Ga naar inhoud

Zwart scherm met wit muispijltje. Medion Akoya P7300 D

Gerdy

Aanbevolen berichten

Vista MBR herstellen.

Indien uw computerleverancier geen herstelopties heeft geïnstalleerd dan heb je een klassieke Vista installatie-DVD nodig. Een Recovery-DVD is niet bruikbaar.

Heb je alleen maar een Recovery-DVD, dan moet je een iso-bestand downloaden van hier:
http://www.microsoft.com/downloads/nl-nl/details.aspx?FamilyID=a45652b1-e838-420a-b065-83960458e2ec  en branden op een dvd.

Stap 01: Het herstelprogramma starten

De herstelprogramma’s zijn toegankelijk via de installatie-dvd van Windows Vista. Zorg ervoor dat de computer kan opstarten vanaf dvd en start het systeem op met de Windows Vista-dvd. Druk op een toets zodra de melding ‘Druk op een toets als u de computer vanaf een cd of dvd wilt starten’ verschijnt.

Opgelet: Mogelijk zijn de herstelopties al door uw computerleverancier geïnstalleerd. Bij het starten van de computer drukt u dan op de F8-toets, om het opstartmenu op te vragen en de geavanceerde opstartopties te kiezen.

post-22140-0-62050200-1423002440_thumb.j

Stap 02: Regiogegevens opgeven

In het welkomstvenster kiest u de gewenste taalinstelling (Nederlands België) en de andere twee opties (Tijd en valuta en Toetsenbord), waarbij u voor het toetsenbord Nederland Begië/ Belgisch-Punt kiest. Klik op Volgende. In het venster ‘Windows installeren’ klikt u op de koppeling Uw computer herstellen (deze optie vindt u tamelijk weggestopt linksonder in het venster). De herstelmodule wordt geladen en Windows gaat op zoek naar aanwezige installaties.

Stap 03: Juiste Windows-versie kiezen

post-22140-0-03809200-1423002614.png

Opgelet: Blijft de lijst met geïnstalleerde besturingssystemen angstvallig leeg? Mogelijk maakt u gebruik van een schijftype dat niet door de standaarddrivers van de herstelmodule wordt ondersteund. Klik in dat geval op de knop Stuurprogramma’s laden en plaats de dvd met het juiste stuurprogramma om de schijf te benaderen.

In een overzicht ziet u welke Windows-versies aanwezig zijn. Kies hier voor de installatie die u wilt herstellen en klik op Volgende.

Stap 04: Geavanceerde opties opvragen

In tegenstelling tot de Herstelconsole van Windows XP, gaat Opstartherstel van Windows Vista actief op zoek naar mogelijke problemen. In de meeste gevallen zal Opstartherstel na de controle aanbieden om de computer te herstellen naar een punt in het verleden, met behulp van Systeemherstel. Klik in dit venster op Annuleren. In het eindvenster klikt u op

de optie Geavanceerde opties voor systeemherstel en ondersteuning weergeven. Hiermee opent u een overzichtsvenster dat u toegang geeft tot de ingebouwde herstelhulpjes.

post-22140-0-28081900-1423002735.jpg

Bovenstaand de beschikbare herstelonderdelen van Windows Vista.

Stap 05: Werken met de Opdrachtprompt

Kies de optie Opdrachtprompt in het overzichtsvenster. Hiermee opent u de commandoregel. U kunt de Opdrachtprompt gebruiken voor het opgeven van verschillende commando’s, zoals het kopiëren van bestanden en het opvragen van de inhoud van de vaste schijf.

Typ hier Bootrec.exe /FixMbr en klik op ENTER

Opgelet: Indien je naast de MBR ook de opstartcode wil herstellen typ dan in plaats van de eerder aangegeven opdracht deze: Bootsect.exe /NT60 All

Typ EXIT  en klik ENTER om de procedure af te sluiten.

Verwijder de installatie DVD.

Sluit de computer af en start opnieuw op.

Mogelijk krijg je bij de herstart te maken met het opstart keuze menu. Kies dan voor  ‘Windows normaal opstarten’.

Bron: http://www.computertotaal.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Probeer het eens met de meegeleverde "Recovery disc Windows Vista Home Premium". Volgens mij moet dat toch werken.

De "Application & Support disc" kaan daar niet voor dienen. Deze dient om fabrieksherstel te starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volg het stappenplan dat ik in antwoord #11 geplaatst heb.

