Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb reeds 100 onderwerpen doorgelezen om eventuele helpers werk te besparen, maar vond tot nu toe geen passend antwoord voor mijn probleem. sad.gif

Ik heb sinds kort mijn netwerk setup veranderd. De reden hiervoor was toevoeging van enkele toestellen die voorzien moesten worden van een netwerkkabel. Daarbovenop was wifi ook niet overal beschikbaar door te grote afstanden en/of dikke muren. 

Setup ziet er uit als volgt:

 

post-28915-0-46402900-1420491742_thumb.j

 

De modem is voorzien van een ingebouwde router. Erachter zit een switch. Alle routers achter de switch zijn ingesteld als accespoint. In de configuratie van de routers achter de switch is DHCP uitgeschakeld (aangezien hier de eerste router voor zou moeten zorgen). Ook heeft elke router een andere naam en bevinden ze zich op een verschillend channel voor wifi.

 

Om de zoveel tijd (een paar uur of een dag) werkt internet op één van mijn toestellen niet meer. Ik kan wel verbinding maken met een router, zowel via wifi als via netwerkkabel, maar kan niet op internet. Zo kan het dat ik via smartphone niet op internet kan, maar de tablet wel nog werkt. Of pc via lan werkt niet meer maar de rest wel. Wanneer ik de eerste modem/router uit- en opnieuw inschakel werkt alles weer. Ik heb het gevoel dat het probleem terugkomt vanaf het moment dat een toestel een tijdje heeft uitgestaan of niet verbonden is met het netwerk en dan opnieuw verbinding probeert te maken (bijvoorbeeld opnieuw opstarten pc). 

 

Toestellen aangesloten op het netwerk zijn: 2 pc's, nas, mediaplayer, smartphone, tablet, digicoder (van telenet) en playstation. 

 

Als iemand zou kunnen helpen zou ik heel dankbaar zijn! :)

 

Alvast bedankt.

 

Jan

 

 

Geplaatst: (aangepast)

Staat jouw modem/router (links op het plaatje) wel goed ingesteld? 

Dit lijkt mij meer een DHCP release probleem. Ik denk dat jouw modem/router ook als bridge(of accesspoint) ingesteld staat. Dit moet NAT zijn.

Om te testen zou je eens een pc moeten aansluiten als eerste, dus geen wifi aparaten, helemaal niets. Als het goed is moet je dan internet hebben op die pc. 
Dan moet je eens kijken wat je IP-adres is van de computer (zie deze handleiding)

 

Heb je geen beschikking tot een pc of laptop, dan kun je dit ook met een smartphone doen. Per merk (apple/android/etc.) zit dit weer net ergens anders verstopt, moet je even op internet zoeken hiervoor. 

 

Als je het ip-adres van jouw pc hebt gevonden, moet je deze eens vergelijken met het ip-adres op: mijnip.nl/

Als dit overeen komt, dan staat op de modem/router NAT NIET aan. En geeft deze dus IP-adressen van de provider door aan interne aparaten. Is dit anders, en begint het ip-adres van de pc met:

  • 192.168.*.*
  • 10.0.*.*
  • 172.16.*.*

Dan staat NAT wel ingesteld, en moeten we even verder zoeken.

 

Maar voorlopig even dit testen. Staat NAT uit op je modem/router, dan dit aanzetten en het zou al opgelost moeten zijn. Wel nog even de DHCP configureren, maar dit kun je eigenlijk altijd standaard laten wat het al is.

aangepast door leroy
Geplaatst:

Het is zo dat het ip-adres op beide manieren hetzelfde is. Dus NAT staat dan niet aan.. Hoe zet ik dit dan aan? Ik geraak precies niet aan de instellingen van de modem/router ? 

 

Bedankt!

Geplaatst:

Iemand een idee hoe ik die NAT instellingen aanpas? Als ik de modem/router rechtstreeks aansluit op pc en het standaard gateway intik in de webbrowser kom ik er niet. Ook niet bij het intikken van het standaard ip adres waar de router op zou moeten zitten (192.168.0.1). Echt een vervelend probleem..

Geplaatst:

De snelste manier is je router een hard-reset geven, en zo naar de standaard fabrieksinstellingen te brengen. Als het goed is staat alles standaard op NAT.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.