Ga naar inhoud

Netwerk controle voor veiligheid


romijo

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb een nieuwe pc en mijn netwerk deed het al meteen toen ik met de pc thuiskwam

en hem gebruikers klaar  wilde gaan maken.

 

in de winkel hadden ze al software die ik kocht er op geplaatst

nu weet ik niet of mijn netwerk wel veilig is ik zie geen inlog naam van mijn router staan

ik zie dat ik een vpn verbinding heb maar weet niet of dit wel goed is?

 

b.v.d. vr.gr. Romijo

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu weet ik niet of mijn netwerk wel veilig is ik zie geen inlog naam van mijn router staan

Waar zou je dit dan moeten zien staan? Maak een een screenshot van waar je dit eigenlijk zou verwachten

ik zie dat ik een vpn verbinding heb maar weet niet of dit wel goed is?

Waar zie je dit staan? Maak er eens een screenshotje van. Heeft de VPN verbinding ook een speciale naam? (bijv. de naam van het bedrijf waar je de pc hebt gekocht)

Een 'actieve' vpn verbinding is inderdaad voor thuisgebruik niet goed (zeker als je niet weet wat het doet), maar als er iets staat als 'maak een vpn verbinding aan', dan kan het geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien heb je gewoon een standaard netwerkverbinding, zoals iedereen die heeft. 

Er zijn geen VPN-verbindingen. Dat wat je ziet (Een braadband, intel- of VPN-verbinding instellen of ....) is alleen bedoeld als je een VPN verbinding wilt aanmaken of bewerken. Maar je hebt geen VPN verbinding. Als je dat wel zou hebben zou je bij 'Netwerk 2' nog een extra verbinding moeten hebben.

 

Ik weet alleen niet wat je precies bedoeld met: "ik zie geen inlog naam van mijn router staan". Dat heb je normaal gezien ook nergens staan.

De huidige bekabelde verbinding heet: 'Netwerk 2'. 

 

Als je niets in je router hebt aangepast, dan is het net zo veilig als toen je de pc nog niet had. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de nieuwe pc van romijo zal Windows 8.1 staan.

Waarschijnlijk was romijo gewend aan een oudere versie van Windows (Vista of Windows 7). Dan zie je meer gegevens in het Netwerkcentrum. En ook de naam van de router (het SSID).

Hieronder een plaatje van mijn Netwerkcentrum (Windows 7 Home Premium), waarbij de naam van mijn router Thomson is, met nog wat letters en cijfers erachter:

 

54ad37552bc8f-Naam_router.PNG

 

Wanneer ik op het bovenste huisje klik (zie de pijl) en in het volgende scherm op mijn router, dan zit ik direct op de instellingenpagina van mijn router.

Bij Windows 8.1 is dat blijkbaar anders geregeld.

 

Omdat jij nu bedraad verbonden bent met je router, gaat dat volautomatisch. Je hoeft voor een bedrade verbinding de naam van je router niet te kiezen en het wachtwoord niet in te voeren. Dat geldt alleen voor apparaten die draadloos verbonden moeten worden met je router. Denk aan een smartphone, een tablet of een laptop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dank je wel Leroy en Porrelaar dus volgens jullie is mijn internet veilig? ik had al w8.1 maar was gewend na een nieuwe pc te hebben het thuis zelf opnieuw in te moeten 

stellen, maar dat heb ik helemaal niet hoeven te doen.

dus vandaar de onrust.

Ben pas geleden dus gehackt wil het niet weer eens mee maken

alle bestanden waren versleuteld.

 

vr.gr. Romijo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alle bestanden versleuteld waren, dan was jij waarschijnlijk getroffen door ransomware. Dat is malware die inderdaad je bestanden versleutelt en losgeld vraagt om die bestanden weer te ontsleutelen.

Je kunt op verschillenden manieren ten prooi vallen aan ransomware. Soms gebeurt het wanneer je op een link in een e-mail klikt die je naar een besmette website leidt.

Soms zit de besmetting in een bijlage bij een e-mail.

Helaas kan het tegenwoordig ook al gebeuren wanneer je helemaal nergens op klikt, maar een website enkel bekijkt. Dat kan een op zich nette website zijn, die zonder dat de beheerders van die website dat weten, besmet is.

 

Een hulpmiddel om zulke besmettingen te voorkomen is het installeren van HitmanPro.Alert: http://www.surfright.nl/nl/cryptoguard

Informatie in het Nederlands over die beveiligingssoftware vind je hier: http://www.antimalwaresoftware.nl/overige-beveiligingssoftware/hitmanpro-alert-cryptoguard/

 

Je kunt HitmanPro.Alert gewoon naast je gewone virusscanner gebruiken.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.