Van kapitaal belang is dat je op zeker ogenblik kiest voor Uw computer herstellen. Zo niet doorloop je de installatie wizard van Windows Vista en wordt je volledige c partitie gewist met aansluitend een volledige nieuwe installatie van Windows Vista en dat is nu absoluut niet de bedoeling !!!

Je mag in ieder geval onthouden dat je de procedure zonder schade kunt annuleren zolang je geen nieuwe installatie aangevat hebt. Doe dat dan ook indien je de optie Uw computer herstellen niet opmerkt.

In het stappenplan lees je o. a. ook:

Opgelet: Blijft de lijst met geïnstalleerde besturingssystemen angstvallig leeg? Mogelijk maakt u gebruik van een schijftype dat niet door de standaarddrivers van de herstelmodule wordt ondersteund. Klik in dat geval op de knop Stuurprogramma’s laden en plaats de dvd met het juiste stuurprogramma om de schijf te benaderen.

In dat geval zou het om de SATA drivers kunnen gaan, maar de kans is klein dat je daar mee geconfronteerd wordt.

Het is wel van kapitaal belang dat je eerst een back-up van je data maakt op een extern medium, bv een externe harde schijf.

Omdat het lang geleden is dat ik deze procedure zelf nog heb uitgevoerd op een Windows Vista pc heb ik speciaal voor u deze nog eens getest en wel met een "Recovery disc Windows Vista Home Premium" van Medion. Alles verloopt volgens het boekske (stappenplan).

Ik raad je aan eerst naar de bios te gaan. Controleer de opstartvolgorde en pas deze zo nodig aan opdat je DVD station als eerste opstartmedium ingesteld staat. Steek nu pas de DVD in de lade. Sla eventuele wijzigingen in de bios op  via het tabblad "Exit" en kies voor "Exit & Save Changes". ENTER om "OK" te bevestigen en de computer zal opstarten.

Let nu dus goed op dat je op een toets drukt zodra dat gevraagd wordt. Volg zoals al gezegd nu de procedure van onderwerp #11vanaf stap 2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joepie, hij doet het weer! Dank Droske, ik heb gedaan wat je zei maar toen kwam hij nog niet aan de praat. Uiteindelijk heb ik in systeemherstel gekozen voor terugzetten naar een eerder hestelpunt of iets in die geest en nu doet ie het gewoon weer.

Geweldig bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Systeemherstel via die weg uitvoeren was de tweede optie die ik in gedachten had indien het probleem niet aan een corrupte MBR  of BOOT te wijten zou zijn. Je hebt die optie zelf benut en dat is goed gezien van u.

Om uit te sluiten dat het probleem te wijten is geweest aan een infectie en je straks weer met de gebakken peren zit, raad ik je het volgende aan:

Download RSIT van de onderstaande locaties en sla deze op het bureaublad op.

Hoe je controleert of je met een 32- of 64-bitversie van Windows werkt kan je
hier bekijken.

Dubbelklik op RSIT.exe om de tool te starten.

• Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Vervolgens wordt de "Disclaimer of warranty" getoond, klik vervolgens op "Continue"
  • Wanneer de tool gereed is worden er twee kladblok bestanden geopend genaamd "Log.txt" en "Info.txt" .

RSIT Logbestanden plaatsen

• Voeg het logbestand met de naam "Log.txt" als bijlage toe aan het volgende bericht. (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden in de map ""C:\\rsit")
  • Het logbestand met de naam "Info.txt" wat geminimaliseerd is hoeft u niet te plaatsen. (Dit logbestand wordt enkel de eerst keer bij het uitvoeren aangemaakt).
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.

De handleiding voor het gebruik van RSIT kan je HIER bekijken en we hebben ook nog een instructievideo.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Droske! Ik heb dit gedaan nadat ik vandaag eerst weer via de windows recovery disc heb opgestart want normaal opstarten bracht me weer op het zwarte scherm. Iets is er niet goed dus. Na de RSIT krijg ik inderdaad twee bestanden, log txt en info.txt zoals gemeld in ouwe tekst. Maar wat doe ik daarmee? Ik word er niet wijs uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plaats het log.txt bestand in bijlage van je volgende bericht.

Dat doe je door in de rechter benedenhoek van je antwoordvenster op de knop "Meer berichtopties" te klikken.

Scrol dan naar beneden en klik op kies bestanden.

Navigeer dan in het geopende verkenner venster naar het bestand log.txt en klik op "openen".

Het bestand staat is nu als bijlage toegevoegd zodat je je bericht kunt plaatsen (Voeg reactie toe)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.