Ga naar inhoud

[OPGELOST] mogelijks virus?

Gast Lambo

Aanbevolen berichten

Goeiemorgen,

toen ik vanmorgen de pc opstartte, merkte ik dat ik enkel nog explorer kon openen. Alle andere programma's zijn veranderd in explorer-iconen en vragen info om te linken en weigeren op te starten. Enkel jpeg-bestanden worden geopend, alsook office 2003-bestanden. Alle andere programma's starten echter niet op (inclusief office 2007-bestanden).

Is hier sprake van een bepaald virus of is er ergens één of andere instelling veranderd?

Mocht iemand mij kunnen helpen, graag. Wel nog even vermelden dat ik vannacht nog geen problemen had en dat mijn medebewoners ook geen bepaalde vreemde mails geopend hebben.

groet,

Lambo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je nog iets downloaden ? Probeer dit eens (al heb ik sterk mijn twijfels, maar je weet nooit) :

Download HiJackThis

Dubbelklik op HJTInstall.exe

Hijackthis wordt nu op je PC geïnstalleerd, een snelkoppeling wordt op je bureaublad geplaatst. Klik op "Do a systemscan and save a logfile". en hang dit logje aan je volgende bericht.

NB. Ben je een gebruiker van Windows Vista dan moet je eerst rechtsklikken op HijackThis.exe en dan kiezen voor "Run as Administrator".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het downloaden cape, en ik zie ook het bestand Hijackthis.exe staan op pc, alleen krijg ik dan een foutmelding als ik er dubbel op klik. 'Windows kan volgend bestand niet openen' met dan de vraag of ik op internet naar het bijhorende programma wil zoeken of uit een lijst...

bummer.

groet,

Lambo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wil dus zeggen dat je ook geen enkel .exe-bestand kan opstarten :s Ziet er niet goed uit, vrees ik. Welke extensie zit er onder de iconen die je zichtbaar krijgt ?

Dan hoop ik dat hier iemand een oplossing voor dat probleem kan verzinnen, want heb zelf - op een PC die ze hier binnengebracht hebben - dagen met allerlei tooltjes en fixen dit probleem proberen op te lossen en ben er nog altijd niet in geslaagd. Als ze een oplossing voor jou vinden, heb ik er misschien ook nog wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je Kape? het zijn allemaal explorer-logootjes. Zowel voor MSN, i-tunes, Office-toepassingen, noem maar op... (vermoedelijk allemaal exe-bestanden? ) Al die programma's kan ik dus niet openen.

Ik heb bijvoorbeeld wel gemerkt dat hij oude opgeslagen Office-2003 bestanden wel opent, en éénmaal dat gebeurd is, alle diezelfde bestanden dan terug verschijnen volgens hun normale logo. Idem dito voor jpeg-bestanden bijvoorbeeld.

groet,

Lambo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn - volgens je uitleg - inderdaad allemaal .exe-bestanden die niet werken en van icoon gewijzigd zijn. Mijn vraag was eigenlijk of je nu eens kon zien welke extensie er nu onder die icoontjes zit. Dit zou moeten lukken door rechtsklikken op het icoon en te kijken bij "eigenschappen". Heb zo'n flauw vermoeden dat dit wel eens allemaal .lnk-extensies zouden kunnen zijn :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik rechtsklik en kijk via eigenschappen, zie ik inderdaad .exe bestanden staan. Wil ik ze openen, dan vraagt hij inderdaad van die lnk-toestanden.

vb voor office 2007 vraagt hij:

"Wilt u dit bestand openen of opslaan?

Naam: Microsoft Office Excel 2007.lnk

Type: link_auto_file

...

en dan de vraag of ik wil openen, opslaan of annuleren.

groet,

Orion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus een identiek probleem wat ik ook aan de hand heb op die PC ... en tot op heden zonder gunstig gevolg. Geen enkele fix die te vinden is op Internet werkt zoals het hoort en zet de .lnk-extensies terug om naar .exe-extensies.

Ik wacht dus - samen met jou, nu - vol ongeduld op de "gouden tip" :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vreemde is dat dit dus vannacht nog helemaal normaal was. En dat er sedertdien met zekerheid niks gedownload is. Er is zelfs niemand die zijn mails nog gelezen heeft, dus de piste dat het via daar is dat er iets binnengeslopen is, lijkt mij ook bijzonder klein. Alleen bij het opstarten kort voor de middag was het al meteen van dat... Heel vreemd.

groet,

Lambo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.