Ga naar inhoud

Windows vernieuwen zonder bestandsverlies werkt niet


jmn

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn Dell Inspiron 17R (5721) is geleverd met W8.

Ondertussen natuurlijk geupdate naar W8.1.

Nu wil ik echter Windows herstellen mét behoud van mijn documenten etc. Dat is een van de herstelopties in W8.

Maar nu ontbreken er bestanden en vraagt hij om een herstelmedium of installatieschijf.

Ik heb gelezen dat dat komt omdat hij origineel geleverd is met W8 en nu vanuit W8.1 wil herstellen terug naar W8.

Is nu de enige optie nog om W8 er weer 'schoon' op te zetten (met verlies van alles dus) vanaf de installatie-dvd?

Of zijn die ontbrekende bestanden ergens te vinden en te gebruiken?

Groet,

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo'n herstel optie geldt (uiteraard) alleen binnen hetzelfde systeem. wat dat betreft zijn w8 en w81 dus andere systemen.

terugzetten met de hersteldisk van betekent vrijwel zeker altijd verlies van data. dus altijd eerst veiligstellen

overigens: ik wantrouw altijd altijd opties die beloven je data in stand te laten: maak dus altijd eerst zelf een gedegen backup (moet je dus eigenlijk altijd al gedaan hebben...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hier om een merk computer daar wordt voor zover ik weet meestal geen Windows installatieschijf meegeleverd.

Ben je toch in het bezit van een Windows 8 installatieschijf?

Via de functie "vernieuwen" worden de bestanden behouden, maar best zoals in bericht 2 vermeld maak je altijd een back-up van je bestanden.

Ik heb zelf al het vernieuwen en terug naar fabrieksinstellingen zetten uitgevoerd vanaf een Windows 8 installatieschijf op een Windows 8.1 systeem en dat lukt.

Om welke reden wil je terug naar Windows 8?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dell leverde in elk geval mijn laptop met een installatie schijf van W8. Backup is al gemaakt :-).

Maar m'n laptop is traag, vooral bij een koude start, terwijl er amper software op geinstalleerd is.

Het gaat vooral langzaam na de inlog. Dus het opbouwen van de desktop. Eerst geen iconen op je bureaublad, dan allemaal 'witte' icoontjes, dan eindelijk de 'echte' icoontjes. En als je dan internet Explorer opstart ben je nog een eind verder in de tijd.

Heb 'm al doorgeplozen met AntiMalwareBytes, maar die vond niets, dus ik dacht in eerste instantie niet aan malware of dat soort dingen.

Vandaar dat ik dacht Windows maar es te vernieuwen.

Wordt een laptop ook trager naarmate hij ouder wordt? Dus ook na bijv. een schone W8 installatie?

Hij zou dan toch weer gewoon als een zonnetje moeten draaien?

Als je logjes nodig hebt, hoor ik het wel.

Gr.

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dell leverde in elk geval mijn laptop met een installatie schijf van W8.

Gat het hier niet om een recovery schijf i.p.v. een Windows 8 installatieschijf ?

Voor dat je zou overwegen om een schone installatie uit te voeren zou ik toch eerst laten controleren op malware.

Download 51a5f5d096dae-icon_RSIT.pngRSIT van de onderstaande locaties en sla deze op het bureaublad op.

Hoe je controleert of je met een 32- of 64-bitversie van Windows werkt kan je hier bekijken.

Dubbelklik op RSIT.exe om de tool te starten.

  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Vervolgens wordt de "Disclaimer of warranty" getoond, klik vervolgens op "Continue"
  • Wanneer de tool gereed is worden er twee kladblok bestanden geopend genaamd "Log.txt" en "Info.txt" .

RSIT Logbestanden plaatsen

  • Voeg het logbestand met de naam "Log.txt" als bijlage toe aan het volgende bericht. (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden in de map ""C:\\rsit")
  • Het logbestand met de naam "Info.txt" wat geminimaliseerd is hoeft u niet te plaatsen. (Dit logbestand wordt enkel de eerst keer bij het uitvoeren aangemaakt).
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.

De handleiding voor het gebruik van RSIT kan je HIER bekijken en we hebben ook nog een instructievideo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet meteen een aanduiding van malwareproblemen, maar we kijken - voor alle zekerheid - toch nog even dieper:

Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen ze conflicteren met zoek.exe (hier en hier) kan je lezen hoe je dat doet.

Download 51a612a8b27e2-Zoek.pngZoek.exe naar het bureaublad (niet de .zip- of .rar-versie)

  • Wanneer Internet Explorer of een andere browser of virusscanner melding geeft dat dit bestand onveilig zou zijn kun je negeren, dit is namelijk een onterechte waarschuwing.
  • Dubbelklik op Zoek.exe om de tool te starten.
  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Kopieer nu onderstaande code en plak die in het grote invulvenster:
  • Note: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkaardig probleem.

emptyfolderscheck;delete 
startupall; 
resetIEproxy;
resethosts;
filesrcm;

  • Klik op de knop "More options" en vink nu de onderstaande opties aan.
  • Do a Deep Scan

  • Auto Clean
  • De optie "Scan All Users" staat standaard aangevinkt.
  • Klik nu op de knop "Run script".
  • Wacht nu geduldig af tot er een logje opent (dit kan na een herstart zijn als deze benodigd is).
  • Mocht er geen logje verschijnen, start zoek.exe dan opnieuw en klik op de knop zoek-results.log, de log verschijnt dan alsnog.
  • Post het geopende logje in het volgende bericht als bijlage.

Zoek.exe logbestand plaatsen

  • Voeg het logbestand met de naam "Zoek-results.log" als bijlage toe aan het volgende bericht. (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden op de systeemschijf als C:\\Zoek-results.log.)
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor het late antwoord, maar het probleem van die BSOD's dook weer in alle hevigheid op, zodat ik maar net 10 sec m'n bureaublad zag waarna hij weer uitviel.

http://www.pc-helpforum.be/f394/blauw-scherm-stmedit-sys-70889/ Deze thread ging daarover.

Dus ik heb ondertussen een compleet schone installatie, die op dit moment als een zonnetje draait.

Die BSOD's leken echter te maken te hebben met drivers van hardware, als ik het zo op de Dell-site eens nazocht. (Problemen oplossen met blauw scherm/STOP-fout in Windows 8 en Windows 8.1 | Dell Nederland)

Hoe zorg ik dat ik de juiste, up to date drivers voor alle hardware heb?

Is daar handige en betrouwbare software voor?

Groet en toch bedankt weer voor het meekijken.

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een herinstallatie uitgevoerd en de correcte drivers via de site van Dell geïnstalleerd? En je computer draait als een zonnetje. :top:

Als je computer goed werkt -dus geen hardware problemen- moet je achteraf niet meer naar andere drivers gaan zoeken (updates) enkel als er zich een hardwareprobleem zich stelt.

Maar dan kijk je best op de site van Dell zelf of op de site van de hardwarefabrikant maar gebruik liefst geen andere software om naar drivers te zoeken.

Als je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop "Markeer als opgelost", die je links onderaan kan terugvinden … zo blijft het voor iedereen overzichtelijk. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.