Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast fcbbrugge
Geplaatst:

Wil dualboot maken Ubuntu 14.04 Zorin9,maar lukt niet :angry:

Effe schetsen wat er gebeurd,USB aangemaakt met Yumi voor Zorin,pc opgestart.

Stappen gevolgd,dan kwam de vraag wil je Zorin(unbuntu)naast Ubuntu installeren ....ja....dan taal selecteren....dan kreeg ik vraag van HDD in twee te delen 250/250GB...dan liep het vast!!!muis/toetsenbord viel uit!zo dus kon niet meer op verder klikken!!!Met powerknop dan pc afgesloten.

Dan nog eens poging gedaan,kwam er zwart scherm met heel veel tekst ,waar ik niks van snap!Derde poging blijft het scherm hangen met blauw scherm met logo van Zorin die Z.

Waar ga ik de mist in???

Unbuntu start normaal op!pc is 64bits met 4gb ram!

mvg

Geplaatst: (aangepast)

Dag Fcbbrugge,

De werkwijze kan u beter anders doen.

Eerst uw harde schijf opsplitsen met GParted: drie partities 1 voor Ubuntu, 1 voor Zorin en 1 swap partitie (dat mogen maar moeten niet allemaal logische partities zijn, u kan tenslotte tot 4 primaire partities gaan).

Installeer Ubuntu op de eerste partitie en gebruik de derde partitie voor de swap

Nadien installert u Zorin op de tweede partitie en kiest u voor installatie methode "Iets anders" en niet "Zorin naast Ubuntu" installeren.

Zorg er wel voor dat de opstart (Grub2) op dezelfde partitie zit als van Ubuntu

aangepast door Hensyr
Gast fcbbrugge
Geplaatst:

Hoi Hensyr,

Dan staat er wel links en rechts verkeerde info op net!Voor ik aan zo iets begin,google ik wel,meestal las ik dat het van zelf ging ,zo als dualboot Win/Linux!

Nu al bedankt voor je antwoord!Bedoel je dat ik nu opnieuw eerst Ubuntu opnieuw moet installeren ,dan met Gparted partities moet maken?

Eerlijk gezegd ken Gparted,maar nog nooit met gewerkt,zo dus roep ik je hulp in,voor google me misschien op verkeerd been zet :-) .

Is helemaal niet dringend hoor!Maar had zo iets van 3 pc met Win8.1 heeft geen zin,daarmee die ingeving van dual Unbuntu/Zorin!

Heb al desktop Win8.1/Linux mint 17 !Laptop Win8.1!Nu nog die mini pc met twee OS van Linux,zou ik top vinden! :P

mvg

Gast fcbbrugge

Amaai das ne hele grote boterham,om te doen :-)

Weer van nul,beginnen heb gisteren uren bezig geweest om Skype werkend te krijgen!

Marja als ik iets wil,moet het lukken ook!kan je handleiding perfect volgen,met de laptop, ergers ben ik ontgoocheld,dacht het simpel was!

Maar ok we gaan ervoor een van de dagen,loop ik ergers vast,ja dan heb je werk :rofl:

Fijn weekend nog en tot......

mvg

p.s met één leuk blues muziekje erbij lukt het wel :rofl:

aangepast door fcbbrugge
Gast fcbbrugge

Het is me niet gelukt!

Wat  heb ik gedaan

Eerst pc opgestart met usb van Zorin en live opgestart>dan gparted hier weet ik al niet zo meer hoe...je handleiding begin je van lege schijf,hier niet!

Waarschijnlijk iets verkeerd gedaan :( ineens liep pc vast!start terug op zonder usb,en Ubuntu was verdwenen!kreeg melding iets van rescue grub???

Dan maar Gparted live op usb geplaats,daarmee opgestart ,tijd zoeken voor ik echt iets kon doen,in NL gekregen.

Swap aangemaakt>nog 2 partities>Ubuntu install gedaan,eerste keer naar install starte pc niet op ,weer melding van die grup!

Nog poging gedaan,gelukt!!!Maar Zorin doet niks!

