Ga naar inhoud

Beveiliging verbinding telenet

Gast marcke55

Aanbevolen berichten

Bij de instalatie van internet bij telenet word deze standdaard beveiligd door "WEP" de minimum en makkelijk te kraken.

Voor de doorsnee gebruiker is het veranderen van instellingen naar "WPA"

niet makkelijk!

Waarom gebruikt Telenet WEP en geen WPA beveiliging?

Is WPA misschien trager?Of duurt de configuratie veel langer.

Graag info

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen van beiden.

WEP is op zich genoeg als beveiliging (hoewel het zeker niet veilig is) om te beschermen tegen mensen die met hun laptop of mobile op het internet van anderen gaan zitten om te downloaden, aangezien er meer dan zat onbeveiligde zitten, en die dan gewoon eentje verder gaan om een onbeveiligde te pakken.

Waarom er standaard voor WEP gekozen wordt heeft ermee te maken dat bevoorbeeld de Nintendo DS niet met WPA overweg kan, en dit toch een vrij veel gebruikt toestel is. Alle mensen die dan willen aansluiten op op die draadloze met hun Nintendo zouden er niet op kunnen, waardoor ze de technieker moeten laten komen om dat te veranderen. Een beetje een afweging dus tussen veiligheid & gebruiksgemak.

Ook wordt er daarom standaard enkel met WPA beveiligd, terwijl als je het echt goed doet je zowel voor wpa én voor een macfilter gaat. Daarmee kan je enkel op het draadloos netwerk met door jou toegekende apparaten (of je moet al een macadres van een ander toestel dat toegang heeft kunnen spoofen) die de juiste key hebben. Alleen de juiste key hebben is dan niet eens voldoende. Dit filteren op Macadressen wordt echter bijna nooit toegepast bij particulieren, aangezien voor elk nieuw toestel dat connectie maakt met die router er ingesteld moet worden dat die ook dat macadres erbij komt te kennen.

(wil je verder nog uitleg over hoe je van wep naar wpa kan omzetten qua beveiliging, of was het enkel een nieuwsgierigheidje van je ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand met kennis en kwade bedoelingen kraakt makkelijk je WEP beveiliging.

En kan aan je persoolijke bestanden geraken.En dat wil niemand.

Waarom beveiligen de installateurs van telenet geen WPA? voor je pc 's en laptops.

Volgens mij duurt dit te lang voor hen en maken ze het zichzelf makkelijk ,

en kunnen ze zo meer klanten doen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is niet waar, het duurt even lang om wpa of wep in te stellen. Dus voor tijd moeten ze het niet doen.

Ze doen het omdat sommige toestellen (zoals de Nintento DS) gewoon slecht opgebouwd zijn & geen onderstuening hebben voor wpa, maar wel voor wep. Als ze iedereen die een toestel dat enkel WEP aankan daarna nogmaals moeten gaan helpen om hun beveiliging anders in te stellen, dan kunnen ze je maandabo met 10€ naar boven laten gaan...

Ikzelf woon in het centrum van gent en ik heb geen key staan (nog wpa, nog wep) maar ik werk met een MAC-adres filtering met dan nog eens goede rechtenbeheer op mijn bestanden. Ik kan dus makkelijk zien of iemand verbinding gemaakt heeft met mijn netwerk of niet, en ik heb in de 4 jaar dat ik het zo doe 1x iemand gehad die op mijn netwerk is proberen komen (en dat voor een onbeveiligd netwerk). Kan je je voorstellen hoeveel moeite er gedaan wordt om op beveiligde netwerken te raken?

Ja, WPA is veiliger.

Neen, WPA is minder handig naar gebruik met andere toestellen toe.

Telenet kiest hier begrijpelijk voor WEP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.