Ga naar inhoud

files en directories verdwijnen spontaan van mijn USB drives

Aanbevolen berichten

Hmm, dat berichtje kwam iig op de site.. top.

Eh, sorry, ik had wat deadlines..

Tja.. Ik heb idd die trojan horse in de quarantaine gezet.

Mn laptop doet wel enigzins vreemd:
mn bureaubladachtergrond wordt sindsdien bij vlagen niet, of alleen om de icoontjes op het werkblad, weergegeven.

Ook hapert mn laptop wel eens heel even.

De USB stick weet ik even niet, ik had er bestandjes op gezet (Nadat hij al een keer uitgebreid geformatteerd was, wat overigens ook een paar uur kostte, maar dat is wellicht normaal). Alleen ben ik er niet aan toe gekomen om die er weer in te stoppen, en momenteel ligt die ver weg (of ben ik eigenlijk ver weg van die USB..)

Vanmorgen deed mijn netwerkverbinding het niet, en zei hij iets over een verborgen netwerk waar hij niet de juiste codering voor had oid.

Zoals zichtbaar is heeft dat probleem zich door een herstart verholpen.

Ik heb destijds nog een boot-USB met Kaspersky ISO10 gemaakt, en toen dat niet lukte de ISO op een DVD gebrand. Maar dat mocht ook niks baten, hij vertikte het om van iets anders dan zn vertrouwde windows sectie op de SDD op te starten...

Emsisoft en Avira lijken hun werk te doen, van de 1e hoor ik niks, de 2e stuurt af en toe een pop-up naar het scherm, met aanbieding voor upgrading, maar verder geen alarm.

Dat was het..

Ik heb me nog zitten afvragen wat een virus-maker motiveert, als je alle ellende van de besmette laptops afzet tegen wat hij/zij er voor lol aan kan hebben (hoe weet zo'n iemand eigenlijk wat zn virus doet?). Maar dat valt ws buiten de scope van dit topic.

Als actie heb ik inmiddels bedacht om windows er opnieuw op te zetten, misschien dat de hapers en de zwarte bureaublad achtergronden dan verleden tijd zijn. En toch maar een goed programma aan te schaffen (Kaspersky?), of adviseren jullie gewoon om bij Defender te blijven?

mvg

Teunis van Woudenbergh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Teunis,

Bedankt voor je bericht. Als ik het allemaal goed begrijp ga je Windows opnieuw installeren? Dit zal naar alle waarschijnlijkheid de problemen verhelpen. Indien je Windows toch niet wenst opnieuw te installeren laat je dit maar even weten, dan gaan we nog even verder op zoek.

In elk geval zal je inderdaad een goede beveiliging moeten hebben. Windows Defender vind ik persoonlijk niet zo'n goede optie. Je kan best naar betalende software gaan (Kapsersky, Emsisoft,...) of kiezen voor een gratis antivirus (Avira, AVG, Avast,...). Het verschil zit hem in de bijgeleverde beveiligingsfuncties zoals surfbeveiliging en een meer gedetailleerde firewall (in vergelijking met de standaard Windows firewall). De keuze van welke best is, is eigenlijk meer een persoonlijke keuze.

Indien er nog vragen of onduidelijkheden zijn, vraag gerust! :)

Graag dus nog even bevestiging als je nu al dan niet de herinstallatie van Windows gaat doen? Dit zou de problemen in principe wel van de kaart moeten vegen.

Fijne avond,

Mako

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mako & Yannick,

dank voor alle hulp.

Ik heb in ieder geval geleerd geen USB's met waardevolle info in andermans pc te steken..

Tja, ik ga kijken voor n goede virusscanner, Avira zit er sowieso op.
Op mn andere laptop heb ik een trial van Kaspersky draaien, dat werkt wel heel mooi, die geeft ook aan wat hij doet en geen vervelende koop-dit-of-dat pop-ups..

Als ik weer thuis ben gaat windows er opnieuw op, en dan hopen dat de hacker (als hij/zij evt in staat is om nu op mn laptop te komen) er geen toegang meer toe heeft, en dat alle restanten van dat Gamarue virus definitief weg zijn...

All the best met jullie forum, mooi dat dit zo kon!

Thanks,

Teunis

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.