Ga naar inhoud

power button - blauw scherm?


jmn

Aanbevolen berichten

Hallo,

Een tijd geleden had ik deze discussie opgestart: http://www.pc-helpforum.be/f394/blauw-scherm-stmedit-sys-70889/.

Zonder echt resultaat.

Mogelijk moet deze discussie nu naar hardware, gezien het vervold, maar omdat ik het ook link met die blauwe schermen laat ik dat graag aan de moderators over...

Nu ging de laatste tijd m'n laptop steeds vreemdere kuren vertonen. De blauwe schermen werden minder, maar nu ging ie als je 'm op een bepaalde manier beetpakte (bij de power-knop), plotseling in slaapstand of viel zelfs helemaal uit.

Nu had ik een tijdje daarvoor al een vreemde schroeilucht uit de ventilator geroken, maar alles bleef het gewoon doen, dus verder geen aandacht aan geschonken.

Afgelopen vrijdag heb ik 'm opengemaakt en vanaf de power-button-print komt zo'n ribbon-cable (zo'n plat 4-aderig kabeltje) naar het moederbord.

Hiervan was één ader een eindje doorgesmolten (vandaar dus die brandlucht een tijdje daarvoor).

En ik denk, maar dat kan ik niet goed zien, dat de kabel ernaast ook ietsjes openligt. Zie fotootje (van internet geplukt, dus niet mijn verbrande onderdeel): het is het meest rechtse kabeltje op de print.

post-16045-1417706018,2525_thumb.jpg

Al met al, duidelijk waar het probleem zit.

Nu mijn vragen:

  • Kan dit in het verleden voor blauwe schermen gezorgd hebben? Dat er dus al een soort van kortsluiting-achtig iets af en toe aan het opbouwen was? Het lijkt me dat het moederbord hier niet echt mee overweg kan. Als dit zo is, is heel die discussie dus ook opgelost. Zou fijn zijn.
  • Zouden jullie alleen het kabeltje vervangen, of heel het printje?

Ik hoor graag jullie reacties/opmerkingen.

Groet,

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen het onderdeel vervangen, en die in-slaapstand-vallen-problemen zijn daarmee natuurlijk opgelost.

Blijft mijn vraag nog steeds:

Kan een verstoring van de spanning op dat punt in het systeem voor een blauw scherm zorgen?

Zeker omdat er door allerlei testprogramma's niks bijzonders gevonden werd in overige hardware (zie de discussie uit m'n eerste bericht).

Gr.

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verstoring van de spanning kan altijd voor problemen zorgen.

Daardoor krijgt bvb een onderdeel niet voldoende stroom en dat kan een blauw scherm tot gevolg hebben als die component wordt aangesproken.

Of een onderdeel krijgt te veel stroom waardoor het onstabiel wordt of defect raakt en ook dat kan een blauw scherm tot gevolg hebben.

Als je na het vervangen van dat kabeltje geen blauwe schermen meer hebt gehad, zal het defecte kabeltje hoogst waarschijnlijk mee de oorzaak van de blauwe schermen zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nog geen BSOD gehad, maar het was altijd erg onregelmatig en soms met lange tussenpozen.

Had wel het idee dat ik het een tijd vaker gehad heb, en daarna minder vaak.

Een beginnende kortsluiting kan natuurlijk voor chaotische storing zorgen.

Ik hoop maar dat dit het was.

Zet 'm voorlopig op OPGELOST.

Groet en dank.

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.