Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Om vanop die CD (Seatools for DOS) op te starten dient de opstartvolgorde in je bios gewijzigd te worden ... hoe je die opstartvolgorde wijzigt, dat wordt hier vrij duidelijk uitgelegd.

Een vraagje...

Heeft de manier van rebooten impact op het al dan niet aanslaan van een image?

Seatools meen ik net zoals NG te hebben gebrand op een CD. Een reboot met NG lukt sporadisch om een diagnose te stellen met dit programma.

Sporadisch wordt de Maxtor-schijf die problemen geeft, zichtbaar in Bios. Als ik NG wil starten terwijl de Maxtor in Bios zichtbaar was, lukt dit niet. Pas door opnieuw te rebooten, slaat de image aan. In Bios is de Maxtor dan onzichtbaar. Diagnose met NG geeft aan dat de D-schijf, met de op de CD gekende virusdefinities, virusvrij is.

Het schijfje met SeaToolsDOS223 toont dit bestand 8,45 Mb groot. Eender wanneer ik reboot met deze CD, start de CD-drive met lezen om te stoppen met lezen na een 2-tal minuten. Het scherm blijft zwart gedurende deze hele tijd, op een cursor na die doelloos ligt te knipperen. Toetsen die je aanslaat op het toetsenbord, worden op het scherm niet weergegeven. De enige combinatie van toetsen die mij bekend is om enig impact te hebben op de machine is Ctrl Alt Del.

Rebooten met F8 geeft eenzelfde resultaat als het ombuigen van de rangorde in opstarten zoals wordt aangegeven in de link. Het lukt sporadisch met NG en levert een zwart scherm op met SeaTools.

Helpt dit om de diagnose van het probleem te verduidelijken?

Groetjes,

Frank

Geplaatst: (aangepast)
Diagnose met NG geeft aan dat de D-schijf, met de op de CD gekende virusdefinities, virusvrij is.

Ik zie in de .iso dat alle files van 2010 zijn, dus daar zou ik maar niet op vertrouwen.

Ik houd het er op dat je HD naar zijn grootje is, maar haal je HD eens los en kijk of booten dan wél telkens goed gaat, want dan weet je het.

aangepast door Veng
Geplaatst:

EUREKA :D

We zijn er ...

Ik vond wat ik verkeerd deed...; NTI dat op deze laptop staat, gaf er een lap op: om een ISO te branden, werd me aangeraden om een iso-burner te downloaden. Die manier van branden maakt blijkbaar dat de bestanden leesbaar werden en de test konden worden uitgevoerd.

Dat zet me ertoe aan je te danken, Asus. De long test geeft me een waranty-code voor Seagate. De C-schijf is dus gesneuveld.

Dat brengt me tot een andere vraag, die misschien wat kort door de bocht is ( gezien de jaren dat de schijf feilloos functioneerde ): zijn dit de beste HD die je kan vinden - of moet je accepteren dat ook zij na verloop van tijd de geest geven?

Groetjes,

Frank

Geplaatst: (aangepast)
Ik vond wat ik verkeerd deed...; NTI dat op deze laptop staat, gaf er een lap op: om een ISO te branden, werd me aangeraden om een iso-burner te downloaden. Die manier van branden maakt blijkbaar dat de bestanden leesbaar werden en de test konden worden uitgevoerd.

Maar je had toch immers al de Norton als iso gebrand? Waarom de seagate dan aanvankelijk niet?

Alle drives gaan vroeger of later kapot. Zo zit de natuur tenslotte in elkaar. Hier: Who makes the most reliable hard drives? | ExtremeTech zie je dat Hitachi van deze drie het beste scoort. Je kunt ook zien wat bij hen de failure rate na 3 jaar is. Dan scoort Seagate echt niet goed. Hoeft geen echt probleem te zijn, als je maar altijd voor goede back-ups zorgt (iets wat de meeste gebruikers nog al eens verwaarlozen.

aangepast door Veng
Geplaatst:

Elke harde schijf gaat na geruime tijd stuk of raakt defect.

