 ofzo voor te testen, dan weet je dat je cpu geen roet in het eten gooit).

Op den duur kan je dan een schema'tje hebben wat je kan doen op ramsnelheid 200, 183 en 166 (lager moet je niet gaan). bij 166 moet je minimaal 241mhz fsb halen, bij 183 moet je minimaal 220fsb halen om de 200mhz effectief te bereiken. Je zal zien dat bij alle 3 de instellingen (op voorwaarde dat je niet tegen een fsb wall aanloopt op je moederbord, wat best wel eens zou kunnen met dat asrock bordje) normaal ongeveer dezelfde snelheid zal hebben; dit is wat je ram aan kan. Doe dit dan ook met de vcore op het maximum dat je wil. Voor het veilig te spelen kan je 2.7v als grens nemen, naargelang het type geheugen dat je hebt kan je hoger (ik heb mijn GEIL performance sticks op 3.1v lopen; om maar te zeggen wat voor sommige sticks nog als "veilig" geldt. Ga er echter niet vanuit dat alle sticks dat overleven).

Daarna kan je gaan testen op alle3 de optimale instellingen van hierboven waar je de hoogste cpuspeed krijgt (dit door de multiplier met 1tje te verhogen, op halfjes moet je hem niet zetten want dan gaat de prestatie van je pc niet optimaal zijn). Dit hangt vooral af van de vcore die je door je cpu jaagt & de koeling die erop staat. Ga tot 1.7v, dan heb je geen problemen. Je kan erover, maar dan kan ik je niet garanderen dat je cpu geen schade gaat oplopen. Wordt niet gepakt door de microbe om telkens 1 trapje hoger te gaan "want het verschil is toch klein"; der komt een laatste trapje waar het gedaan is ;)

Ik vermoed dat dat bij jou op 183mhz zal zijn, waardoor je een snelheid van rond de 3.6 gighz uit die cpu gaat halen. Als je die 183 niet hebt hangt het volledig van de koeler af die je erop gezet hebt ;)

Geplaatst:

Alvast hartelijk dank voor de snelle reactie, het is een heel duidelijk en uitgebreid antwoord.

Ik heb al eens gekeken om mijn spanning op ram te verhogen, maar denk dat ik dat in de bios niet kan (ik kan het alvast niet vinden)

Ik wou het op 2.65 v zetten omdat ik dit vond in de ram specs :

Kingston's KHX3200AK2/2G is a kit of two 128M x 64-bit 1GB (1024MB) DDR400 SDRAM

(Synchronous DRAM) CL2 memory modules, based on sixteen 64M x 8-bit (16M x 8-bit x 4 Bank)

DDR400 SDRAM in TSOP packages. Total kit capacity is 2GB (2048MB). Each module pair has been

tested to run at low latency timing of 2-3-2-6 at 2.65V. The SPD is programmed to JEDEC standard

latency timing of 3-3-3-8 at 2.6V.

Ofwel vind ik niet goed mij weg in de bios ofwel kan dit asrock mobo dit niet. Als ik 2-3-2-6 probeer op 2.6 v start de pc niet meer.

Geplaatst:

2-3-2-6 is inderdaad vrij strak, de meesten gaan dat niet aanwillen (zeker niet op zo'n lage spanning).

Dat dat asrock moederbord geen instellingen heeft om geheugen andere spanning te geven kan, maar het lijkt me vrij vreemd. Kijk anders eens in het boekje of je iets vind over de vdimm ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.