Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tiens, ik heb een probleem. Een ATI HD 3850 kaartje gekocht. Maar de voeding (ook een Dell pc trouwens ) heeft maar een voeding van 305 watt....

What to do?

Eigenlijk denk ik er voorlopig een andere pc voeding van een oude pc er naast te leggen...weinig elegant maar moet toch ook lukken...zo draait die kaart toch volledig op een 'andere' voeding.

Een kabeltje is bij de kaart bijgeleverd. Dit kabeltje is sowieso te kort , de PCI E slot zit totaal aan de andere kant van waar de voeding zit...

Of niet? ,

Een externe voeding? Welk merk, niet te duur. Ik denk niet dat de kaart meer dan 100w gaat trekken...

Geplaatst:

ik heb ook een te zware kaart gekocht en ik kwam ook op dat idee maar ik denk dat het een beetje gevaarlijk kan zijn(stel dat je oude pc voeding het begeeft midden in een game, kan tot schade leiden aan de nieuwe pc) ik zou gewoon een nieuwe kopen en je oude voeding verkopen

Van merken weet ik helaas ook niet zoveel maar ik heb eens rondgekeken en zo'n voeding van 400watt kost iets van 20 tot 40 euro hoe meer watt hoe duurder natuurlijk en dat gaat vrij lang mee als je niet teveel zware hardware aansluit

Geplaatst:

heel vaak zie je inderdaad dat er een voeding in die pc's zit die de pc zelf goed aan kan.. maar als je gaat uitbreiden dat het niet meer werkt.

je zou goed moeten kijken naar wat voor een voeding het precies is, en welke aansluitingen deze heeft.

vaak kan je in de winkel wel een goede voeding halen die dit allemaal perfect aankan en de zelfde aansluitingen heeft.

een ati 3850 trekt nou ook weer geen 100 watt... maar als ik jou was zou ik wel een goed A-merk 450 watt voeding halen.

A-merken zijn als volgt

Antec

Corsair

Be-quiet

zallman

thermaltake

cooler master

Geplaatst:

zomaar 2 voedingen naast elkaar gebruiken kan trouwens niet, die 2de voeding moet namelijk weten dat ze moet starten ook ;)

Je hebt dan nog zo'n kabel nodig, en die zijn mottig moeilijk te vindenULT40011_LR_1.jpg

Direct een andere voeding is echt wel het makkelijkste, maar meet eerst even na of je wel dezelfde maat hebt in je dell case, sommige cases zijn iets kleiner dan standaard & daar krijg je dan ook geen standaard voeding in.

Geplaatst:

Klopt, de tweede voeding was idd toch niet zo'n goed idee. Uiteindelijk er toch een andere voeding in geplaatst. Kon net in de kast. Stik...de Sata stroomkabel kon evenwel de disk niet bereiken die in de E521 helemaal omlaag zit. Improvisatie dan maar....disk in de floppy bay gevezen dan maar, minder goed idee voor de koeling maar ik kan later nog een verlengkabeltje halen. Valt wel mee...

't Is geen A merk voeding, budget te beperkt. Het is een 500 watt voeding volgens de specs, die zou toch gemakkelijk de ganse zaak moeten kunnen voeden....De HD 3850 zit op een 12V kabel, helemaal alleen...verder zit er enkel een HDD en DVD writer in...

Hoeveel verbruikt die kaart trouwens, weet iemand dat precies? Ik dacht zowat een 75w of vergis ik mij daarin.

Ik werk wel vaker aan pc's maar de gamewereld is mij vreemd.

De kaart doet het wel uitstekend trouwens, dus ook met een 'beperkte budget' pc zoals de Dell Dimension E521 met AMD Athlon 3600+ waren er verder geen 'issues'

Is de kaart geen overkill in zo'n systeem....?

Enfin het zaakje draait wel goed....dit is duidelijk wat anders dan de ATI 1300 pro die erin stak...

Geplaatst:

De kaart zelf is geen overkill hoor, een 3850 is nu ook weer niet zodanig zwaar dat ze een athlon 3600+ volledig het nakijken geeft; dat zal een beetje aan elkaar gewaagd zijn (uiteraard afhankelijk van de game).

Ik zou echter opletten met B-merken die zogenaamd 500watt leveren, voor je het weet mag je je dell in de vuilbak gooien omdat die voeding een te hogen spanning afgeleverd heeft (veel van die B-merken hebben geen overspanningsbeveiliging zitten, itt A-merken).

Zo heb je bijvoorbeeld een Sweex 650w die op de 12v lijn de volle 25A kan leveren, dus dat betekent dat je voeding zo'n 300w kan geven. Die 650w waar ze reclame mee maken kan wel geleverd worden, alleen is dat op de 5v lijn en laat die nu juist amper meer gebruikt worden in recente computers...

Zet tegenover die voeding vb een Antec Earthwatts 380w, en die levert zomaar eventjes 34A of te wel 408 watt op de 12V lijn. Hoewel het dus lijkt dat die 380W zo'n 270watt minder levert dan die 650 watt, kan je ze dik 33% meer belasten zonder dat je enig probleem krijgt. Daarop maken voedingen gelijk sweex en andere B-merken hun verkoop; hoge cijfertjes die niets voorstellen.

Om je nog meer te overtuigen;

Stel je pc gebruikt op vollast zo'n 250 watt continu. Rendement bij een sweex voeding zal niet meer dan 70% gaan bedragen (en dat is al positief ingeschat, veel van die B merken zitten zelfs maar in de 60%), dus je verbruikt rond de 360w op dat moment.

Een earthwatts zit met een rendement van rond de 85% als je aan een goede helft van zijn verbruik zit, dus dan ga je rond de 295w verbruik zitten. 65 verschil aan 1 uurtje gamen per dag maakt je dus een 5€ per jaar aan verschil in stroomrekening (dus het is écht wel sneller terugbetaald dan verwacht).

zo'n sweex 650w kost je 40€, zo'n antec earthwatts 45€. Met 1 jaartje verschil heb je dus hetzelfde uitgegeven, maar heb je kwalitatief een véél betere voeding die ook nog eens een stuk sterker is ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.