Sectors op de harde schijf reageren niet meer waardoor delen van bestanden corrupt zijn. Bijvoorbeeld de boot-bestanden van windows of nog erger de partitietabel of bestandentabel sectoren.

Soms is het mogelijk om sectoren te "herstellen". Deze sectoren worden uitgeschakeld door de harde schijf. Met andere tools zou je de bestanden dan kunnen herstellen. Stel dat een partitietabel of een bestandentabel corrupt is, is dit met veel moeite nog te herstellen. Maar dat kost zo ongelofelijk veel tijd, dat het niet meer de moeite is.

Een harde schijf kan ook defect geraken door andere onderdelen. Denk aan het motortje wat de platen laat draaien. Deze draait bij standaard harde schijven op 5400 toeren per minuut. Naarmate de harde schijf ouder wordt, verminderen deze toeren en wordt de harde schijf traag.

Soms kan ook de controller in de harde schijf defect raken. Deze controller zorgt ervoor dat de positie van de platen en de kop altijd wordt bijgehouden zodat de juiste informatie op de juiste tijd uitgelezen wordt. Gaat deze defect, dan is het vaak einde verhaal. Laboratoria kunnen dan in een gecontroleerde ruimte je harde schijf uit elkaar halen. De schijven overzetten in een dummy-disk, en hopen dat je data terug beschikbaar komt. Dit kost alleen een paar duizend euro.

Belangrijk

Verder is het belangrijk om altijd en op tijd backups te maken van je gegevens. Je kunt full-backups maken, zoals Veng aangaf, dan maak je een kopie van je gehele harde schijf. Maar je kunt ook alleen data-backups maken. Dan maak je alleen backups van je data (mijn documenten, mijn afbeeldingen, mijn muziek, etc.)

Persoonlijk vindt ik het belangrijk dat mijn harde schijven in een RAID configuratie staan, het liefst RAID-1. Deze configuratie zorgt ervoor dat er op 2 harde schijven PRECIES hetzelfde staat.

Dit zorgt er wel voor dat je maar de helft van je opslagruimte kunt benutten (2 schijven van 1TB, maar op beide staat hetzelfde, dus 1TB over). Harde schijven zijn niet meer zo duur als jaren terug, waardoor deze oplossing rendabel is.

Alternatief

Als alternatief is er ook een cloud oplossing om de meest belangrijke informatie op te slaan. Dropbox, onedrive en google drive zijn van deze oplossingen. Enige nadeel hieraan is dat je een limiet hebt aan opslagruimte, wil je meer moet je vaak gaan betalen (een bepaald bedrag per maand). Een persoonlijk goed alternatief voor deze drie vindt ik amazon S3 (Simple Storage Service). Je betaald dan alleen voor wat je gebruikt.

Geplaatst:

Ik zou ook altijd, doe ik zelf ook, alle data back-uppen op een externe drive. Dat heeft dieverse voordelen. Los van het feit dat je je dat mee kunt nemen, kun je de schijf ook los koppelen van je systeem. Blikseminslag zal dan geen invloed hebben. Bij diefstal van je systeem heeft het weer voordelen als je de drive goed opgeborgen hebt.

Van mijn OS schijf maak ik ook een image van omdat ik er nogal veel programma's op heb staan en het me dagen kost om e.e.a. na een eventuele crash te moeten herstellen. Maar ook handig als je een foute actie hebt uitgevoerd: een progje uitgeprobeerd dat je achteraf niet vertrouwd of een verkeerde website bezocht. Bij maar de geringste twijfel zet ik altijd een vorige image terug.

Wat betreft Dropbox zijn er de laatste tijd wat bedenkingen. Hier heb ik verder echter geen berichten meer over gehoord, dus het zal wel meevallen:

Technieuws

Bug in Dropbox verwijdert data permanent

Techzine

Dropbox heeft bevestigd dat een oude versie van de desktopsoftware ervoor kan zorgen dat gegevens van gebruikers permanent verwijderd kunnen worden door een bug. Nieuwe edities van Dropbox' software hebben geen last van het probleem.

en NU.nl

7 miljoen Dropbox-accounts gehackt

Computer Idee

Een hacker zegt de gebruikersnamen en wachtwoorden van ruim 7 miljoen Dropbox-gebruikers te hebben bemachtigd. Op de website Reddit werd vandaag een voorproefje geplaatst van enkele honderden gebruikersgegevens, en de hacker zegt Bitcoins te willen om verder te lekken.