Denk dat de partities echt niet goed zijn,zie afbeelding!

mvgpost-23481-0-53130900-1426952408_thumb.p

aangepast door fcbbrugge
Geplaatst:

Beste Fcbbrugge,

Uw schijfindeling is inderdaad een beetje aan de rare kant.

- Eerst hebt u een primaire schijf aangemaakt als swap

- Tweede hebt u een extended partitie aangemaakt van maar 213.71 GB in plaats van de volle resterende schijfruimte van 462 GB (466 GB - 4 GB swap).

- Derde maakt u een logische partitie (sda5) van de extended ruimte

- Vierde maakt u terug een primaire partitie van de resterende 244.90 GB (sda4).

De volgorde is in de soep gedraaid zoals men soms zegt.

Doe dit en houd u aan de volgorde:

- Eerst de gehele schijf met gparted formateren naar unallocated (466 GB) daarmee is de gehele schijf leeg gemaakt.

- Tweede maakt u een primaire schijf aan voor de SWAP van ongeveer 2 à 4 GB (voor een moderne computer is 2 GB SWAP meer dan genoeg).

- Derde maakt u van de resterende vrije ruimte op de schijf een extended partitie van (466 - 2 = 464 GB) of ( 466 - 4 = 462 GB).

- Vierde maakt u een logische partitie van 231 GB en formateer die als EXT4.

- Vijfde maakt u een logische partitie van 231 GB (resterende vrije ruimte= kan zijn 230 GB) en formateer die ook als EXT4.

De volgorde van de schijfindeling moet er dan als volgt uit zien:

- /dev/sda1 = 2 GB of 4 GB Linux Swap partitie (primaire partitie).

- /dev/sda2 = 464 GB of 462 GB extended partitie (primaire partitie).

- /dev/sda5 = 232 GB of 231 GB EXT4 (logische partitie).

- /dev/sda6 = 232 GB of resterende ruimte EXT4 (logische partitie).

Voor zover het gebruik van gparted (dit hebt u nu niet meer nodig).

Installatie van Ubuntu doe je op /dev/sda5 selecteer EXT4 loggend systeem en / als aanhechtpunt en zet een vinkje voor formateren.

Selecteer /dev/sda als apparaat voor opstartlader- installatie (Grub2).

Installatie van Zorin doe je op /dev/sda6 selecteer EXT4 loggend systeem en / als aanhechtpunt en zet een vinkje voor formateren.

Selecteer opnieuw /dev/sda als apparaat voor opstartlader-installatie (Grub2 wordt dan zo bijgewerkt zodat u de keuze kan maken tussen Ubuntu en Zorin OS

Bijkomend wil ik u er toch op wijzen dat het niet normaal is dat uw computer tijdens een installatie bevriest.

Hebt u de .ISO bestanden nagekeken met een md5 check?

Gast fcbbrugge
Geplaatst:

Hoi Hensyr

Inderdaad heb ik er soep van gemaakt,maar ze smaakt niet :(

Eerst de gehele schijf met gparted formateren naar unallocated (466 GB) daarmee is de gehele schijf leeg gemaakt.

Dit is mijn probleem,snap niet goed hoe het doen!

Vraagje als ik de HDD formatteer met Aomei daar heb ik 4 opties >ntfs>fat32>ext2/3 zeg maar welke optie nemen!

Zou het dan niet makkelijker zijn,als ik ook lege schijf heb, zo als je handleiding.

Als die optie niet ok is.

Moet ik dan opstarten van Gparted via usb of gewoon met Ubuntu en dan Gparted?

mvg

Geplaatst:

Dag Fcbbrugge,

Start gewoon met gparted (kan je doen vanaf usb of vanaf ubuntu dvd of zorin dvd.

Kies steeds voor elke partitie "delete" en voer dit uit tot u alleen nog een schijf hebt die "unallocated" is.

Gast fcbbrugge
Geplaatst:

Ok zullen we volgende week proberen!

Fijn weekend nog

Tot de volgende ;)

mvg

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.