Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 111
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Ok daar gaan we

• Start de computer met de DVD van Linux Mint tot het bureaublad
  • Ga naar menu
  • Administration
  • klik op GParted

GParted wordt gestart en rechtsboven ziet u de harde schijf (/dev/sda (80 Gib) en een zwart pijltje ernaast als er meer dan één harde schijf in zit: /dev/sde

U zal zien dat de harde schijf is verdeeld in partities en kleurtjes hebben.

Klik op elke partitie en in het vervolgmenu klikt u op "delete", doe dit voor alle partities tot u één harde schijf hebt die unallocated is.

U dient er wel voor te zorgen dat de swappartitie "swapoff" is gevlagd voor u deze kan deleten.

Klik rechts op de swappartitie en klik op swapoff in het vervolgmenu

dan kan u de swappartitie deleten

als alle partities verwijderd zijn ziet u een grijze balk met de titel "unallocated 80 gib"

klik nu bovenaan op de pijl (die van boven naar onder in een hoek naar links draait) om alle taken uit te voeren.

U krijgt de melding of u wel zeker bent om dit uit te voeren en klik op "apply".

Alle operaties worden uitgevoerd.

Als de uitvoering completed is klikt u op "Close"

als u zover bent gaan we verder

Geplaatst:

Dat klop als een bus Peterken. 100 bits zijn ook geen 10 megabits

We gaan verder nu

• Klik in de grijze balk met de rechtermuisknop en klik op "New"
  • Een venstertje verschijnt met een verschuifbare balk op de twee uiteinden links en rechts
  • Schuif de balk van rechts naar links en in het vak "New size" veranderen de waardes
  • Klik in het vak van "New size" en zet daar in het getal 4096 Mb (dat is 4 Gb)
  • In het vak "Create as" laat je staan "Primaire Partition"
  • In het vak "File system" klik je op het zwarte pijltje en in het vervolgmenu klik je op klik je op "Linux Swap"
  • Klik dan op de knop "Add".
  • Klik nu terug op de gebogen pijl bovenaan om de operatie uit te voeren.
  • Na het uitvoeren heb je op uw harde schijf een eerste primaire partitie gemaakt van 4 Gb voor de swap.

Als u klaar bent geef me een seintje

Geplaatst:

goed zo gaat vlot

• Klik nu in de grijze balk (unallocated) en klik in het vervolgmenu op "New".
  • In het vak "Create as" klik op het zwarte pijltje en in het vervolg menu klik je op "Extended Partition"
  • klik op "Add" en klik dan bovenaan op de gebogen pijl om de operatie uit te voeren.

Dan gaan we verder

Geplaatst:

Nu hebt u een primaire partitie swap en een primaire partitie extended van ongeveer een 70 à 71 Gb.

Die extended partitie gaan we nu nog bewerken.

Maar eerst wil ik weten of u 1 of 2 besturingssystemen erop wil zetten.

Als ik van jou was zou ik alleen die 70 Gb gebruiken voor 1 besturingssysteem

laat het me weten

Geplaatst:

normaal was het de bedoeling om inderdaad er maar 1 besturingssysteem erop te zetten

en u raad me de zorin light aan om erop te zetten?

ik kan straks geen installatie test uitvoeren met linux mint mate? die versie zit ik nu trouwens op omdat deze lichter zou moeten zijn dan de cinnamon of zal die installatie terug uitvallen na een tijdje?

Geplaatst:

Er zijn nu momenteel twee redenen waarom de installatie niet verder gaat dan halverwege

1. Een NVIDIA grafische kaart (Nomodeset moet dan geactiveerd worden).
  2. Geheugen corrupt

Maar we gaan voor 1 operatiesysteem zoals u zegt Linux Mint mate (is dat de xfce? en versie 13 want 17 zal te hoog kunnen zijn voor deze oude van dagen computer).

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.