Zelf ben ik overgestapt op "SpiderOak" (op Advies "van Snowdon"). Deze versleutelen alle data, inc. passwords, dus ook zij zouden niet bij je data kunnen komen

Geplaatst:
Maar je had toch immers al de Norton als iso gebrand? Waarom de seagate dan aanvankelijk niet?

Aanvankelijk had ik het programma NTI gebruikt om te branden, dat op deze laptop voorhanden is. Ik concludeer hier voorlopig voorzichtig uit dat NG daar geen probleem heeft, in tegenstelling tot Seatools.

Met betrekking tot jullie mails omtrent back-ups en beveiliging sta ik erop jullie te Danken: van zodra programma's op één of andere pc opnieuw draaien, zal daar versneld werk van worden gemaakt. Voor suggesties om te werken met de cloud dank ik voorzichtig: in de mate dat licenties voor pc's nog worden verkocht, hou ik graag zelf controle - zegt een pc-gebruiker die het naliet te back-uppen. . .:-)

Geplaatst:

Ik ben zelf niet bekend met EaseUS, maar ik weet wel dat fatsoenlijke backup software voor een full-backup (een kopie van je harde schijf dus) niet vereisen dat de pc volledig uit moet. Een full-backup moet gewoon gemaakt kunnen worden terwijl de pc aan staat.

In het verleden heb ik gebruik gemaakt van Comodo Backup. Eén keer in de maand een full-backup (een kopie van de harde schijf) en één keer in de week een incremental-backup (alleen wijzigingen ten aanzien van de vorige backup).

Een backup software waar ik steeds meer van hoor is 'Crashplan'. Je kunt hiermee je backups uploaden naar een FTP dienst, of naar familie. Je deelt dan een stukje van je eigen harde schijf met je familie. Je backups staan dus niet bij een bedrijf, maar verdeeld bij je familie.

Ik gebruik tegenwoordig een privé NAS welke automatisch backups maakt van mijn gegevens op mijn pc en deze in deeltjes upload naar mijn privé server. De NAS is primaire backup, en valt die er ook uit dan staat het nog op de server.

Ter info wat betreft 'cloud'

Voor suggesties om te werken met de cloud dank ik voorzichtig: in de mate dat licenties voor pc's nog worden verkocht, hou ik graag zelf controle - zegt een pc-gebruiker die het naliet te back-uppen. . .:-)

Ik denk dat je de term "cloud computing" en "cloud storage" door elkaar haalt. Met cloud computing staat jouw hele pc in de cloud, en heb je eigenlijk thuis geen pc meer (het meest veilig, maar je bent gelimiteerd en betaald nog best veel hiervoor). Met cloud storage bedoelen we dropbox, onedrive, etc. (dit zijn gratis diensten tot 10 à 15 GB). Je kunt dan zelf kiezen welke informatie je naar de cloud toe stuurt door dit in een mapje te zetten. Alles in dat mapje wordt automatisch met de cloud gesynchroniseerd.

Amazon S3 is een betaalde dienst, en over het algemeen iets duurder als dropbox of onedrive (maar amazon mag je in principe vergeten)

Geplaatst:
Een full-backup moet gewoon gemaakt kunnen worden terwijl de pc aan staat.

Met overschakelen bedoelde ik dat ik me zelf moet instellen op andere software, niet dat de pc moet rebooten of iets dergelijk ;-) Norton werk zo probleemloos, dat ik liever niet op andere software overstap. Het gebruik is bij mij nu zo'n ingesleten patroon.

Voor nog meer redundancy het ik ook maar "SpiderOak" geinstalleerd. Die heeft, althans volgens 'n bekende klokkenluider uit de vs, het voordeel dat alles encript is. Ook je password.

Mss dat ik bij mijn volgende PC ook eens aan NAS ga denken.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.