Ga naar inhoud

Snelheidsproblemen - oorzaak onbekend maar sowieso niet bij ISP.


ExtincE

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Hollander hier die gisteren is overgestapt van kabel naar glasvezel en ik ondervindt nu een naar mijn mening nogal raar probleem.

 

Eerst zal ik even toelichten hoe ik het heb aangesloten en geïnstalleerd:

 

-Glasvezel modem met aansluiting verbonden

-Homeplug adapter op modem aangesloten

-Via 2e homeplug adapter vaste PC aangesloten

-Telefoon kabel op modem aangesloten

-Modem opgestart

-Abbonnement geactiveerd

-Speedtest uitgevoerd: 36 down, 45 up p/s (Mbit)

 

Glasvezel abbo is voor 100 up en 100 down, en ik weet dat in mijn geval dit snelheidsverlies wordt verklaard door de homeplugs gezien wij hiervoor een kabel abonnenement hadden waarbij ik ook rond die snelheid download had terwijl andere apparaten wel de beloofde snelheden haalden.

 

Download snelheid boeit me overigens niet zo veel, ik stream graag games dus upload is voor mij veel belangrijker.

 

Voor de zekerheid laptop even direct bedraad aangesloten zonder homeplug adapters ertussen, 95/98mbit/s, nagenoeg zoals beloofd dus, niets mis met aansluiting of bedrading of apparatuur.

 

Vervolgens router op modem verbonden (in plaats van de homeplug adapter) en mijn vaste pc, alsnog via homeplug adapters maar dan nu op de router aangesloten, verbonden met het netwerk.

Router ingesteld, netwerk opgezet: WiFi werkt ook prima met goede snelheden op laptop/ipad en jawel zelfs 12mb upload op mijn mobiele telefoon (een oude HTC).

 

Mijn PC? Komt met moeite op 2.35 mb upload uit (alle update processen e.d. uitgeschakeld in taakbeheer) Download nog wel tussen de 35-45mbit/s.

 

Enfin, UTP kabel uit de homeplug gehaald die op de router zat aangesloten, laptop erop verbonden: 130 down, 145 upload. De router en de bekabeling zijn dus niet schuldig. 

 

De home adapters dan? Om dit uit te sluiten heb ik een USB WiFi ontvanger aangesloten op mijn PC en daarmee nogmaals meerdere malen speedtests gedaan. Iedere keer hetzelfde resultaat. Met alle macht en moeite komt ie net boven de 2 mbit/s upload uit, zowel draadloos via de USB Adapter als bekabeld via de homeplugs, terwijl de DL wel stabiel op de 35+ Mbit/s zit en ook mijn telefoon, die ik direct naast de USB WiFi adapter hield, haald een upload van 13.5 Mbit/s. Maar wat ik ook doe, mijn vaste computer komt maar niet boven de 2.35mbit upload uit. Gister haalde ik nog prima 6mbit/s upload via kabel, exact hetzelfde aangesloten (PC->homeplug->homeplug->router->modem) en het enige wat dus is veranderd is van een kabel modem naar een glasvezel modem, en toch is mijn upload er keihard op achteruit gegaan, en nog raarder en dus voor mij totaal onverwachts, haal ik draadloos identieke snelheid als via homeplug, terwijl andere draadloze apparatuur (lees: laptop, oude HTC telefoon) hier 86 en 13,5 mbit/s upload halen.

 

Daar komt nog eens bovenop dat ik pal boven de router zit, er zit hooguit 3,5. 4 meter en een houten plafond tussen mij en dat apparaat. 

 

Kan IEMAND mij verklaren hoe dit kan?

 

De enige test die ik nog kan doen om er helemaal 10000% zeker van te zijn dat dit op de een of andere manier aan mijn PC moet liggen, is om de UTP kabel die nu in mijn pc zit aan te sluiten op de laptop en dan te zien of die dan ook maar 2mb haalt.. maar dat komt morgen wel, 't is ten slotte al 3 uur  :D

 

Alvast bedankt voor de tijd en moeite :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb per ongeluk iets interessants ontdekt:

 

Als ik naar netwerkcentrum ga, is de naam van het netwerk vernoemd naar de naam van mijn PC. Waarom weet/snap ik niet.

Als ik op het logo van het netwerk click, opent er een venster dat heet: Netwerkeigenschappen instellen

Hierin kan je de naam en het logo van het netwerk aanpassen, maar ook kiezen voor: Netwerklocaties samenvoegen of verwijderen.

 

Ik clickte daar maar eens op en zag tot mijn verbazing 2 netwerken: Netwerk met de naam van mijn PC, en het daadwerkelijke netwerk: Sluiskade 106. Sluiskade 106 is het SSID dat ik aan de router heb toegekend en is ook het netwerk waar alle andere apparaten in huis mee verbinden, behalve dus mijn eigen PC. Die heeft blijkbaar op een of andere manier een ander netwerk aangemaakt, binnen het Sluiskade 106 netwerk? Dat is wat ik er van begrijp in ieder geval. 

 

Ik heb hier de mogelijkheid om de 2 netwerken samen te voegen, of om sluiskade 106 te verwijderen (de andere kan ik niet verwijderen omdat die in gebruik is). Ik heb de netwerkadapter uitgeschakeld en het netwerk dat in gebruik was verwijdered, in de veronderstelling dat het daarna wel verbinding MOEST maken met sluiskade 106. Niets is minder waar: In plaats daarvan heeft het een nieuw openbaar netwerk aangemaakt genaamd: Netwerk, maar nog steeds is Sluiskade 106 niet in gebruik... Hoe kan ik mijn PC instrueren om daarvan gebruik te maken? Of moet ik de netwerken samenvoegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het mogelijk opgelost!

 

Ik heb de netwerkadapter uitgeschakeld zodat het homeplug netwerk even inactief was, de wifi usb adapter ingeschakeld (omdat je dan alle zichtbare netwerken krijgt) en voor Sluiskade 106 gekozen.

Hierna het netwerk 'Netwerk' verwijderd bij Netwerkeigenschappen verwijderd. Nu haal ik met de draadloze verbinding een up/download van zo'n 40MB =D

 

Nu maar hopen dat het homeplug netwerk niet opnieuw een eigen netwerk verzint, maar ook gewoon hiermee verbinding maakt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zowel de draadloze adapter als de netwerkkaart uitgeschakeld, direct op modem verbonden, netwerkkaart ingeschakeld en goede resultaten. Netwerkkaart weer uitgeschakeld, modem en router van het stroomnet gehaald, weer aangesloten zoals het was en alles een voor een weer aangesloten, en nu werkt het gek genoeg zoals het al had moeten werken.. probleem dus verholpen lijkt me!

 

Toch bedankt voor de moeite :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.