Ga naar inhoud

CD/DVD Brander

priscila49

Aanbevolen berichten

Zijn de HD en CD/DVD apparaat van een laptop aangesloten op één en dezelfde controller, of heeft de HD en het CD/DVD apparaat elk hun aparte controller?

En als het op deze wijze is, en de controller is defect, kan je zoveel drivers installeren als je wil

Dit is een beetje zo'n lastige om te antwoorden, want dat hangt een beetje van platform tot platform af, maar over het algemeen (er gaan dus uitzonderingen zijn, zeg ik je er nu al bij) dat alles op je moederbord eigenlijk geregeld wordt door je Chipset.

Deze laatste is in 99% van de gevallen opgedeeld in een north en een southbridge. Deze namen zijn oorspronkelijk zo gekozen omdat de northbridge bovenaan je pc zit (in het noorden) en de southbrigde onderaan (in het zuiden).

De functies van die chips zijn ongeveer altijd hetzelfde verdeeld; de northbridge verzorgt de communicatie met je cpu, je ram (eventueel met een geheugencontroller in de northbridge bij de meeste intels, eventueel de geheugencontroller in de cpu en enkel data doorpompen zoals bij AMD en de nieuwste intels) en je videokaart (of dat nu pci-e of agp of onboard is). Deze chip verzet ruw gezegd het meeste werk in de pc, is vaak niet echt zuinig (kijk maar naar de grote koelblokken die daar de laatste tijd op staan, vaak nog met heatpipes erop en weet ik veel wat nog van hightech koelingtruckjes)

Dan hebben we nog de southbridge. Deze verzorgd alle andere communicatie: makkelijk samen te vatten onder; alle bussen (dus je pci's, je ATAPI, je IDE, je sata, je usb...). Dit zit dus in dezelfde chip, maar die chip bestaat dus uit "zone's" (of hoe je dat in chipontwerp moet zeggen) met dus specifieke eigen functies.

Je Sata en je IDE zitten sowieso op een apparte controller, aangezien sata een serieel protocol is, en IDE (dus pata daarmee bedoelend) een parallel protocol. Dezelfde controller kan daar nooit mee overweg, aangezien dat totaal andere types van datacommunicatie zijn.

Als de hd een Sata schijf is en de optical een Pata toestel dan kan dat theoretisch inderdaad kloppen. Ervaring (ja, zelfs aan 22 jaartjes ;-)) leert mij echter dat die chips gewoonweg NIET sneuvelen. Ik ben nog nooit tegengekomen dat zoiets sneuvelt, maar goed het zou inderdaad kunnen (maar de kans is klein)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Ik ben nog nooit tegengekomen dat zoiets sneuvelt, maar goed het zou inderdaad kunnen (maar de kans is klein)

Inderdaad masters, de kans is zelfs enorm klein dat het gebeurt. In mijn meer dan 20 jaar hardware ervaring, ben ik het ooit wel éénmaal tegengekomen, en hier ging het om SCSI controller. Zo zie je dat de kans enorm klein is, maar het kan gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.