Ga naar inhoud

[OPGELOST] Desktop rechtstreeks verbinden met telefoonstopcontact

mani88

Aanbevolen berichten

Ik heb een router van Belkin en deze is enerzijds verbonden met het telefoonstopcontact (uiteraard) en anderzijds ook met onze vaste computer.

Nu zouden we binnenkort Belgacom TV nemen en daardoor onze router op een andere plaats zetten. De vaste computer zou echter wel op dezelfde plaats blijven staan. Daardoor is het niet meer mogelijk om de router met onze vaste computer te verbinden. De router zelf zal in een ander telefoonstopcontact worden gestoken, dat zich achter de TV bevindt.

De makkelijkste oplossing leek me om de vaste PC gewoon niet meer met de router te verbinden, maar rechtstreeks in het telefoonstopcontact te steken. Dit moet toch ook werken?

Probleem is echter hetvolgende: de kabel die vroeger de verbinding maakte tussen mijn vaste computer en mijn router, zou ik nu gebruiken om mijn vaste computer rechtstreeks aan te sluiten op de splitter (die in het telefoonstopcontact steekt). Probleem is dat deze kabel niet aansluit op deze splitter (te groot).

Anderzijds heb ik nog ergens een kabeltje liggen die wél aansluit op de splitter, maar deze kan je dan weer niet aansluiten op de vaste computer.

Bestaat hier een oplossing voor?

Zo ja, wat moet ik doen of kopen? En hoeveel kost dit ongeveer?

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aansluiting van een telefooncontact is een RJ11 stekker en de aansluiting van de computer naar de router of modem is een RJ45 stekker.

De computer rechtstreeks op de telefoonstekker aansluiten zal toch niet werken, zelfs al past de stekker, omdat je dan het adsl-signaal niet kan uitfilteren. Daar dient die splitter voor. Om het adsl-signaal bruikbaar te maken voor je computer dient de modem. Waarschijnlijk heeft je router ook een modemfunctie.

Wat je nodig hebt, hangt af van wat je reeds hebt.

Kan je met de router ook draadloos gaan?

Indien ja, kan je gewoon een draadloos kaartje halen en inbouwen (als je nog geen hebt).

Indien niet, kan je een wireless accesspoint aanschaffen en op de router aansluiten of een nieuwe modem-router kopen met draadloze mogelijkheden.

Kostprijs van dit alles hangt af van de merken en de winkels waar je het materiaal gaat halen. Bepaal eerst precies wat je nodig hebt en kijk dan eens rond bij pc-winkels in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een netwerkkaart ingebouwd in mijn vaste PC maar hoe kan ik zien of dit ook draadloos is?

En draadloos internet kan ik inderdaad gebruiken!

Maar ik had intussen al aan iets anders gedacht: is het dan niet mogelijk om 2 routers te installeren? Ik behoud de huige router, zodat deze kan verbonden blijven met mijn vaste computer. En de 2de router/modem gebruik ik op de plek van onze TV om de Belgacom decoder op aan te sluiten. Deze 2de modem krijg je trouwens gratis bij aankoop van Belgacom TV.

Of is het aansluiten van 2 modems/routers onmogelijk?

En hoe zit het dan met de straling, verdubbelt deze dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 modems erin zetten is theoretisch mogelijk, maar dan moet je betalen voor 2 telefoonlijnen ipv voor 1tje (dus komt dacht ik 18€ per maand bij omdat je 2 telefoonnummers hebt) plus je kan geen gebruik meer maken van de voordeelpacks.

Het gemakkelijkste is gewoon je modem/router en je decoder samenzetten, en dan eventueel een draadloze modem erbij zetten (voor zover die van jou nu nog niet draadloos is; belgacom plaatst dacht ik al vrij lang draadloze modemrouters ineen van philips).

Het makkelijkste kan je zien of je pc van een draadloze netwerkkaart uitgerust is door naar configuratiescherm - netwerkverbindingen te gaan. Staat daar een draadloze bij dan heb je die, staat daar geen draadloze bij dan heb je die niet. Straling verdubbelt sowieso niet want je gaat geen 2 draadloze stations zetten lijkt me. Als je nu geen draadloos hebt heb je idd meer straling, als je nu al draadloos hebt kan je die gewoon gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gemakkelijkste is gewoon je modem/router en je decoder samenzetten, en dan eventueel een draadloze modem erbij zetten (voor zover die van jou nu nog niet draadloos is; belgacom plaatst dacht ik al vrij lang draadloze modemrouters ineen van philips).

Dus een modem die verbonden is met de decoder én een draadloze router?

Maar dan heb je toch ook 2 modems? En zoals je net zei, moet je dan ook 2 telefoonnummers betalen...

Wat is eigenlijk het verschil tussen modem en router?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Modem is het toestelletje dat je signaal vanaf je telefoonlijn omzet in een signaal dat door de computer te lezen valt. Een router splitst signalen die vb van een modem komen op & regelt het verkeer zodat je meerdere pc's aan 1 modem kan hangen.

Beide functies zijn te combineren in 1 (en dat is vaak het geval, zoals in de populaire philips router van belgacom)

45197vb.png

Deze is dus én modem, én draadloze router in 1. Als je zo'n toestel gebruikt heb je dus enkel een decoder en dat toestel nodig. Je modemrouter ontleedt het signaal en splitst het signaal op zodat je naar je decoder kan sturen en naar je pc's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt!

Maar wat mijn probleem nu precies is:

Ik heb 2 telefoonstopcontacten. In allebei het ik een splitter gestoken.

SPLITTER 1:

- Kabel voor verbinding met telefoon

- Kabel voor verbinding met router

SPLITTER 2:

- Kabel voor verbinding met vaste computer

De router werkt, aangezien ik met mijn laptop op internet kan.

De telefoon werkt ook.

Maar met de vaste computer kan ik niet op internet.. :(

Wat is het probleem precies?

En hoe kan ik dit oplossen?

Als ik mijn vaste computer aansluit op mijn router (ipv splitter), dan werkt internet wel. Maar het probleem is dat ik een andere manier dan deze zou willen vinden om met mijn vaste computer op internet te geraken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

jouw "router" is dus blijkbaar een modemrouter (dus beide functies die ik hierboven beschreven heb in 1 toestel geintegreerd). Je zal dus sowieso je computer achter deze modemrouter moeten aansluiten, vanaf je tweede splitter zal nooit werken.

Vanaf die router heb je dus 2 mogelijkheden;

1) met een kabel maar dat wil je niet (waarschijnlijk omdat die niet op een handig bereikbare plaats staat). Eventueel je router verzetten naar waar je vaste pc staat? Meestal zet ik namelijk de router bij de plek waar de vaste pc staat, en wordt de laptop op wireless gestoken aangezien die dan door het hele huis kan rondreizen.

2) Draadloos. Hiervoor zal je naar alle waarschijnlijkheid een draadloze ontvanger moeten hebben voor je vaste pc (op usb kosten ze een euro of 15), en een draadloze modemrouter (die je nu misschien ook al hebt, aangezien je over een laptop praat & die meestal wireless zitten). Heeft je modemrouter antenne's hangen? (makkelijkste manier om te zien dat hij wireless kan of niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad een draadloze router van Belkin G+ MIMO Modem Router.

Hoe weet ik welke draadloze USB ontvangers hiervoor geschikt zijn voor mijn vaste computer? En ga ik dan nog een even goed bereik hebben, want nu is mijn PC direct verbonden met de router. Draadloos is het signaal toch zwakker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.